Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

    Halloj!
    Har det någon betydelse om jag kör högnivå till mitt basslutsteg eller att köra via hög-/lågnivåadapter och använda lågnivå till slutsteget.

    Någon signalskillnad? någon förbättring eller försämring?
    Hur stor del påverkar signalkablarna ljudet till en bas?
    Om vi pratar RCA-kablar och vanliga högtalarkablar a la clasohlson som är högnivå.

  • #2
    Re: Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

    Om ditt steg tar högnivå direkt så kan ju börja med det, när det är till en bas så spelar det mindre roll. Fördelen man kan få av att köra den inbyggda omvandlaren är att man slipper remote.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

      Ah, men då fortsätter jag att använda min högnivå.

      Comment


      • #4
        Re: Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

        Som en liten passus till detta med hög/låg nivå....
        De flesta stegtillverkare gör helt enkelt så att de inför en spänningsdelning där man sänker nivån på ingående högnivå ganska rejält och detta brukar ofta innebära att det uppstår dist samt frekvensskillnader som inte alltid är önskvärt. Ska man driva en bas lär det kanske inte höras, men i framsystem med känsliga himid+diskant är det kanske inte helt lyckat.

        mvh

        //Peder J

        Comment


        • #5
          Re: Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

          Okej, jag förstår! Optimala är ju att alltid använda lågnivå kanske.
          Men då ställs väl lite högre krav på att det är bra komponenter i omvandlarna också eller? Man kan ju även justera spänningen i dessa också.

          Ett problem som jag har upptäckt när jag mäter med oscilloskop på högnivå ut från stereon när jag kör 40Hz testton så klipps sinuskurvan redan strax efter mitten på volymmätaren. Medans om jag spelar en 1kHz ton så når jag ett "snäpp" ifrån max på stereon. Varför blir det så?

          Känns ju inge vidare att mata in en klippt signal till slutsteget om jag vill ha högre volym ut från stereon än mitten på mätaren så att säga.

          Comment


          • #6
            Re: Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

            Originally posted by pedjoh View Post
            Som en liten passus till detta med hög/låg nivå....
            De flesta stegtillverkare gör helt enkelt så att de inför en spänningsdelning där man sänker nivån på ingående högnivå ganska rejält och detta brukar ofta innebära att det uppstår dist samt frekvensskillnader som inte alltid är önskvärt. Ska man driva en bas lär det kanske inte höras, men i framsystem med känsliga himid+diskant är det kanske inte helt lyckat.

            mvh

            //Peder J
            En resistiv spänningsdelning ger i princip inte distorsion. Frekvensskillnader förstår jag inte ens vad det betyder.
            Felet på en högnivåsignal är källan den kommer ifrån som eventuellt kan vara sämre än en lågnivåutgång. Men en obelastad högnivåutgång brukar inte dista särskilt mycket.
            Däremot att driva högtalare på högnivåutgången och samtidigt skicka in den till ett slutsteg är kanske inte så lyckat.

            I Orfeus fall verkar det som att huvudenheten inte lämnar en särskilt bra signal. Mäter du med eller utan last (högtalare) inkopplad?
            En hög till lågnivåomvandlare kommer antagligen inte lösa problemet med den klippta signalen från huvudenheten. Jag ser iaf inte hur den skulle kunna påverka det till det bättre.

            Comment


            • #7
              Re: Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

              jag mäter på högtalarkablarna som kommer ut ifrån min integrerade huvudenhet.
              det är inte jag som dragit kablarna så jag vet inte exakt hur det är gjort, men det går ju att ta reda på genom att pilla ut "cdspelaren" o kika bakom hur kablarna är inkopplade.
              har för mig att de är skarvade där på nåt vis.. detta gäller för högtalarkablarna som är inkopplade i hög/lågnivåomvandlaren MEN jag har givetvis lossat omvandlaren och mäter på ingående kablar. jag ska även kolla in det kabelpar som går till basslutsteget. de tror jag kommer får signal från bakhögtalare.

              kanske luddig beskrivning hur detta är gjort.. o jag är inte världsbäst på att förklara. enklast är att någon med kunskaper själv kan titta o mäta så att denne förstår hur det är kopplat och vad som händer men finns ju aldrig nån som bor här i umeå som figurerar på dessa forum hehe mest södra sverige eller upp i luleå...

              Comment


              • #8
                Re: Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

                Det viktiga är att det inte är en högtalare inkopplad när du mäter.

                Comment


                • #9
                  Re: Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

                  Det måste jag kontrollera, det är jag osäker på det borde inte vara det eftersom det går kablar tillbaka till dörrhögtalarna också

                  Comment


                  • #10
                    Re: Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

                    Ok, kolla att inga högtalare är inkopplade till HUn när du mäter. Ser det fortfarande konstigt ut då så är det lite skumt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

                      jag har för mig att det ser annorlunda ut då jag mäter på slutstegens högtalarutgångar.. då klipper det inte överhuvudtaget då jag justerat nivån.
                      men måste kolla igen hur det var det där med 40hz och volyminställningen.

                      men för att återgå till min tråd.. det spelar alltså ingen betydelse om jag kör på högnivå till slutsteget direkt eller om jag använder en omvandlare?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

                        Nej, ifall inte slutsteget har väldigt dåligt konstruerade högnivåingångar så är det ingen skillnad med en omvandlare -> lågnivå. Risken finns att din omvandlare är dålig och då ställer till det för slutsteget.

                        Det låter som att du får kolla på det där med dina kablar och HU. Det känns som det viktigaste i detta fallet. En klippande signalkälla är inte bra. Ett kablage som gör som du har för dig är inte heller bra.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

                          Det du upplever om jag har förstått det rätt att det klipper tidigare i basen,
                          men inte vid 1khz?
                          I så fall låter det som om du kör genom någon typ av högpassfilter som ger detta resultat.
                          Naturligtvis så är valet mellan hög/lågnivå ingång en smaksak men vad jag mest syftade på var att vid ett sämre konstruerat steg kan dist uppstå.
                          Det är ju trots skillnad på att dämpa en signal (vid en 100w förstärkare) på runt 28-29v ner till lågnivå jämfört med en "färdig" signal på 2-4v.
                          Men mest negativt med att använda högnivå är ändå i mitt tycke att du hämtar signalen från hun's utgångsförstärkare med den dist , brus mm som ett steg drivna på klart lägre spänning internt genererar än ett bra slutsteg.

                          Men till sist, låt öronen bestämma

                          //Peder J

                          Comment


                          • #14
                            Re: Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

                            Var ut o rev i bilen nu.. lite klurigare när man har en nyare bil

                            Men vad jag kunde se bak i cdenheten var att på kontaktstycken var högtalarkablarna knipsade, på kabelstumparna från kontacktstycket är det påskarvat nya högtalarkablar som är dragna bak till skuffen. ett par för höger fram och ett par för vänster fram, höger bak och vänster bak.
                            På andra delen av kablarna som gick från kontaktstycken sitter också nya högtalarkablar som är dragna bak till skuffen där de är inskruvade i fyrkanalssteget.

                            Detta gör att när jag använder stereons fader för fram och bak och ställer denna på fram så låter det i alla fyra högtalare.. ställer jag fadern i mitten låter det i alla fyra högtalare samt i bakre kanalen som är till för bassteget.
                            Jag fick hjälp av en kompis som kopplade om det så.
                            Innan var det gjort så att både fram och bak-kanal hade varsinn omvandlare och skickade ut lågnivåsignal. Dessa gick då in fyrkanalsslutsteget och sedan därifrån vidare till basslutsteget. Problemet med detta är att basens volym ändras med de bakre högtalarnas om jag minns rätt. Därför tycker jag att det var smidigare att göra på den nya lösningen så jag kan justera volymen på basen genom att ändra fadern mer mot framkanalerna istället om jag vill sänka basen lite. Kanske konstigt kopplat? synpunkter? tips? reflektioner?


                            med detta vill jag säga alltså att kopplat loss kablarna som går in i omvandlaren och mäter på t.ex höger fram plus och minus.
                            så för att svara på frågan då om högtalarlast är inkopplad så blir svaret ja, men slutsteget är inte igång eftersom remotespänningen är urkopplad vid tillfället och det hörs ingenting från högtalarna då jag kör testtoner. Men det kanske blir en last iaf? Lite jobbigt att skruva loss alla 8 kablar.

                            ber om ursäkt för mitt dåliga sätt att skriva och att förklara!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Högnivå eller Lågnivå till basslutsteg

                              Har du kopplat kablarna från framkanalerna i HU till alla kanalerna påfyrkanals-slutsteget helt enkelt?
                              Sen bakkanalerna från HU till sub-steget?

                              Ifall du kopplat ur omvandlaren från HU när du mäter så ska ingenting vara kopplat till de kanalerna på HU som du mäter på?
                              Fattar jag rätt nu?

                              Just det, kolla vid vilken nivå det klipper vid 40hz och 1kHz. Utan tonkontroller och EQ osv så bör de klippa på samma utnivå. Ifall det ligger bass boost eller liknande på signalen så kommer den klippa på en lägre volym på HU, men vid ungefär samma utnivå. Snabbt kollat med skopet.

                              (Jag förstår inte hur ett högpassfilter skulle kunna generera detta problemet. Förklaring?)
                              Last edited by Jonhny; November 2, 2011, 21:04. Reason: Update

                              Comment

                              Working...
                              X