Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur ställer jag in ljudet??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur ställer jag in ljudet??

    Hej, trodde jag skulle klara detta själv...men jag behöver nog expert hjälp! Har försökt ställa in mitt ljud idag.

    steget är ett hertz HCP1D och basen en Rockford p2d412

    Jag prövade LPF ca 70-80hz
    men tycker det blir dåligt med bas. tar jag bort filtret blir det betydligt mer bas.
    Jag läste någonstans att har man ett steg som är starkare än basen så ska man inte köra steget på max lever?? Basen har RMS på 400w
    Och steget ligger på 550w vid 2 ohm.
    Har ni några rekommendationer?
    Mvh Christian

  • #2
    Vad har du för bil? Sedan? Vad har du för subnivå ut från stereon?
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Grejerna sitter i en sedan. Stereon har LPF på 80hz på subben, och på steget har jag ca 80hz oxå. Hur mycket vågar man öka på gain nivå? Med tanke på att basen har 400rms och steget 550.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Costia View Post
        Grejerna sitter i en sedan. Stereon har LPF på 80hz på subben, och på steget har jag ca 80hz oxå. Hur mycket vågar man öka på gain nivå? Med tanke på att basen har 400rms och steget 550.
        Sedaner är alltid svårare. Dämpar mycket bas + ställer större krav på framsystemet. Mycket av den "roliga" midbasen ska/bör komma via framsystemet.
        Du kan inte höja nivån på stereon? Behövs inte köra 80 på båda filtren. Blir väldigt brant delat. Prova att sätta 120Hz på ena.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Okey, så ska jag tillexempel ha LPF på steget på 80, och sub i stereon på 120Hz? Kör även 6x9 på ett eget slutsteg, vad borde jag köra de på för Hz? Och framsystem vad brukar man köra för Hz där? Många frågor på en gång:-)

          Comment


          • #6
            Originally posted by Costia View Post
            Okey, så ska jag tillexempel ha LPF på steget på 80, och sub i stereon på 120Hz? Kör även 6x9 på ett eget slutsteg, vad borde jag köra de på för Hz? Och framsystem vad brukar man köra för Hz där? Många frågor på en gång:-)
            Ja.

            Om 6x9 sitter bra monterat kan du dela dem vid 60Hz. Framsystemet beror på vad det är för högtalare och hur de är monterade. Men 80Hz brukar vara lagom.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment


            • #7
              Okey, ja 6x9 sitter bra monterade, och fram sitter det rockford p1650 i dörrarna. Har jag förstått det hela rätt om jag ställer 6x9 på HPF ca 60Hz och framsystem HPF 80Hz? Samt sub på LPF ca 80Hz?

              Comment


              • #8
                Originally posted by Costia View Post
                Okey, ja 6x9 sitter bra monterade, och fram sitter det rockford p1650 i dörrarna. Har jag förstått det hela rätt om jag ställer 6x9 på HPF ca 60Hz och framsystem HPF 80Hz? Samt sub på LPF ca 80Hz?
                Det stämmer.
                Ev skulle du kunna stänga av ena filtret på subben så du bara har ett filter aktivt.
                Octan
                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                OctanAudio
                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                Fegens Vandrarhem

                Bilstereoblog
                Team Ljudbyggaren

                Comment


                • #9
                  Okey, tack så jättemycket för svaren. Känner mig helt lost:-) okey, prövar att stänga av och bara köra ett filter. Hur ska jag göra med 6x9 ska jag köra de på både sterieons filter och steget?

                  Comment


                  • #10
                    Jag skulle vilja flika in med lite tips.

                    Om du kör 6x9" ner och möter upp subben så kommer du få en otroligt släpig och seg sub.

                    Kör man högtalare bak ihop med sub så dela av dina 6x9" vid 150hz så får du betydligt torrare och rappare sub!

                    Jag säljer aldrig 6x9" om det ska köras sub, det är att elda för kråkorna och slutresultatet blir inte bra.

                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Hej, okey. Tycker du jag ska köra med både filter på stegen och i stereo på 6x9 eller bara använda ett av filtrerna? Sen undrar jag hur högt jag vågar gå på gain på sub? Subben har 400rms och steget 550w.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Costia View Post
                        Hej, okey. Tycker du jag ska köra med både filter på stegen och i stereo på 6x9 eller bara använda ett av filtrerna? Sen undrar jag hur högt jag vågar gå på gain på sub? Subben har 400rms och steget 550w.
                        Kör ett filter på varje är enklast.

                        Inte lätt att svara på. Beror på hur hög signal du matar in i steget. Men sub är generellt sett inte lika känsligt iom att disten är mycket svårare att höra. Testa på runt 80%
                        Octan
                        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                        OctanAudio
                        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                        Fegens Vandrarhem

                        Bilstereoblog
                        Team Ljudbyggaren

                        Comment

                        Working...
                        X