Announcement

Collapse
No announcement yet.

Störande knaster och generatorvin i Saab 9-3SS

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Störande knaster och generatorvin i Saab 9-3SS

Hej gott folk! Detta ständiga problem, trodde att jag skulle slippa det men icke. Satte i helgen i en riktig huvudenhet (Kenwoo KDC-W7644UY) i hopp om att få bättre ljud och slippa störningar. Tidigare körde jag med ett RF 3sixty.2 kopplad till original huvudenhet och kunde höra ett svagt generatorvin samt ett rytmiskt knastrande ljud (uppkommer när styrdonen i bilen är aktiva & bara i högtalare som drivs av stegen bör tilläggas). Tyvärr så finns dessa ljud även nu!

Till att börja med så misstänkte jag lågnivån som visserligen är dragen på vänster sida och ström på höger, men det är ju ingen försäkran när det går kabelkanaler på båda sidor. Ljudet försvann nämligen när jag drog ur lågnivåkablarna. Testade då att dra lågnivån rakt genom bilen, utan förbättring. Inte heller hjälpte det att jorda yttre ringen på lågnivån.

Nästa steg då (bara för att testa) var att koppla i en lös högtalare på en av stegets utgångar, inte heller det hjälpte. Plockade då ur huvudenheten och la den på golvet på passagerarsidan och kopplade bara in ström, jord, remote & lågnivå. Hjälpte inte. Fick en idé i natt om att separera det främre batteriet (som är kopplat till all bilens el) från det bakre (som är kopplat till huvudenheten och stegen), och se det hjälpte!

Hur tusan kan det bli så!? Alla jordpunkter är kollade både 1 & 2 & 3 gånger så dom är det inget fel på. Ett avstörningsfilter på huvudenhetens matning hjälpte inte heller. Börjar bli desperat nu, vet inte vad jag ska göra längre och det är sjukt irriterande! Ska koppla i ett skiljerelä framöver men det hjälper ju bara när bilen är avstängd, så generatorvinet kommer ju fortfarande att finnas. Grymt tacksam för hjälp!

MVH// Christoffer
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...
Working...
X