Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

    Jag har ställt in mitt livs första tidskomp igår, nästan samma maskin som dig !
    Inte fått det helt rätt än men grovjusteringen gick fort

    Börja med att mäta avståndet till högtalaren längst bort från mitten av ditt nackstöd, den högtalaren ska ha 0 cm tidskompensering.
    Mät sedan avstånden till de övriga högtalarna från samma punkt, och lägg till så måtten "blir samma" i stereon, t.ex om du har 150 cm till höger dörr men endast 110 cm till vänster, då ska du ställa in vänster dörr på +40 cm i stereon !

    Har inte fått till det med nivåer eller delningsfrekvenser riktigt, men kan snabbt flytta sångarens position från högerkant av ratten till mitten av brädan nu, och personligen tycker jag bättre om att ha sångaren mer "rakt fram" så då är det så just nu

    Comment


    • #17
      Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

      Tack Patrik för en bra beskrivning.
      Har du lust att komplettera den med beskrivning för 3-vägssystem.
      Dvs, jag delar även diskanten aktivt.
      Och du får gärna omvandla cm till ms..
      Min setup:
      Alpine D511+H701
      DLS Gothia 6.3+Nordica10
      DLS A7+Audison vr209(som jag kör till middarna)
      Last edited by Simon76; October 18, 2011, 17:31.

      Comment


      • #18
        Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

        Originally posted by Simon76 View Post
        Tack Patrik för en bra beskrivning.
        Har du lust att komplettera den med beskrivning för 3-vägssystem.
        Dvs, jag delar även diskanten aktivt.
        Och du får gärna omvandla cm till ms..
        Min setup:
        Alpine D511+H701
        DLS Gothia 6.3+Nordica10
        DLS A7+Audison vr209(som jag kör till middarna)
        Som du gör för 6.5orna gör du för diskanterna med, mot mellanregistret istället. Nu lär du dock lyssna på nåt som ligger högre i frekvens, ett piano som spelar olika toner brukar funka t.ex. De skall ej "vandra" i sidled/höjdled.

        cm till ms använder du 340m/s som ljudhastighet, så hamnar du nära. Matematiken för att räkna om det kan du säkert om du drar dig till minnes matematiken från åk7 typ
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #19
          Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

          Om man är riktigt lat så kan man alltid annvända sig av verktyget som det finns länkat till i den här tråden....http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=4220

          Comment


          • #20
            Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

            Tack.
            Det är alltså mellanregisterna man börjar med.
            Ska mäta i morgon, och använda Tony Bardalens lathundsverktyg för att få fram en grundinställning. Och sen prova mig fram..
            Jag skulle egentligen åka till Nonne och få hjälp, men ett rådjur i grillen satte stopp för min planering.. Bilen ska på lagning om en vecka, och står nu obrukbar i garaget. Så jag har lite tid på mig att försöka lära mig.

            Comment


            • #21
              Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

              En fråga till.
              Jag har en sedan, med basen i bagaget. Den spelar uppåt från reservhjulsbaljan.
              Ska jag då mäta avståndet från basen, eller baksätet?
              För det blir väl i praktiken nästan som en bandpasslåda? Med baksätet som ett membran. Eller är jag fel på det?

              Comment


              • #22
                Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

                Originally posted by Simon76 View Post
                En fråga till.
                Jag har en sedan, med basen i bagaget. Den spelar uppåt från reservhjulsbaljan.
                Ska jag då mäta avståndet från basen, eller baksätet?
                För det blir väl i praktiken nästan som en bandpasslåda? Med baksätet som ett membran. Eller är jag fel på det?
                Mät inte in subbasen, utan lyssna in den istället. I-och-med att den sitter längst bort, så hade jag dock börjat med att addera typ 300cm på alla andra högtalare, dvs "nollreferensen" blir subbasen. Sen stegar du den uppåt tills det synkar bra med midbasen.

                //Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment

                Working...
                X