Announcement

Collapse
No announcement yet.

Då var det dags igen - BMW G31

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Då var det dags igen - BMW G31

    Så var det dags igen.

    Audi A6 Allroaden har fått lämna plats åt en BMW 5-serie touring

    I Allroaden hade vi endast det enklare ljudsystemet från fabrik och det lät klart illa.

    Bmw’n har Harman Kardon paketet så det låter klart bättre, men givetvis är skillnaden mot den uppgraderade Audin väldigt stor. Så stor att jag nog bestämt får göra något åt det.

    Den som köpte Audin var inte så värst intresserad av ljud och såg inget värde i anläggningen.
    Det gick dessbättre geschwint att återställa till original mycket pga att jag lagt ner lite tid på att göra installationen plug-and-play. Dämpning fick ju så klart sitta kvar, så även ström- och signalkablar.

    Förhoppningen är, eller kanske mer var, att kunna återanvända stora delar av komponenterna från Audin men där finns ju såklart saker som definitivt inte passar.
    Det visade sig nog vara mer som inte passar än vad som passar.

    Vad jag hoppas kunna återanvända som det ser ut nu.
    • Gladen Aerospace 28 - med de är stora och platsen i dörren vid a-stolpen är liten
    • Gladen Aerospace 165 - Tonny rekommenderade att stoppa dessa under framstolarna om man sätter en bas någon annanstans. Men det är ett stort om - för var hittar jag platsen till en bas?

    Vad som troligtvis inte kan återanvändas
    • DSP / Förstärkare - Mosconi 80.6.
    Bmw’n har så många fler kanaler aktiva och använder högtalarna för t.ex PDC tonerna (Audin hade separata tongeneratorer för dessa ljud). I Audin kördes det också 2-vägs fram men i bmw’n blir det 3-vägs. Jag behöver nog 10-kanaler plus bas.

    • Förstärkare Gladen RC 600C1 - beroende på plats för basen kan/kan inte/behövs inte (take your pick liksom) denna användas

    • Bas Gladen RS-X 08 - beroende på hur mycket gömd plats jag kan hitta i skuffen på bmw’n så kan denna eventuellt användas, även om jag nog egentligen skulle vilja ha en 10”.


    Vad som definitivt inte kommer att kunna användas är
    • Subwooferlådan - ombyggd Audi Bose låda
    • Alla specialfäste till högtalare och förstärkare
    • Den skräddarsydda interiörpanelen till bagaget för att täcka basförstärkaren

  • #2
    Re: Då var det dags igen - BMW G31

    Ok, så……

    Problem #1
    F: Hur får man plats med ett par Gladen Aerospace 28 på originalplats bakom originalgaller?
    S: Det får man inte

    Efter lite rådfrågning och påhejande HÄR så bestämde jag mig för att införskaffa en uppsättning kopior från landet i öst.
    Levererat, momsat och klart till cirka 1/5 av priset av original. Viss är där skillnad i kvaliteten, men original är inte 5ggr bättre och eftersom jag ändå ska slakta dem så…ja.
    En är original den andra en kopia. Ser ni vilken som är vilken?

    Click image for larger version

Name:	fetch?photoid=685557.jpg
Views:	355
Size:	125.7 KB
ID:	687629

    Gjorde också en grovyxad Aerospace 28 attrapp för att ha och lattja runt med.
    Medvetet 1mm större på alla håll.
    Man vill ju helst inte skada guldklimparna.

    Click image for larger version

Name:	fetch?photoid=685562.jpg
Views:	341
Size:	112.6 KB
ID:	687630

    Såhär långt in kommer diskanterna om jag vill ha dem hyfsat on-axis, sen är det stopp. Det sticker ut en bra bit.

    Click image for larger version

Name:	fetch?photoid=685559.jpg
Views:	341
Size:	72.4 KB
ID:	687631
    Click image for larger version

Name:	fetch?photoid=685560.jpg
Views:	356
Size:	117.7 KB
ID:	687632
    Click image for larger version

Name:	fetch?photoid=685561.jpg
Views:	353
Size:	60.4 KB
ID:	687633

    Vrider jag dem framåt nedåt kommer de en bra bit längre in och blir lättare att bygga in “OE style”. Men då spelar de lite nedåt åt sidan.
    Hmmm…..

    Click image for larger version

Name:	fetch?photoid=685558.jpg
Views:	339
Size:	80.3 KB
ID:	687634

    Vad tror ni, kommer det att bli pannkaka om de sitter som sista bilden?
    Last edited by Wennbom; May 20, 2022, 14:40.

    Comment


    • #3
      Re: Då var det dags igen - BMW G31

      Grattis till en BMW

      Du kan definitivt använda din D2 80.6, dessvärre finns det inte något P&P kablage till den förstärkaren.

      För vad jag erfarit är att stiftningen i G modellerna är helt annorlunda.
      Nya kablage är på gång, dessa byggs för Pico förstärkarna eftersom dom har fler kanaler.

      Vi arbetar på lösningar så håll ut!

      Systemen är som följer ....

      Audio level 1 stereo: 4 mid-range speakers, 2 bass speakers

      Audio level 2 hi-fi system (SA676): 3 tweeters, 5 mid-range speakers, 2 bass speakers

      Audio level 3 Top HiFi system (SA688): 7 tweeters, 7 mid-range speakers, 2 bass speakers

      Audio level 4 Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System (SA6F1): 5 tweeter, 2 tweeter diamond, 7 mid-range speakers, 2 bass speakers, 4 loudspeakers headliner three-dimensional
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Då var det dags igen - BMW G31

        Satsa på att vrida upp diskanterna, även lite mer inåt för att slippa reflexer från sidorutan.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Då var det dags igen - BMW G31

          Dessvärre är det SA688 jag har (som i G30/31 serien kallas H/K)

          Av de 8 kanalerna i 80.6 så går 6st åt att driva framsystemet.

          Högtalarna i taket bak måste vara igång, annars blir det inga blip-blip ljud när man backar för nära. Så där ryker de sista 2 kanalerna.

          De blir liksom inget kvar till varken bakdörrarna (som barnen vill ha) eller till någon sub i skuffen.

          Pico 8/12 kanske?

          Comment


          • #6
            Re: Då var det dags igen - BMW G31

            Alltså som sista bilden fast mer uppåt?

            Comment


            • #7
              Re: Då var det dags igen - BMW G31

              Problem #2 - Plats för basen

              I Audin såväl som Bmw 5:an (F11) vi hade innan dess fanns det gott om plats bakom bagagerumsklädseln mellan bakre hjulhus och baklykta.
              Verkar som om Bayrarna denna gång stuvat bättre, men även dragit litre vajrar rakt igenom det lilla utrymme där fanns.

              Halvdrygt då det inte ser ut att kunna bli värst många liter låda utan att jag knaprar på bagageutrymmet.

              Snor jag lite plats (som jag egentligen inte vill för det är lite mindre redan som det är) och låter lådan fylla ut utrymmet mellan hjulhuset och bakstammen så får jag några liter till.
              Men inte så värst många.

              Click image for larger version

Name:	fetch?photoid=685563.jpg
Views:	336
Size:	29.1 KB
ID:	687635

              Bakom luckan är det som sagt trångt.
              Click image for larger version

Name:	fetch?photoid=685564.jpg
Views:	338
Size:	28.2 KB
ID:	687636

              De är de här rackarna som sätter stopp.
              Click image for larger version

Name:	fetch?photoid=685565.jpg
Views:	347
Size:	121.3 KB
ID:	687637
              Last edited by Wennbom; May 20, 2022, 14:44.

              Comment


              • #8
                Re: Då var det dags igen - BMW G31

                Kul med ett bygge i kommunens tredje största tätort också, hälsar byggare i den näst största.
                Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                Kablar: Supra, Gladen
                Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                Comment


                • #9
                  Re: Då var det dags igen - BMW G31

                  Fortfarande så är det bara 4 kanaler fram, diskant och mellanregister är passivt delat!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Då var det dags igen - BMW G31

                    BMW har dessutom gått från sitt system med att brunmarkerad kabel är minus
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Då var det dags igen - BMW G31

                      Jo, jag vet hur kablarna är dragna från fabrik.
                      Nu tänkte jag ju att jag skulle dra om några av dem för att kunna köra helaktivt fram.
                      Man skulle också kunna säga att jag letar anledning för att införskaffa en DSP med den ny asballa FW
                      Last edited by Wennbom; December 7, 2020, 20:22.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Då var det dags igen - BMW G31

                        Hur var det, du hade inte Livecockpit va?
                        Attached Files
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Då var det dags igen - BMW G31

                          Precis.
                          Till modellåret 2020 blev det ny iDrive med helt ny hårdvara. Tror de t.o.m. bytte MOST från Most25 till Most150. Klart mycket bökigare.
                          Vår bil är modellår 2019

                          Comment


                          • #14
                            Re: Då var det dags igen - BMW G31

                            Har du MOST i din?
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Då var det dags igen - BMW G31

                              Yes!
                              Från HU till AMP går endast en MOST (MOST25).

                              Den infon jag har säger också att min kärra inte har ASD (Active Sound Design), men detta ska dubbelkollas.
                              Om bile har ASD så kommer det till AMP som en separat analog signal.

                              Jag hade en tanke att koppla på ett MOST interface istället.

                              MOST till S/PDIF, men då blir det 2ch och alla systemljud blir riktningsoperoende. Alltså, man kommer inte att höra var man är nära med bilen genom att höra varifrån blip blip ljuden kommer.

                              MOST till analog. Finns några olika alternativ med eller utan inbyggd DSP.

                              Comment

                              Working...
                              X