Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutsteg blir för varmt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Slutsteg blir för varmt

Åkte en sväng ikväll och blev grymt irriterad av att slutsteget slog ifrån flera gånger, måste ju göra det pga överhettning eller överbelastning.

Sånt här steg jag har
    http://www.crutchfield.com/p_110XA21...125.html?tp=14

Sen en låda med 2st MGR 10"....

Jag har 16mm2 strömkablar också och dom borde väl räcka till det där steget? Jordkabel har jag fäst i en mutter som håller stötfångaren bak i bagaget. Har en Saab 9000.

Steget är bryggkopplat på dessa högtalare och dom är på 3Ohm/bas så det blir väl 1,5ohm som steget jobbar i, det borde den väl palla??
    Högtalarna är skit billigt skräp men spelar jävligt bra ändå, sitter i en fabrikslåda.

När man spelar så blinkar belysningen på steget men inget på bilen bara så ni vet.

Vad är fel?? för klent steg för min typ av lyssnande??
    Last edited by Perka; August 11, 2010, 23:37.
    //PA -- Saab 9-5 Kombi

Re: Slutsteg blir för varmt

Steget pallar bara 4 ohm bryggat så där har du svaret på varför det slår ifrån. Kör en bas per kanal istället.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

Comment

Originally posted by Perka View Post
      Åkte en sväng ikväll och blev grymt irriterad av att slutsteget slog ifrån flera gånger, måste ju göra det pga överhettning eller överbelastning.

Sånt här steg jag har
      http://www.crutchfield.com/p_110XA21...125.html?tp=14

Sen en låda med 2st MGR 10"....

Jag har 16mm2 strömkablar också och dom borde väl räcka till det där steget? Jordkabel har jag fäst i en mutter som håller stötfångaren bak i bagaget. Har en Saab 9000.

Steget är bryggkopplat på dessa högtalare och dom är på 6Ohm/bas så det blir väl 3ohm som steget jobbar i, det borde den väl palla??
      Högtalarna är skit billigt skräp men spelar jävligt bra ändå, sitter i en fabrikslåda.

När man spelar så blinkar belysningen på steget men inget på bilen bara så ni vet.

Vad är fel?? för klent steg för min typ av lyssnande??
      Den skyddskrets som utlöser är antingen impedans eller överhettning.
      Om steget spelar en stund så bör det betyda att det är termiska kretsen som utlöser.

Hur är steget monterat?

(låg impedans ger automatiskt varmare steg, så dina 3ohm bryggat är också en nackdel termiskt)
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Steget satt bak på lådan förut mellan låda och ryggstöd men har flyttat upp det så det sitter på toppen av lådan istället, bara hatthyllan ovanför nu men det är ju mer luft omkring.

Dock inte tillräckligt men ska prova och koppla en bas per kanal istället och se om det slutar svettas...

Tycker det här steget borde spela skiten ur dessa högtalare men inte då... steget lägger av före istället..
        Faan det är ju bara 2st MGR basar från ljudia för runt 200:-/st.....
        //PA -- Saab 9-5 Kombi

Comment

Mät även spänningen (när du spelar musik) på stegets plint där strömkablarna sitter, då ser du hur den beter sig vid belastning. Själva kabelarean ska räcka till, däremot kan det ju eventuellt vara dålig kontakt någonstans och tillsammans med låg impedans bidrar det till överbelastning.

Comment

Originally posted by Optima View Post
            Mät även spänningen (när du spelar musik) på stegets plint där strömkablarna sitter, då ser du hur den beter sig vid belastning. Själva kabelarean ska räcka till, däremot kan det ju eventuellt vara dålig kontakt någonstans och tillsammans med låg impedans bidrar det till överbelastning.
            Tack det ska jag göra!
            //PA -- Saab 9-5 Kombi

Comment

paralellkopplar du 2 basar som är på 3ohm styck och bryggar dom över 2 kanaler så kommer steget se det som 0,75ohm.

Kör en bas per kanal istället, räcker troligtvis för dom basarna.

Comment

Så här är det kopplat

//PA -- Saab 9-5 Kombi

Comment

Då belastar du med 1,5Ohm och steget är stabilt ner till 4Ohm i bryggat läge, inte bra. Koppla om till en bas per kanal eller seriekoppla dom och brygga istället. Men du ska nog inte förvänta dig underverk från det steget, den angivna effekten ska man nog ta med en nypa salt och den är ändå inte särskilt uppseendeväckande.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Perka View Post
                    Så här är det kopplat

Ser nu att du ändrat impedansen på basarna. Det stod i originalposten 6ohm. Nu står där 3. En STOR skillnad.

/Jonas
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
                      Ser nu att du ändrat impedansen på basarna. Det stod i originalposten 6ohm. Nu står där 3. En STOR skillnad.

/Jonas
                      Jo snacka med polaren jag köpte dom av via msn och han sa att det va 3ohm på dom, jag trodde det av 6ohm för det är väl vad MGR ha brukat köra.
                      Får nog mäta och se vad det ligger på.
                      //PA -- Saab 9-5 Kombi

Comment

Vilka MGR är det?
                        BMW E38 740
                        BMW M5 -01
                        bilradiohuset.se
                        SM-guld 2012

Comment

Vad jag vet så finns det inte (eller har funnits) 3 Ohms impedans hos MGR, 6 Ohm är vanligast men 4 Ohm har funnits hos gamla element från tex 80-talet. Har själv en riktigt gammal 8" bas med 4 Ohms impedans liggandes på kallvinden.

Fast naturligtvis kan det finnas specialvarianter av något slag.

Comment

Det ska vara dessa men sist jag kollade så va dom inte på 8ohm och kostade inte över 200:-...

http://www.ljudia.se/hogtalarelement...a-1710-p78439/

jag måste mäta mina för att se vad dom ligger på.
                            //PA -- Saab 9-5 Kombi

Comment

Kolla vad det står på magneten
                              BMW E38 740
                              BMW M5 -01
                              bilradiohuset.se
                              SM-guld 2012

Comment

Working...
                              X