Announcement

Collapse
No announcement yet.

Då var det dags igen - BMW G31

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Diskanterna också på plats.

    Passformen är jag inte helt nöjd med så det kommer att bli omtag på dessa.

    Där var en litet uppvik i plåten jag inte fått med riktigt.
    Tror att jag behöver flytta ut diskanten ytterligare några millimeter för att ramen ska klicka i helt rätt runt dörren.
    Dett medför tyvärr att alla ingående delar och moment måste göras om, men så får det bli.

    Det positiva är att grunddesignen funkar och känns väl integrerad med bilen i övrigt.

    Click image for larger version

Name:	269FE5C3-447E-4939-A9C5-F4EF22F0A2DB.jpeg
Views:	303
Size:	48.1 KB
ID:	688340

    Comment


    • #77
      Stort problem uppstod.

      Den OE style kontakt jag köpt levererades med helt fel alldeles för små terminaler.

      Det krävdes en patentlösning för att för till något som känns säkert.
      Jag svor på alla språk jag kan…så jäkla arg.
      Hursomhelst så löste patentaren det omedelbara bekymret.
      Men den kontakten kommer att bytas när rätt grejor är inskaffade.

      Sen ett STORT tack till Tonny för några timmars hjälp med att sparka igång systemet och få till en grund som gör att familjen nu inte behöver sjunga ”Johnny Deere” själva på väg till alperna.

      Det ända glitchen egentligen (utöver den jäkla OE kontakten) var att MOST interfacet inte triggade igång DSPn. Det var bara med datorn inkopplad det blev dunkadunka.

      ’På plats i Tonny’s labb’

      Click image for larger version

Name:	DBA9AD1A-9146-4979-963C-F9D812463723.jpeg
Views:	346
Size:	76.3 KB
ID:	688342

      Comment


      • #78
        Originally posted by Wennbom View Post
        Stort problem uppstod.

        Den OE style kontakt jag köpt levererades med helt fel alldeles för små terminaler.

        Det krävdes en patentlösning för att för till något som känns säkert.
        Jag svor på alla språk jag kan…så jäkla arg.
        Hursomhelst så löste patentaren det omedelbara bekymret.
        Men den kontakten kommer att bytas när rätt grejor är inskaffade.

        Sen ett STORT tack till Tonny för några timmars hjälp med att sparka igång systemet och få till en grund som gör att familjen nu inte behöver sjunga ”Johnny Deere” själva på väg till alperna.

        Det ända glitchen egentligen (utöver den jäkla OE kontakten) var att MOST interfacet inte triggade igång DSPn. Det var bara med datorn inkopplad det blev dunkadunka.

        ’På plats i Tonny’s labb’

        Click image for larger version

Name:	DBA9AD1A-9146-4979-963C-F9D812463723.jpeg
Views:	346
Size:	76.3 KB
ID:	688342
        Men faktum är att slutresultatet kommer att bli grymt bra, jag är sjukt imponerad över dina rack
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #79
          Felet lokaliserades senare till en dålig krimpning som vridit terminalen lite och med det var glappkontakten på Remote Out (blå tråd) ett faktum.
          Snabbt fixat.

          Click image for larger version

Name:	5773FE26-DF67-4F22-B377-AF79008CD73A.jpeg
Views:	337
Size:	68.9 KB
ID:	688345

          Comment


          • #80
            Uppstädning av kabeldragning var nästa grej att fixa lite med.

            Det är trångt och rätt så svårt att få till något som är helt 100.

            Tycker väl ändå inte att det ser helt kaosartat ut, speciellt med tanke på att det göms under diverse plastpaneler och klädsel.

            Click image for larger version

Name:	CB0E903C-FBF5-4C6D-93CF-604FF2D73ED4.jpeg
Views:	295
Size:	152.5 KB
ID:	688348

            Click image for larger version

Name:	C50C96D1-F792-4AFB-95DC-500FA90E5AE5.jpeg
Views:	305
Size:	105.2 KB
ID:	688347


            Comment


            • #81
              Jag hade som mål att installationen inte skulle synas.

              Första avvikelsen blev diskanterna som helt enkelt inte fick plats bakom originalgallret.
              Jag skulle såklart kunnat byta till en annan som är mindre. Men jag vet inte riktigt vad som skulle kunna vara värt att testa, för med Aerospace 28 ligger ju ribban rätt så högt.

              Igår dök då avvikelse nummer två upp.

              Precis som jag hade på känn så blev det trångt vid det vänstra racket.
              Första steget blev att kapa höjden på modulen längst åt höger i bakkant.
              Tyvärr räckte inte detta ända fram för plastpanelen som ska sitta ovanför har en lite dum form just där. En form som faktiskt inte har någon direkt funktion.
              Det fanns inget val än att karva i plastpanelen.

              Ser sådär ut, men jag kan ju fixa till en bit som täcker över det.

              Click image for larger version

Name:	37D6D30D-B1D9-4860-8522-729C396785CF.jpeg
Views:	288
Size:	83.7 KB
ID:	688353

              Comment


              • #82
                Synd du inte fick ihop det till 100%, mycket snygg lösning annars!

                Comment


                • #83
                  Imponerande...
                  "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                  "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                  Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                  Comment


                  • #84
                    Hemma igen efter lite skidåkning och lite mycket ledbandsskada.

                    Passformen på diskanterna lämnade ju lite övrigt att önska så jag tänkte att eftermiddagen kunde ägnas åt att lokalisera var det tar i.

                    Jag var så gott som helt säker på att diskantens position och då också gallret skulle behöva ändras, mao alltihopa skulle behöva göras om.

                    Men ibland blir man ändå lite glad över sig själv.
                    Delade högerdiskanten med omsorg istället för att gå loss på den.
                    Sen tog jag bort covern och diskanten och satte ihop fram- och bakdel igen med 2 små klickar smältlim.

                    Det visade sig snabbt att det var diskanthållarens bakre krage som tog i.
                    Trimmade ner den från 12mm till 8mm och då gick den fritt.

                    Tryckte tillbaka diskanten som fortfarande sitter kanon, och tar inte i någonstans.
                    Passform OK mot dörren!

                    Nu ska det bara monteras och limmas ihop igen.
                    På förarsidan ska jag försöka modifiera utan att dela allting.

                    Click image for larger version  Name:	B133D843-F8BA-4C6D-A810-32B9D2F17A4A.jpeg Views:	19 Size:	56.5 KB ID:	688388
                    Click image for larger version  Name:	22012AA5-B43D-4634-B6F6-42906F782AA6.jpeg Views:	19 Size:	49.4 KB ID:	688386 Click image for larger version  Name:	72CCF8CE-AD4E-4C18-AD91-06FC1B171983.jpeg Views:	18 Size:	44.7 KB ID:	688387
                    Last edited by Wennbom; March 2, 2023, 22:36.

                    Comment


                    • #85
                      Tänkte att en lite uppdatering kunde vara på sin plats.

                      Jag har haft en mystisk störning (i ljudet då alltså) som jag inte fått bukt med.
                      Ett mystiskt klickande i en kanal från 80.6:an som var sjukt störande.
                      Den åkte till Tyskland på service men de kunde inte hitta något fel på den. Sjuk service från Nonne som gav mig en annan enhet i utbyte för att helt utesluta hårdvaran.

                      Resultat…samma jäkla klickande och jag fick skämmas lite

                      Kopplade ur alltihopa och sen in igen. Då knäpper det banne mig i en annan kanal…aaarggg.

                      Omkoppling igen, och nu blir det kul….
                      Tyst i ett par dagar och jag är glad för jag tror att det är borta. Icke.
                      En morgon är det tillbaka ‘with a vengeance’.
                      Inte nog med att det knäpper, där är också ett grymt generatorvinande. Men efter att ha kört en stund så blir det helt plötsligt mindre. När jag senare ska köra hem igen så är det tyst när jag startar bilen, men efter en halv minut eller så så börjar vinandet igen. Mentalt frispel infinner sig!!

                      Här börjar jag notera att störningen ändras i takt med att andra ställdon i bilen kör. Mycket märkligt.

                      Så, ut med alltihop igen och....
                      -går över alla lågnivåkontakter och ser till att anslutningen klämmer riktigt ordentligt.
                      -flyttar också jordpunkten för 80.6 till samma punkt som övriga slutsteg, precis vid batteriet.

                      Tyst, och så har det nu varit i flera veckor. Håller tummarna.
                      Last edited by Wennbom; August 15, 2023, 11:07.

                      Comment


                      • #86
                        Nästa kuliga grej....använda mätsystemet i Mosconi DSP'n.

                        Gissa vad detta blir?

                        Click image for larger version

Name:	A_Head_01.jpg
Views:	126
Size:	34.4 KB
ID:	688676

                        Comment


                        • #87
                          OK, kanske lite naivt av mig att tro att gissningarna skulle trilla in

                          Jag tyckte helt enkelt att det kunde vara kul att nyttja mätfunktionerna i DSP’n.
                          Så jag har gjort mig ett eget litet mäthuvud. Ska bli kul att se vad det kan bli för resultat.

                          Förutom själva huvudet och öronen så består det av_
                          - 2st högupplösta mikrofoner som jag nu “kalibrerar” mot min UMIK-1
                          - 1st Rode AI-Micro för att ta in de 2 mikrofonerna och ge USB audio ut


                          Click image for larger version

Name:	A_Head_02.jpg
Views:	122
Size:	32.8 KB
ID:	688678
                          Click image for larger version

Name:	A_Head_03.jpg
Views:	118
Size:	49.5 KB
ID:	688679

                          Comment


                          • #88
                            Lunchen ägnades åt kalibrering.
                            Det ser ju ut att bli inte helt 'pisskass' i alla fall.
                            Den röda är UMIK-1
                            Före
                            Click image for larger version  Name:	Before_calibration.png Views:	0 Size:	124.2 KB ID:	688682

                            Efter
                            Click image for larger version  Name:	After_calibration.png Views:	0 Size:	99.0 KB ID:	688683

                            Comment


                            • #89
                              Vilka mikrofoner använder du?
                              Octan
                              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                              OctanAudio
                              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                              Fegens Vandrarhem

                              Bilstereoblog
                              Team Ljudbyggaren

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by octan View Post
                                Vilka mikrofoner använder du?
                                Det är inga färdiga mikrofoner, bara själva kapseln jag fick tag på 10st av.

                                Comment

                                Working...
                                X