Bättre att leta på ett komplett 3 vägs isf eftersom att filterna är anpassade till dom högtalarna som är med..enkelt förklarat.
Har 2 st RE xxx 6.5" kit.
4k vill jag minst ha för dom iaf..listade 7k st, nu vet jag inte va dom kostar
ett sånt kitt kan eventuellt vara intressant. men måste få lönespec först. fast helst är jag på jakt efter 3 vägs, då jag ändå har 4" hål i brädan
ska jag ändå köpa något lite mer välljudande känns det som 4" mellanregister i brädan kan göra gott för ljudet. annars hamnar ju ljudet så långt ner ??
då har jag blåst diskanterna på båda 4"arna, och en av diskanterna på 6x9orna. en av 4" högtalarna är även midden död på, men spolen verkade hel vid "slakten" som jag genomförde på den senare. inte missfärgad eller uppenbart trasig. men spela gjorde den inte....
har hört dom dö en efter en, under långvarigt högt spelande. dock inte nåt distat epadunkande, utan bara högt. väl under den nivå där man hör att det börjar dista.
skräp..
Kan man köpa 3 vägs filter löst nånstans? går det ens blanda element lite som man vill, givet att man håller sig inom elementens frekvensområde ?
Nu är JBL GTO 75.4 steget inkopplat! vilket lyft.. oj oj oj.. hade nästan glömt av hur sjuk skillnad det är att köra sina gamla ruttna högtalare på en HU och ett steg..
nu är det bara en rejäl dämpning av framdörrarna som behövs då :P haha.. skramlar gött från dom nu kan jag lova!
EDIT: funderar på att senare i vinter bygga om dörrsidorna lite för att kunna montera 6.5" middar istället. då kan jag köpa ett 3-way kitt, med 4" mellanregister, och köra det på JBL steget @ 2 kanaler bryggat. det borde rimligtvis låta fan så mkt bättre, och kanske även högre. även om det spelar högt nog redan nu.. haha..
Några rekomendationer?
Last edited by Vw_performance; September 3, 2011, 20:53.
Nope. Det tror jag inte. Men det ser iaf likadant ut ungefär.
Ganska stort, 4 kanaler, delningsfrekvenser osv ställer man in på ovansidan, som är gjord av plexiglas så man ser kretskortet. Det är det jag vet just nu då steget fortfarande ligger hos polaren.
Last edited by Vw_performance; September 2, 2011, 19:01.
Det är inte JBLs GTO steg av senaste modell du fått tag på? För isåfall säger jag bara byt, kommer inte bli någon vidare midbas med dom. Väldigt platt och tråkigt ljud.
Asså framsystemet låter riktigt riktigt illa till och med i mina öron. Förändringar måste ske.. Haha
Har fått tag på ett JBL gto 4 kanals steg som jag ska koppla in imorgon tänkte jag. Hoppas det blir lite trevligare då. För nu finns nästan ingen midbas alls, och diskanten låter inte skarp, mellanregistret låter bara som ett surr av skräp. Allt bara låter förjävligt rent ut sagt..
Kommer nog uppgradera framhhögtalarna senare i vinter mot något från jbl om steget funkar som det ska och jag är nöjd med det. Samtidigt kommer jag dämpa hela dörrarna. För dom skramlar lite överallt just nu.. Inte okej!
Just nu kan jag helt ärligt inget annat än att spy på ljudet.. Haha
Last edited by Vw_performance; September 2, 2011, 16:25.
Alltså generellt, var sätter du bultar eller liknande för att hela den här sid-biten skall sitta fast i dörren? Det syns ju inget utifrån och behöver ju bli stabilt?
sidbiten är från början ett sidofack. sidbiten är väldigt stark, och sitter med 8st skruvar från insidan. mellan dörrsidan och "sidbiten" sitter ju även högtalartyget som tätning. och det ligger liksom dikt an runtom. känns stabilt faktiskt.
Leave a comment: