Announcement

Collapse
No announcement yet.

Retro och nostalgi.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Retro och nostalgi.

En tråd om vad ni hade för roliga stereoprylar i ert första bygge.

Själv hade jag en KEX73, Knutsson HCB 860 konverterad till Pioneers stora kontakter, GM4 kopplat till ett par Pioneer "skrikare" modell låda stor som ett ciggpaket med justerratt på (kommer inte ihåg vad de hette), Peerles 10" basar direkt i bakrutan med passiva delningsfilter o ett par Philipsdiskanter. En Pioneer Eq modell CD-5. Allt satt i en Mercedes 220 -73 compactmodellen. Det lät hur bra som helst, tyckte man då. I dag så hade man ju stoppat pipan i munnen. Kom igen nu, leta i garderoben, garaget eller under ungarnas säng.
    //The Fist <==== Gammal!

Re: Retro och nostalgi.

hähä.

2x hertz es300d drivna av ett Alpine MRV-1005 (gaaammalt steg )
    1st hertz hsk 130 Drivna på Hertz ep4x
    1st hertz HCX 130 drivna på hertz ep4x

har mitt första bygga fortfarande

Comment

Ja, den första bilen som jag hade var en 142:a av 72 års modell. Där hamnade Knutsson-stereon och drev några högtalare som jag inte alls kommer ihåg namnet på.
      Egentligen inget bygge så det räknas väl inte riktigt.

Nästa bil jag hade var en Saab 900 av 80 års modell.
      Här monterade jag in mitt första slutsteg som var en liten rackare från Blaupunkt. Slutsteget hamnade i handskfacket. Det kan inte ha varit på mer än 2X20W, men vilket lyft man tyckte det blev.
      Hmmm, jag tror att kasettspelaren var en Blaupunkt Frankfurt

Sen så uppgraderade man Saaben med ett Blaupunkt BQA 208 4x50W http://www.minhembio.com/forum/index...howtopic=38012 och monterade 4 st 8 tummare i hatthyllan.
      Kommer inte ihåg vad de hette men man kunde ta bort diskanterna från dem. Så två av diskanterna fick sitta kvar bak och de andra två fram. Satan vad man tyckte det spelade.

Jag fick sedan hela rasket stulet på anrika tredje infanteriregementets parkering i Örebro.

Jag fick starka indikationer på vem det var som stal anläggningen eller tipsade någon annan om den men jag kunde inte bevisa något.
      Fanstyget som jag misstänkte samåkte med mig i bilen. Det är kompis det.

Jag måste bara också berätta om den första CD:n jag köpte. Det var också en Blaupunkt. Kommer inte ihåg modellnamnet bara.
      Man fick "ladda" cd-skivorna i ett speciellt plastfack/etui/kasett eller vad man nu ska kalla det?
      Jag har för mig att man fick fem såna plastkasetter med när man köpte CD:n

Fy fan, jag har aldrig varit med om något så stötkänsligt. Cd:n hoppade så fort spelaren bara anade att det låg en sten på vägen.
      Jag kommer ihåg att jag köpte en Pioneer efter ett tag och vilken skillnad!

Helt plötsligt var det möjligt att till och med åka grusväg utan att Cd:n hoppade.

Dessutom, den tunga slöjan försvann från musiken och wow vilken musikalisk upplevelse det blev helt plötsligt. Nåja

Efter det blev det aldrig någon mer produkt från Blaupunkt.

Inte ens under pistolhot skulle jag köpa något från den tillverkaren idag.

Men man fick ju lite väl förutfattade meningar. Det kanske genomgående är bra produkter numera?
      Jag måste faktiskt säga att steget och högtalarna var det inget fel på.
      Last edited by PhoenixG; August 13, 2009, 00:49.
      sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Hade en Golf MK1 -80 med Knutsson bandare, Clarion 4" i framdörrarna, MGR 10" bas och 2st MGR 5" i en förstärkt hatthylla och drevs av ett Sentrek steg.
        Var inte många HU som hade lågnivå på den tiden så klippte av lågnivåsladden och tog en sockerbit och skarvade ihop med kablarna som skulle varit till bakhögtalarna. Funkade fint
        Och till mitt försvar för ovanstående måste jag säga att på den tiden (nu lät jag gammal) fanns inga böcker om hur man skulle göra och inte några eminenta forum typ detta att tillgå. Var väl vad jag kommer ihåg Hifi & Musik och senare Bilstereotidningen där man kunde läsa om bilstereo och hur man skulle koppla som jag lärde mig grunderna.
        Kommer även ihåg min första cd i bilen. En Audio Art som var den första billiga maskinen. Kostade 3500:- Nästan en halv månadslön för mig.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

Comment

Första bygget med lite vettigare prylar vad -93 i en -87 Golf GTI 16V, saknar den bilen fortfarande...

Clarion CD med dubbel lågnivå men bara 2x30 watt.
          Proton 4-kanalssteg.
          6,5" kit fram - Från Ljudia
          2x 12" openair basar, i en hatthylla av 36mm tjock finsk björkplaywood.
          Backe hade skrivit någonstanns att det var ett bra matrial till lådor

Jag om min polare "Slartibartfast" åkte runt på stan och spelade Valkyrian och tyckte vi var coola
          Vis vobiscum sit!

Comment

Kom igen nu!

Det måste väl finnas fler "tidiga" byggen som är värda att skriva några rader om.
            sigpic

Comment

Låter unikt att det är så många som aldrig haft sitt första bilstereobygge än.
              Hur kan man då ha sitt andra eller tredje!?
              Kom igen ni gamla rävar. (O unga med givetvis).
              Antonio Gotti, Nonne, Jalle, Robsarve, Roger T. mfl.
              Något har ni o komma med.

// The Fist

Comment

Originally posted by The Fist View Post
                Låter unikt att det är så många som aldrig haft sitt första bilstereobygge än.
                Hur kan man då ha sitt andra eller tredje!?
                Kom igen ni gamla rävar. (O unga med givetvis).
                Antonio Gotti, Nonne, Jalle, Robsarve, Roger T. mfl.
                Något har ni o komma med.

// The Fist
                De är nog lite blyga bara
                Ge dem lite tid till!
                sigpic

Comment

En del som hänger här inne är kanske så gamla t.o.m så att de började med en Super 8 stereo. Eller va det 8 tracker dom kallades? Utan spolmöjligheter givetvis.

// The Fist

Comment

Originally posted by Extra Kim
                    Första bygget som jag kommer ihåg, Pioneer cd av billigare modell (tog säkert två år innan jag upptäckte att det gick att spola med den ), en bandpasslåda av, enligt Dr Backe, 7:de ordningen med tre portade kammare. I lådan satt två Optimal Subsonic (A.k.a Red/Black Phantom) 8"are och de drevs av ett Crossfire tvåkanalssteg.
                    Två st trevägs lådhögtalare från Pioneer drivan av cd:n stod för de högre frekvenserna.

Allt monterat i morsans Mazda 323 sedan.

Ett bygge man är glad över att man inte har kort på
                    Ja där känner man igen en del!
                    Det var många eder och barnförbjudna ramsor om idiottillverkare som sparat in på spolningsknappar. Läsa manualer är ju inte manligt så det tog ett tag innan oj, hoppsan, håller man in knappen så händer det grejer!

En Mazda 323 har jag också ägt en!
                    En 90:a som tuggades upp av rosten.
                    Allt rostade på bilskrället. När bilen började gå dåligt så upptäckte jag att bensinpåfyllningsröret rostat upp och att tanken var som kexchoklad. Sen så upptäcktes det rost överallt och jag tror ta mig tusan att det var rutorna som höll ihop bilen.
                    Behöver jag tillägga att den är skrotad nu.
                    sigpic

Comment

1991 köpte jag en BMW 320.
                      I den skickade jag in en Panasonic bandare med tillhörande växlare. Ett Panasonic steg, 4x100W. Sen minns jag knapt vilka basar och framsystemsgrejer som satt i först, men ett par Pioneer 3vägs 8tummare var tidigt i, plus ett CDS kit, och kort därefter HotShots basar, Earthquake steg med mera.
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Working...
                      X