Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på prisvärd sub samt slusteg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips på prisvärd sub samt slusteg

Hej
    Jag är ny på detta forum och det här är min första tråd.
    Jag har väldigt liten erfarenhet av ljudbygge i bil. Hemmastereo har jag mer erfarenhet av däremot och jag är något av en hifi-entusiast.
    Jag har en entusiastbil med ett Bose-system, där Bose-suben lagt av, eller troligen snarare dess slutsteg. Gör egentligen inte så mycket då den lät ganska illa, ljudet är nog bättre nu utan den. Men jag vill ha lite mer stuns och botten i basen, och framförallt djup.
    Så nu planerar jag att installera en sub. Jag tänker köpa en modellanpassad låda för att få den att smälta in i bagageutrymmet så bra som möjligt. Lådan är på endast 8 liter och den är sluten. Det får plats en 8”-bas.
    Nu till min fråga:
    Kan jag få lite tips på olika basar, eller kanske märken, som jag kan kolla upp? Kan jag få lite tips på lämpliga steg också?
    Jag vill inte lägga för mycket pengar, så jag är ute efter instegsvarianter. Går det tex att få ok ljud med en bashögtalare för 1000kr, eller blir det bara skit? Vad behöver jag ge för ett hyffsat ok steg?
    Jag är ute efter ljudkvalite, SQ, inte dunk som gör att rutor blåses ur eller karossen knakar i takt.
    När jag googlat och hamnat på olika forum så har mitt problem varit att det alltid handlar om hur mycket tryck och hur högt en högtalare kan spela, och det är helt ointressant för mig.
    Jag har hittat en Focal för 2600kr som passar i min låda och ett steg från JLAudio som har lagom effekt till för 3600kr. Detta skulle jag verkligen vilja ha, men slutnotan landar på ca 9000kr, och det tycker jag är för mycket, särskilt i kombination med Bose-systemet tänker jag.

Men här behöver jag hjälp med referenserna. Går det att få ok grejer som inte bara dunkar högt, utan som faktisk har en djup och kontrollerad bas som inte bara mullrar, för säg halva priset? Eller ska jag helt enkelt skippa en sub tills jag är beredd att lägga 9k?
    Till min hemmastereo har jag en sub från JL-Audio som heter E-110 som jag tycker är jättebra, därav att jag började med att kika på JL Audio sub till bilen…

Jag har undersökt lite mer och kommit fram till att jag ska köpa en något större låda så att jag får plats med en 10":are. Blir lite mer jobb på inredningen, men det kan det vara värt.
    Så nu har jag en låda på 15 liter att leka med.
    Jag har skaffat ett beggat steg från JL Audio som heter JX250/1 med 175W RMS vid 4 ohm och 250W RMS vid 2 ohm.
    Nu funderar jag över vilken sub jag ska köpa och det verkar koka ner till följande:
    Focal Performance P 25 FE eller Gladen RS-X 10.
    Lådan är som sagt på 15 liter, och enligt spec borde Focal trivas bäst, men jag har läst här att Gladen-högtalaren funkar utmärkt i 15 liter också.

Så nu är min fråga vilken sub jag ska välja? Jag vill ha bra kvalité på ljudet, inte bara en massa dunk för att skryta med polarna på parkeringen. Mao SQ och inte SPL.
    Focal-subben är SQ, men var ligger Gladen-subben? Jag har tolkat den som SQ, men samtidigt läser jag en del om hur hårt den spelar...
    Tycker det är väldigt svårt att läsa av på olika subbar om det är SQ eller SPL. En del skriver ju ut det, men tyvärr väldigt få...

Comment

Jag har Gladen RS-X 10 i sluten låda i min Tesla istället för orginal-subben i premium-paketet. Det är stor skillnad ljudkvalité där...

Min uppfattning är att Gladen är ett SQ-element. Det går att spela hyffsat högt med den, men det är inte en dB-racer. Den går lite djupare än Focal, men Focal anses varmare och lite mer neutral i tonen.
      Vill du ha den mest musikaliska basen är nog Focal det bästa valet, även om den är en tusenlapp dyrare.

Last edited by Dr. Mabuse; July 21, 2025, 10:21.
      "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

Comment

Originally posted by Dr. Mabuse View Post
        Jag har Gladen RS-X 10 i sluten låda i min Tesla istället för orginal-subben i premium-paketet. Det är stor skillnad ljudkvalité där...

Min uppfattning är att Gladen är ett SQ-element. Det går att spela hyffsat högt med den, men det är inte en dB-racer. Den går lite djupare än Focal, men Focal anses varmare och lite mer neutral i tonen.
        Vill du ha den mest musikaliska basen är nog Focal det bästa valet, även om den är en tusenlapp dyrare.

Gladen har flera olika serier med olika karaktär, så att Focal skulle vara varmare håller jag inte med om.
        Nu var vi tvungna att installera ett Mosconi Pico1 i din Tesla Model 3 eftersom det skulle få plats utan att inkräkta på ditt lastutrymme.
        Om vi haft mer fysisk plats kunde vi valt ett fysiskt större klass AB steg, nu fick det bli en RS-X 10 för att inte Pico1 skulle döda basen med sin brutala effekt!
        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Jag körde lite simuleringar med WinISD mellan:
          JL Audio 10W3v3-4
          JL Audio 10W0v3-4
          Gladen RS 10
          Gladen SQX 10
          Focal P25FE

Fullkomlig novis på detta, men tog hjälp av ChatGPT och fick snabbt en bild av hur WinISD fungerar och vad jag ska titta på i simuleringarna som spelar roll för mig.
          Jag vill som sagt ha SQ och jag vill att basen spelar så djupt det går men med bra respons och rapphet. Den får inte bli bullrig och slö och den ska helst inte peaka kraftigt vid någon särskild frekvens.
          Det element som presterade klart bäst med den lådvolym jag har var JL Audio 10W3v3-4, så det blev ett sådant element.
          Jag håller på att bygga för fullt, så jag har inte fått chansen att testa ännu, men jag hoppas det blir bra. ​​​​​​​

Comment

Working...
          X