Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 520d Hifi kit uppgradering?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW 520d Hifi kit uppgradering?

    Halloj forumet.
    Har köpt ny bil med riktigt usel ljudinstallation. Bmw original....
    Har hittat två alternativ i Sthlms-området jag överväger:

    https://caraudiocenter.se/product/bm...udpaket-bm5s1/
    eller
    https://www.pmshopen.se/bmw-ljudpake...ntering-p-3338

    En gång i min ungdom installerade jag JL-audio kit i min Renault Clio sport, den tiden är dock förbi.
    Åsikter om ovan alternativ? Vilket paket rekommenderas?
    Uppskattar all feedback.

    Mvh Andy

  • #2
    PM Shoppens lösning med Helix steget är klasser bättre pga DSP funktionerne i det slutsteg.

    Har monteret detta med Gladen högtalere i 3 olika BMW E9x bilar med rigtig bra resultat!!

    mvh
    Chris

    Comment


    • #3
      Tusen tack Chris för informationen! Då kollar jag vidare på det.

      Comment


      • #4
        Horsyhorse gjorde ett kanonjobb på min Volvo S60, skulle absolut rekommendera honom. Han hade sin verkstad i Kungsängen på den tiden, men jag vet inte om han fortfarande är verksam som audio-byggare.

        Ljudbyggaren i Helsingborg är nog lite för långt bort, annars har han stenkoll på BMW. Nonne uppgraderade min 328 (F30).
        "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

        "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

        Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

        Comment


        • #5
          Originally posted by andy_lindholm View Post
          Halloj forumet.
          Har köpt ny bil med riktigt usel ljudinstallation. Bmw original....
          Har hittat två alternativ i Sthlms-området jag överväger:

          https://caraudiocenter.se/product/bm...udpaket-bm5s1/
          eller
          https://www.pmshopen.se/bmw-ljudpake...ntering-p-3338

          En gång i min ungdom installerade jag JL-audio kit i min Renault Clio sport, den tiden är dock förbi.
          Åsikter om ovan alternativ? Vilket paket rekommenderas?
          Uppskattar all feedback.

          Mvh Andy
          Andy, innan du kikar på uppdatering via nätet så måste du veta om kablagen passar i ditt system!

          Att välja en MATCH förstärkare gör man inte om man ska uppgradera sin BMW, den mjukvaran är inte optimal och besitter några konstigheter.
          Jag upplever MATCH att dom har fasfel, flera av mina kunder och även Team medlemmar har kastat ut Helix DSP (samma mjukvara) då det strulat.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Originally posted by Nonne View Post

            Andy, innan du kikar på uppdatering via nätet så måste du veta om kablagen passar i ditt system!

            Att välja en MATCH förstärkare gör man inte om man ska uppgradera sin BMW, den mjukvaran är inte optimal och besitter några konstigheter.
            Jag upplever MATCH att dom har fasfel, flera av mina kunder och även Team medlemmar har kastat ut Helix DSP (samma mjukvara) då det strulat.
            Strange - det är kanske din upplevelse, men mine erfarenheter med Audiotec Fischer produkterne är at dom är MYCKET bättre än det jag hadde med t.eks Audison.
            Tycker också at Audiotec Fischer produkterne har bevisat sitt värd i EMMA, AYA och EISA.

            #Andy_lindholm - kolla litet på BMW fora i UK, USA och Tyskland - det är samma dom skriver där - Martch är vägen fram..

            Comment


            • #7
              Har skippat caraudiocenter och tänker mig antingen PM shoppens variant eller Backes ljud som skriver nedan. Priset verkar vara ungefär detsamma.

              "Brukar alltid rekommendera paket 2 el 3 i första hand då slutsteget med inbyggd ljudprocessor ger stora inställningsmöjligheter.
              I paket 2 är det fokus på bättre ljud fram och där byts högtalarna i framdörrarna samt basarna under stolarna ut till Gladens ONE202BMW och drivs av Mosconislutsteg."

              Skillnaden verkar vara steget Mosconi vs Match PP 62DSP.
              Någon större skillnad på dessa steg, båda verkar ha inbyggd DSP?


              Comment


              • #8
                Originally posted by cc61231 View Post

                Strange - det är kanske din upplevelse, men mine erfarenheter med Audiotec Fischer produkterne är at dom är MYCKET bättre än det jag hadde med t.eks Audison.
                Tycker också at Audiotec Fischer produkterne har bevisat sitt värd i EMMA, AYA och EISA.

                #Andy_lindholm - kolla litet på BMW fora i UK, USA och Tyskland - det är samma dom skriver där - Martch är vägen fram..
                Audison slutade vi jobba med redan efter första varianten av DSP kom, dessa blev utbytta till nya i våra Teambilar men dom var exakt lika kassa.
                Det är ett bedrövligt att man fortsatt skicka ut BitOne som det handlar om i så många år!

                Åter till MATCH, det jag ser som den stora grejen är mjukvaran.
                Jag tror .... alltså tror att det stora problemet ligger i att man kan justera samma sak på olika flikar i mjukvaran.
                Om man vet hur en DSP bör vara uppbygd så förstår man varför det finns en viss ordning på justeringarna.
                Det jag upplevt är fasfel, jag har aldrig hört eller dömt en bil med en Audiotech Fisher produkt utan fasfel ... varken i Sverige eller i annat land.
                En av de som sagts vara den bästa bilen i Sverige under flera år hade fasfel.
                När bilarna är på top får det absolut inte finnas så uppenbara fel i ljudbilden.
                Visst ligger slutresultatet på den som kranar men nån måste ju lyckas?

                Innan jul bytte jag ut 2st Helix processorer med mystiska fel, flera funktioner bara slutade fungera helt utan anledning.
                En MATCH DSP hade jag inne 2ggr med kanske 5-6 veckors mellanrum där den tappade minnet vilket är otroligt märkligt!
                Fick ett samtal från en lastbilschaufför med en MATCH produkt som bara tystnat efter lastbilen varit på service.
                Killen hade varit hos något annat bilstereoföretag och dom rede inte ut problemet?
                Nu hör det till saken att jag inte ser så många andra woodooboxar än Mosconi till vardags vilket gör saken ännu värre!

                Sådana här problem gör att jag blir osäker på produkterna, det spelar ingen roll vad dom heter.
                Jag vill leverera stabila produkter, ett eller annat återkommande fel så pausar vi försäljningen tills vi vågar ge produkten en ny chans efter uppdaterad mjuk eller hårdvara.
                Så var även fallet med Alpine när deras 800 presenterades, det tog 6 månader innan en uppdaterad mjukvara kom vilket är anmärkningsvärt!
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Originally posted by andy_lindholm View Post
                  Har skippat caraudiocenter och tänker mig antingen PM shoppens variant eller Backes ljud som skriver nedan. Priset verkar vara ungefär detsamma.
                  Prata med Mattias på Backes Ljud, han har även koll på optimeringen.
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dr. Mabuse View Post
                    Horsyhorse gjorde ett kanonjobb på min Volvo S60, skulle absolut rekommendera honom. Han hade sin verkstad i Kungsängen på den tiden, men jag vet inte om han fortfarande är verksam som audio-byggare.

                    Ljudbyggaren i Helsingborg är nog lite för långt bort, annars har han stenkoll på BMW. Nonne uppgraderade min 328 (F30).
                    Tackar, det var några år sedan det planade ut med billjudet. Nu säljer jag bara lite "plock" då o då. (Dynaudio - Mosconi - Gladen - Zapco)

                    Mvh
                    Pierre Sjöström
                    Seastreams Garage
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Horsyhorse View Post

                      Tackar, det var några år sedan det planade ut med billjudet.
                      Det är jag som ska tacka! Sålde Volvon för ca tre år sedan, men jag var alltid jättenöjd med uppgraderingen jag gjorde hos dig.

                      "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                      "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                      Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                      Comment

                      Working...
                      X