Announcement

Collapse
No announcement yet.

Då var det dags igen - BMW G31

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Tack Tonny, det är ”bara att lyssna in”
    Lättare sagt än gjort för en som jag.

    Fredagspyssel innan matlagningen ledde till ett mellanregister redo för montering i bilen.

    som en kompis sade ”det kanske inte funkar, med det ser snyggt ut i alla fall ”

    Click image for larger version

Name:	E1085193-591F-4C2B-B0A8-D3811D2D6C2F.jpeg
Views:	238
Size:	46.0 KB
ID:	688297
    Last edited by Wennbom; January 27, 2023, 18:35. Reason: Var svårt att ladda up från telefonen

    Comment


    • #62
      Morgonkaffet avklarat och med det en lite lätt dämpad dörrsida med Aero Butyl, Aero Wave (inte på bild men den sattes på den större ytan nere till vänster), och Aero Poly.
      Fick också monterat mellanregistret i dörren - nu återstår bara att lyssna innan dörrsidan åker på igen.

      Click image for larger version  Name:	IMG_5157.jpg Views:	0 Size:	126.8 KB ID:	688300

      Click image for larger version  Name:	IMG_5158.jpg Views:	0 Size:	89.1 KB ID:	688301
      Last edited by Wennbom; January 28, 2023, 11:00.

      Comment


      • #63
        Jag monterade min Poly i dörren Click image for larger version  Name:	Poly-bmw-nonnes.jpeg Views:	0 Size:	83.9 KB ID:	688311
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #64
          Så kan man ju göra
          Funderade på det en god stund när jag fixade färdigt med vänsterdörren igår kväll men kom från till att med den mängden kablage och grejor jag har i min bil så blir det lika mycket klippande hur jag än gör.

          Men en skillnad på förardörren blev det....helt ofrivilligt.
          Trixet med att lossa och låta plats modulen och rutan glida ner lite funkade klockrent - ända till jag skulle skjuta upp det igen.
          Fick det på plats, testade elhissen - gick trögt.
          Av med möget igen för att konstatera att rutan hoppat ur sitt spår i dörramen. Hur jag än gjorde så fick jag inte till ett läge där den gled på plats igen.

          Sov på saken och som vanligt så brukar det lösa sig då.
          Jag kunde sticka in händerna underifrån in bakom rutan.
          Rutan sitter bara fast i fönsterhissen med två självlåsande clips. Lossade dessa och kunde därefter lyfta upp rutan till stängt läge och tejpa fast den där.

          Sen var det easy peasy att ta bort hela plastmodulen och med det få full och enkel åtkomst till hela insidan av dörren.
          Bestämde mig där och då för att dämpa plåten med en extra omgång Aero Butyl utöver det som satt från fabrik. Blev stor skillnad i knacktestet.

          Återmontering blev enkel.
          Tillbaka med plastskiva, kör upp hissen, lossa tejpen och tryck ner rutan i clipsen.
          Fertig!

          Comment


          • #65
            Vilken typ av filament använder du till saker som ska sitta i bilen? T.ex. distansen för midbas elementet?
            Jag tänkte själv testa PETG istället för PLA för min distans, vad tror du om detta val?

            Comment


            • #66
              Originally posted by Wennbom View Post
              Så kan man ju göra
              Funderade på det en god stund när jag fixade färdigt med vänsterdörren igår kväll men kom från till att med den mängden kablage och grejor jag har i min bil så blir det lika mycket klippande hur jag än gör.!
              Mina dörrar är så gott som helt plana så enklare att applicera än på dörrpanelen.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #67
                Originally posted by pike2k View Post
                Vilken typ av filament använder du till saker som ska sitta i bilen? T.ex. distansen för midbas elementet?
                Jag tänkte själv testa PETG istället för PLA för min distans, vad tror du om detta val?
                Jag kör det mesta i ABS. Tror att PETG kan funka bra, det tåler visserligen inte riktigt lika höga temperaturer som ABS men för en bil i Sverige spelar det ingen roll.
                Det som är den stora skillnaden för mig är att jag ofta gör delar som ska efterbehandlas och då är PETG rent ut sagt kass. Det finns nog fanken inget lim som biter bra på det. Spackla och måla går inget vidare heller. Har inte provat spray/kontaktlim som behövs för klädseldelar men tänker att det nog är svårt det med.

                Jag har faktiskt använt PETG utan släppmedel (av misstag) till en form för kolfiberepoxi, och avgjutningen lossnade hur lätt som helst i alla fall. Så dåligt fäster det.

                Men ska du bara göra en distansring som printas i ett stycke så skulle jag nog säga att PETG är ett bra val.

                Comment


                • #68
                  Resultatet av dörrdämpningen blev över förväntan. Framförallt förardörren som alltså gjordes sist.
                  Dörrarna har haft en liten o-premiumkänsla (jmf med Audi A6 vi hade innan) då det knäppt och knirrat lite från dörrsidorna när man tryckt på dem med handen.
                  Nu kan man ju undra varför jag sitter och trycker och klämmer på inredningen...men så är det. Jag knackar, lyssnar och känner på allt och är sällan nöjd.

                  Men det blev i alla fall mycket bättre i framdörrarna nu. Inte perfekt, med sjukt mycket bättre än innan.

                  Comment


                  • #69
                    Sitter här och planerar kabelmärkning.
                    I manualen till Aerospace 8-12 DSP'n står det
                    • Fixed: channels front (1 - 6) channels rear (9 + 10)
                    • Assignable channels: 7 + 8 = Front, Rear 11 + 12 = Sub, Center, Free
                    Då blir det väl nåt sånt här gissar jag.
                    Click image for larger version

Name:	Screenshot 2023-02-05 at 11.53.46.png
Views:	242
Size:	127.7 KB
ID:	688326

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by Wennbom View Post

                      Jag kör det mesta i ABS. Tror att PETG kan funka bra, det tåler visserligen inte riktigt lika höga temperaturer som ABS men för en bil i Sverige spelar det ingen roll.
                      Det som är den stora skillnaden för mig är att jag ofta gör delar som ska efterbehandlas och då är PETG rent ut sagt kass. Det finns nog fanken inget lim som biter bra på det. Spackla och måla går inget vidare heller. Har inte provat spray/kontaktlim som behövs för klädseldelar men tänker att det nog är svårt det med.

                      Jag har faktiskt använt PETG utan släppmedel (av misstag) till en form för kolfiberepoxi, och avgjutningen lossnade hur lätt som helst i alla fall. Så dåligt fäster det.

                      Men ska du bara göra en distansring som printas i ett stycke så skulle jag nog säga att PETG är ett bra val.
                      Tack för svaret Angående lim, har du testat Polyuretanlim?
                      En googling vill påskina att detta är ett bra val för PETG?

                      Min distansring ska ha en kåpa som går inåt mot glaset (fuktskydd) och ett rör som går åt andra hållet för att styra ljudet lite, därför är jag inne på att limma+skruva ihop dessa båda bitar printade i PETG. Har inget värmeskåp eller kolfilter idag så vågar inte riktigt labba med ABS ännu

                      Comment


                      • #71
                        Nix, det har jag inte testat.
                        Sen tror jag att när man säger Polyuretanlim så menar man nog lim av typen 1- eller 2-komponents konstruktionslim, inte den typen man köper på flaska och limmar trä med.
                        Permabond PT326 skulle t.ex säkert funka alldeles utmärkt, Casco PU lim som man köper i bygghandeln....nja.

                        Man ju också prova att bara sätta ihop det med typ Sikaflex 251 eller något sånt. Kan hålla om där inte är någon belastning.
                        Altenativet är att du konstruerar för skruvförband. Ett gäng M3 smältinsater, M3 skruvar, och lite RTV silikon emellan när du drar ihop det.

                        Comment


                        • #72
                          Då börjar det ta sig även på det andra racket om ska sitta bredvid batteriet.
                          Lade till en modul till som får hålla säkringshållaren.
                          det blev riktigt kompakt och känns schysst liksom.
                          får se om jag kan få till någon vettig kabeldragning.

                          Click image for larger version

Name:	E6E4B7D7-3C76-461A-9CCF-C99654A996E3.jpeg
Views:	192
Size:	46.4 KB
ID:	688332

                          Comment


                          • #73
                            Inte mycket gjort ikväll känns det som.
                            Tar ju en jäkla tid att göra kabel.
                            4 signalkablar kvar att tillverka.
                            Högtalarkablarna ska dras i bilen fram till originalkontakten, klippas, crimpas.
                            Remotesladdarna ska dras
                            Strömkablar kopplas
                            Också MOST bussen såklart.
                            och sen säkert 20 saker till som jag glömt….. Click image for larger version

Name:	D3C3CDF6-E705-4277-99B4-646E47624F90.jpeg
Views:	183
Size:	68.0 KB
ID:	688334

                            Comment


                            • #74
                              Blir bara en bild ikväll som går under
                              #visomgillarordningpåtåtarna

                              Click image for larger version

Name:	ACAE57ED-3B87-4BD8-85C8-FFC58DD414C1.jpeg
Views:	166
Size:	57.3 KB
ID:	688336

                              Comment


                              • #75
                                Basarna utbytta mot dito från ESB.
                                Grym kvalitetskänsla. Nästan synd att de göms under stolarna.

                                Nästan Plug&Play, men bara nästan.

                                Dessa har ett tjockare chassi än original så originalskruvarna passar inte och det medföljer inga skruv i lådan.

                                Behöver vara ca 10mm länge.

                                Jag letade i mitt skruvlager och hittade en montageskruv i samma diameter som jag klippte till rätt längd.

                                Utöver att chassit är lite tjockare så bygger även högtalaren lite mer än original. Det gör att gallret inte riktigt passar.

                                Så antingen gör man som jag ock klämmer dit det och drar ner skruvarna så gott det går, eller så kör man utan galler.

                                Distanser under gallret funkar dåligt för då går det inte fritt för stolskenorna.

                                Click image for larger version

Name:	875413BC-29C3-4BD0-91E5-F264D478CC11.jpeg
Views:	195
Size:	57.8 KB
ID:	688338

                                Comment

                                Working...
                                X