Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw F34 bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw F34 bygge

    Inte så mycket aktivitet på forumet så tänkte att man får bli lite aktivare för en stund när jag ska börja med ett nytt projekt.
    Bytte bil precis från min gamla BMW E91 till en lite nyare F34.
    Bilen har sneakstereon med standardhögtalare.
    Tanken är att kasta i lite saker som jag har liggande och från andra bilen.

    Jag kommer att behöva lastutrymmet så man får plats med vattenleksakerna på sommaren så subben kommer att behöva installeras på sida.

    Det som ska in i bilen.
    Slutsteg.
    Pdx f4, bryggat till basarna under stolarna.
    Pdx f6, mellan och diskant.
    Jl slash 500/1 sub

    Högtalare:
    Hertz hsk 163.4 kit
    10" xxls

    Dsp
    8to12 aero

    Tanken är att köra genom stereons bluetooth så att man kan använda handsfree och styra mobilen och ändra låtar från ratten.
    Så ska börja läsa på lite om det går att ändra konfigureringen på stereon på ett enkelt sätt och programmera om den till hifi och eventuellt slå av kupé kompensationen så att man slipper använda input eq så mycket på mosconin.

    Ska se om det blir att i handla listerna för diskanterna eller printa egna. Verkar ligga på ca 700kr styck för hifi systemet och det dubbla för HK. Antar att det bara är gallret som är skillnaden på dem?
    Attached Files

  • #2
    Re: Bmw F34 bygge

    Klantade mig med namnet på förra tråden och när jag skulle byta namn på den så behövde man flytta den. Jag flyttade den till papperskorgen och insåg att jag sen inte kunde flytta tillbaks tråden hit. Så det fick bli en ny tråd.

    Fick denna input från Nonne i förra tråden som jag helt klart ska fundera och testa som alternativ.
    "
    Om du nu har en 8to12 och 8-kanaler till från att tillgå så hade jag inte bryggat F4 steget, jag hade hellre kört F6 på diskanter och bak för att sedan köra F4 på mellan och bas.

    Med denna konfiguration får du kontroll över bakre högtalare och kan då få en helt annan rumsinformation.

    Nu tänker många .... Nonne ratar högtalare bak!
    Det är delvis rätt, men ska man streama genom original stereon så är det inte helt fel att ha med bakre högtalarna.
    Dom ska konfigureras rätt och med tidskompet kan man få ett djävligt bra resultat.
    Jag har sabbat en del och det är inte helt omöjligt att jag kommer köra med rearfill"

    Comment


    • #3
      Re: Bmw F34 bygge

      Ha Ha ......

      Jag har inte sabbat nått utan .... labbat
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Bmw F34 bygge

        Hahaha, den ger jag missat ����
        Får hoppas att jag bara labbar och inte sabbar också ��
        En annan fråga, är det samma kabelsystem I F serien som i gamla E på sneakstereo varianterna så att det inte är fördraget separata kablar till dörrarna?
        Är det den här adaptern man ska köpa för att slippa klippa av eller skarva in sig på orginalkontakten? https://ljudbyggaren.se/bmwljud/glad...r-for-8-woofer

        Jag har ju den gamla versionen av 8to12 processor, går den fortfarande att uppgradera? Är det enbart Sundom uppgraderar den eller finns det någon återförsäljare i Stockholm som gör det också? Antar att det bara är firmware uppgradering eller behövs det bytas något i den?

        Comment


        • #5
          Re: Bmw F34 bygge

          Originally posted by heddan99 View Post
          Hahaha, den ger jag missat ����
          Får hoppas att jag bara labbar och inte sabbar också ��
          En annan fråga, är det samma kabelsystem I F serien som i gamla E på sneakstereo varianterna så att det inte är fördraget separata kablar till dörrarna?
          Det är fördraget i både E (LCI) och F modellerna

          Originally posted by heddan99 View Post
          Är det den här adaptern man ska köpa för att slippa klippa av eller skarva in sig på orginalkontakten? https://ljudbyggaren.se/bmwljud/glad...r-for-8-woofer
          Helt rätt, de inre kablarna signal och de yttre är bara linkade vidare till dörrarna.
          Vi inkoppling av steg eller DSP så tar man signalen på de inre kablarna.
          Sen drar man 2st högtalarkablar till denna kontakt, 1 par ansluts på basen och 1 par på de yttre kablarna på adaptern.
          Alltså drar man 3 par kablar totalt ner under stolen (signal, dörrar, bas)

          Fanns tidigare en adapter som var komplett med både anslutning till kontakten, RCA och Molex för anslutning till exempelvis D2 eller One serien med Molex!
          Nu har tyvärr D2 100.4 utgått och blir inom kort ersatt av ny förstärkare med DSP vilken även blir lite billigare!


          Originally posted by heddan99 View Post
          Jag har ju den gamla versionen av 8to12 processor, går den fortfarande att uppgradera?
          Ja

          Originally posted by heddan99 View Post
          Är det enbart Sundom uppgraderar den eller finns det någon återförsäljare i Stockholm som gör det också?
          Nä tyvärr, det ska till mer än bara uppdatera via USB och dator!

          Originally posted by heddan99 View Post
          Nej Antar att det bara är firmware uppgradering eller behövs det bytas något i den?
          Det ska till hårdvara vid en uppgradering och den har vi fått från Gladen.
          Det kostar fortfarande 500kr och då ingår returfrakt.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Bmw F34 bygge

            Tackar för svar.
            Får ta och beställa kontakten av dig tillsammans med två stycken 10" mdf bafflar och skicka iväg processorn för uppgradering till dig när jag får tummen ur och plockat ut den från gamla bilen om någon vecka.


            Gissar att det blir fyra par kablar från stolen då jag tänkt köra helt aktivt och att jag behöver få igenom ett nytt par kablar genom dörren?

            Bilen jag köpte har inte Navigering eller backkamera. Sitter och tittar på lite olika lösningar och funderar om de här funkar bra?
            Är det någon som provat dem eller bimmertech eller annan leverantör som kan rekommendera någon lösning?
            https://motivesupplies.nl/product/mo...s-mmi-for-bmw/

            Har en gammal pioneer backkamera liggande i förrådet som jag använde i min E39T 2005 när man körde bilpc.
            Tänkte man kanske kunde montera den igen.

            Kommer nog inte att gå så snabbt det här projektet, men hoppas att ha sakerna i innan slutet av sommaren.

            Först måste jag montera ut sakerna ur E91T bilen och sen håller jag på att bygga en ny bräda.

            Klart roligaste sättet att köra balansräkning är på en foil bräda, så kan rekommendera er att bygga en efoil om ni vill ha lite roligt i sommar, men kör på en uppblåsbar så att ni får in den i bilen.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Re: Bmw F34 bygge

              Originally posted by heddan99 View Post
              Tackar för svar.
              Får ta och beställa kontakten av dig tillsammans med två stycken 10" mdf bafflar och skicka iväg processorn för uppgradering till dig när jag får tummen ur och plockat ut den från gamla bilen om någon vecka.


              Gissar att det blir fyra par kablar från stolen då jag tänkt köra helt aktivt och att jag behöver få igenom ett nytt par kablar genom dörren?

              Bilen jag köpte har inte Navigering eller backkamera. Sitter och tittar på lite olika lösningar och funderar om de här funkar bra?
              Är det någon som provat dem eller bimmertech eller annan leverantör som kan rekommendera någon lösning?
              https://motivesupplies.nl/product/mo...s-mmi-for-bmw/

              Har en gammal pioneer backkamera liggande i förrådet som jag använde i min E39T 2005 när man körde bilpc.
              Tänkte man kanske kunde montera den igen.

              Kommer nog inte att gå så snabbt det här projektet, men hoppas att ha sakerna i innan slutet av sommaren.

              Först måste jag montera ut sakerna ur E91T bilen och sen håller jag på att bygga en ny bräda.

              Klart roligaste sättet att köra balansräkning är på en foil bräda, så kan rekommendera er att bygga en efoil om ni vill ha lite roligt i sommar, men kör på en uppblåsbar så att ni får in den i bilen.

              Köp inga sådana produkter i utlandet som inte är representerade av svensk bilstereobutik.

              Får du problem så blir det bara 200 frågor här där ingen har någon erfarenhet av produkten.

              Kolla HÄR
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Bmw F34 bygge

                Jag kör själv en med HDMI som ska kopplas till en Raspberry PI med SIGNATUR ljudkort!
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Bmw F34 bygge

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Köp inga sådana produkter i utlandet som inte är representerade av svensk bilstereobutik.

                  Får du problem så blir det bara 200 frågor här där ingen har någon erfarenhet av produkten.

                  Kolla HÄR
                  Jag köper helst av svensk bilstereobutik som har fysisk butik och har varit med i matchen länge så att man sponsrar branschen indirekt.
                  Kollade på länken och tror dock inte det interfacen har det jag främst är ute efter vilket jag såg att jag inte skrev.
                  Det jag främst skulle vilja ha är carplay så att jag kan köra waze eller Google apps direkt på skärmen och slippa titta på mobilen.
                  Sedan tänkte jag eventuellt som bonus koppla in backkamera.
                  Misstänker att du inte har någon sådan lösning på lager som du kanske kan rekommendera som funkar okej?

                  Har även tittat på alternativet att köpa en nbt id5 eller 6 hu för där man kan aktivera det i mjukvaran. De ligger på 5-6 tkr på skroten, men tror att jag måste byta skärm då också för att få det att funka och då blir det dyrare
                  Annars är det roligare att programmera om bilen lite så man får jobba lite
                  Blir att börja med en vanlig hållare för mobilen i bra höjd så får man se.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bmw F34 bygge

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Jag kör själv en med HDMI som ska kopplas till en Raspberry PI med SIGNATUR ljudkort!
                    Nu blev det intressant. Berätta mer, hur har du tänkt köra?
                    Inser att det är över 15 år sedan man körde bilpc i E39T bilen med ibus till rs232 adaptern för att få rattstyrningen.
                    Det sjuka är att man hade både streamad radio, FM och DAB tuner i den bilen och handsfree genom PCn. Idag har man ju streamad radio genom mobilen också och FM radio och handsfree, men ingen DAB radio i min HU.

                    Nu är ju inte DAB något nödvändigt ont, men lite kul att man låg ett par år före innan det blev hyfsad standard i vanliga bilar på den tiden
                    På ett sätt är det skönt att man kan vara lite latare idag och standard funkar så pass bra tillsammans med processor så att man inte behöver anstränga sig lika mycket så man kan lägga tiden på andra roliga saker

                    Du får säga till om du är i Stockholm någon dag i sommar när det är bra väder och jag är barnfri så kan du få en åktur istället för fika som tack för hjälpen.... Så kan du öva på balansen och uppleva hur det är att flyga över vattnet när det är nästan knäpptyst...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bmw F34 bygge

                      Originally posted by heddan99 View Post
                      Jag köper helst av svensk bilstereobutik som har fysisk butik och har varit med i matchen länge så att man sponsrar branschen indirekt.
                      Kollade på länken och tror dock inte det interfacen har det jag främst är ute efter vilket jag såg att jag inte skrev.
                      Det jag främst skulle vilja ha är carplay så att jag kan köra waze eller Google apps direkt på skärmen och slippa titta på mobilen.
                      Sedan tänkte jag eventuellt som bonus koppla in backkamera.
                      Misstänker att du inte har någon sådan lösning på lager som du kanske kan rekommendera som funkar okej?

                      Har även tittat på alternativet att köpa en nbt id5 eller 6 hu för där man kan aktivera det i mjukvaran. De ligger på 5-6 tkr på skroten, men tror att jag måste byta skärm då också för att få det att funka och då blir det dyrare
                      Annars är det roligare att programmera om bilen lite så man får jobba lite
                      Blir att börja med en vanlig hållare för mobilen i bra höjd så får man se.
                      Ja det var ju en annan femma!

                      Jag har också kollat på att byta mina enheter, tycker dock att 15k-18k är för mycket pengar.

                      Dessutom är dom inte hundra på att det funkar i min bil från 2014!

                      Återgår vi till CarPlay så har jag tyvärr inte det i min portfölj.
                      Har inte hittat den där prylen med stort P som jag vill sälja.
                      Alla enheter som finns känns .... lite B
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bmw F34 bygge

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Ja det var ju en annan femma!

                        Jag har också kollat på att byta mina enheter, tycker dock att 15k-18k är för mycket pengar.

                        Dessutom är dom inte hundra på att det funkar i min bil från 2014!

                        Återgår vi till CarPlay så har jag tyvärr inte det i min portfölj.
                        Har inte hittat den där prylen med stort P som jag vill sälja.
                        Alla enheter som finns känns .... lite B
                        Ja, det är tråkigt att man inte hittat någon produkt som är klockren när det kommer till carplay. Skulle varit perfekt om man kunde köpa ett interface för runt 5k och få det att funka smärtfritt till äldre bilar.

                        Om jag skulle haft stora skärmen skulle jag klarat mig hyfsat med att bara bytt huvudenheten i min bil, nu har jag ju lilla skärmen i bilen tyvärr
                        15-18k lät billigt... Tror du nog åker på närmare 25k vid uppgradering. Allt går, men det blir mer eller mindre jobbig beroende på vilken konfiguration du har på bilen och det blir ju löjligt dyrt också som du säger och inte värt det.

                        Nu ska jag ut och börja tömma gamla bilen och montera ut processorn så man kan skicka iväg den till dig om ett par dagar så man får prova på den nya programvaran om någon månad när man fått in den i nya bilen.

                        Sitter och funderar på vad jag ska köra i dörrarna. Antingen så kör jag mitt gamla hertz hsk163 system, alternativt så använder jag mig av bara basarna och så kör jag på eton 4" och diskanterna från e91: an som jag kör på nu.
                        Har inte kollat hur stor skillnad det är på e91 och f3x serien när det kommer till fästen på dem. Har bara noterat att det verkar vara olika modeller till dem.
                        Lutar klart åt hertz systemet och montera dem i de 3d printade baflarna om de passar även i f34 an.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bmw F34 bygge

                          Originally posted by heddan99 View Post
                          Ja, det är tråkigt att man inte hittat någon produkt som är klockren när det kommer till carplay. Skulle varit perfekt om man kunde köpa ett interface för runt 5k och få det att funka smärtfritt till äldre bilar.

                          Om jag skulle haft stora skärmen skulle jag klarat mig hyfsat med att bara bytt huvudenheten i min bil, nu har jag ju lilla skärmen i bilen tyvärr
                          15-18k lät billigt... Tror du nog åker på närmare 25k vid uppgradering. Allt går, men det blir mer eller mindre jobbig beroende på vilken konfiguration du har på bilen och det blir ju löjligt dyrt också som du säger och inte värt det.

                          Nu ska jag ut och börja tömma gamla bilen och montera ut processorn så man kan skicka iväg den till dig om ett par dagar så man får prova på den nya programvaran om någon månad när man fått in den i nya bilen.

                          Sitter och funderar på vad jag ska köra i dörrarna. Antingen så kör jag mitt gamla hertz hsk163 system, alternativt så använder jag mig av bara basarna och så kör jag på eton 4" och diskanterna från e91: an som jag kör på nu.
                          Har inte kollat hur stor skillnad det är på e91 och f3x serien när det kommer till fästen på dem. Har bara noterat att det verkar vara olika modeller till dem.
                          Lutar klart åt hertz systemet och montera dem i de 3d printade baflarna om de passar även i f34 an.
                          När vi kollade för ett drygt år sedan så skulle jag betala knappt 18 papp, har lite känningar men det är ändå för mycket pengar.
                          Ska ju in stereoprylar för så stor budget det bara går!

                          Högtalarna är samma till det flesta bilarna i infästningen, skiljer i både nya och gamla X5.

                          Att använda printade infästningar från E till F går inte.

                          På E modellerna har du infästningen i dörrpanelen för att sen ha infästningen i dörren "plåten" på F modellen så helt olika!
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bmw F34 bygge

                            Originally posted by Nonne View Post
                            När vi kollade för ett drygt år sedan så skulle jag betala knappt 18 papp, har lite känningar men det är ändå för mycket pengar.
                            Ska ju in stereoprylar för så stor budget det bara går!

                            Högtalarna är samma till det flesta bilarna i infästningen, skiljer i både nya och gamla X5.

                            Att använda printade infästningar från E till F går inte.

                            På E modellerna har du infästningen i dörrpanelen för att sen ha infästningen i dörren "plåten" på F modellen så helt olika!
                            Det var det jag var rädd för
                            Han aldrig få in de printade 3" adaptrarna, de blev liggande på hyllan.
                            Fördelen att ha dem i plåten är väl att montaget blir lite stabilare.
                            Last edited by heddan99; May 1, 2021, 20:54.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bmw F34 bygge

                              Originally posted by heddan99 View Post
                              Det var det jag var rädd för
                              Han aldrig få in de printade 3" adaptrarna, de blev liggande på hyllan.
                              Fördelen att ha dem i plåten är väl att montaget blir lite stabilare.
                              Spelar inte såp stor roll, dom högtalarna ska inte leverera så djupa frekvenser vilket betyder färre vibrationer!
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X