Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med portarea.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med portarea.

Hejsan.
    Behöver lite hjälp med att räkna ut portarean till min baslåda. (slotport)
    Lådans volym är 50 liter minus den plats som basen och porten tar upp.
    Portens längd kommer att bli 32 cm. Vill ha en avstämning på 38-39Hz. Hur stor blir arean på porten?

mvh. Mathias
    Kenwood KDC-BT8044U
    DLS MS 5 kit *2
    Ground Zero GZHW 30X
    DLS Ultimate A2
    DLS Ultimate A6

Re: Hjälp med portarea.

Den slotportuträknare som jag använder utgår ifrån höjd och bredd på porten, därför har jag också utgått ifrån detta.

Porten är beräknad till 30x2,8 cm i innermått och gjord av 22 mm material, den tar upp ca 4,5 liter ifall baffeln är 22 mm tjock. Basen är väl 12" om jag gissar rätt (du skrev ju inte vilken bas det gäller), den tar kanske upp 3 liter. Kvar blir ca 42,5 liter inklusive port och bas, då bör den portarean få runt 38 Hz avstämnning när den är 32 cm lång.

Men om det nu är en 12" bas så tycker jag att 84 cm2 area är litet när det gäller slotport.

Comment

Tack för svaret

Arean blir ju isåfall lika stor som på ett 4tums rör. Bör man ha större area när man bygger slot jämfört med rör? (Har aldrig byggt slot förut)
      Kenwood KDC-BT8044U
      DLS MS 5 kit *2
      Ground Zero GZHW 30X
      DLS Ultimate A2
      DLS Ultimate A6

Comment

Jag tror det iaf, men andra får ge mer info om det. Eftersom det brukar handla om 19-22 mm material i portväggarna så går det ju inte att göra alltför stor radie på avrundningen, då är min gissning att det heller inte blir lika effektivt mot flåsljud.

Har man ett ganska kraftigt (tål mycket effekt och har stort X-max) 12" element som ska spela ganska högt så är även ett 4" rör med trattar i minsta laget.

Om du skriver vilken bas det rör sig om så går det att kika i ett beräkningsprogram hur den teoretiska lufthastigheten kan tänkas bli, på så sätt får man åtminstone ett hum om vad resultatet blir.

Comment

Originally posted by Optima View Post
          Jag tror det iaf, men andra får ge mer info om det. Eftersom det brukar handla om 19-22 mm material i portväggarna så går det ju inte att göra alltför stor radie på avrundningen, då är min gissning att det heller inte blir lika effektivt mot flåsljud.

Har man ett ganska kraftigt (tål mycket effekt och har stort X-max) 12" element som ska spela ganska högt så är även ett 4" rör med trattar i minsta laget.

Om du skriver vilken bas det rör sig om så går det att kika i ett beräkningsprogram hur den teoretiska lufthastigheten kan tänkas bli, på så sätt får man åtminstone ett hum om vad resultatet blir.
          Basen är min Ground Zero Hydrogen tolva. Har idag två st tre tums portar men det flåsar rätt mycket när man spelar på.
          Har räknat lite nu och kommit fram till att jag kan få in en 130 cm2 port. Hur lång ska den vara för att få en avstämning på 38 Hz?
          Porten kommer isf att byggas så att 25 cm av porten kommer in i lådan och resten på utsidan. Lådan är densamma, alltså 50 liter.
          Porten tar upp 5 liter inne i lådan
          Last edited by bigrussian; October 11, 2009, 10:49.
          Kenwood KDC-BT8044U
          DLS MS 5 kit *2
          Ground Zero GZHW 30X
          DLS Ultimate A2
          DLS Ultimate A6

Comment

Mitt program visar också att lufthastigheten med 2 st 3" portar kan bli hög när man spelar på rejält, där stämmer bevisligen teori och praktik (inte alltid som det gör det)

Ungefär 53 cm lång port totalt får jag det till, då räknar jag alltså även bort 3 liter för basen och utgår ifrån 42 liter netto.

Comment

Originally posted by Optima View Post
              Mitt program visar också att lufthastigheten med 2 st 3" portar kan bli hög när man spelar på rejält, där stämmer bevisligen teori och praktik (inte alltid som det gör det)

Ungefär 53 cm lång port totalt får jag det till, då räknar jag alltså även bort 3 liter för basen och utgår ifrån 42 liter netto.
              ok. tack för hjälpen. ska ut i garaget å såga skivor nu
              Kenwood KDC-BT8044U
              DLS MS 5 kit *2
              Ground Zero GZHW 30X
              DLS Ultimate A2
              DLS Ultimate A6

Comment

Working...
              X