Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Sound Quality - Ljud och tweakning

Sound Quality - Ljud och tweakning Allt som förbättrar ditt HiFi-ljud i bilen.

Reply

Thread Tools
Old September 5th, 2011, 14:05   #1
Carl Arwidsson
Member

Default Bättre ljud i saab 9-3 SC

Har tänkt uppgradera ljudet i min saab 9-3 sc 2008 och har lite funderingar ang val av högtalare mm.

Har 2 alternativ jag funderar på.

1, Kicker Comp VT 10CVT652 som midbasar i framdörrarna drivna av bilens originalsteg, originalhögtalarna är på 2ohm. Så en 2ohms midbas borde väl vara lämpligt?
Högtalarna på instrumnetbrädan tänkte jag byta ut mot Hertz Energy ECX 87 eller Amega Q-Cox 350 eller någora andra riktigt bra 3,5" koaxialer

2, är att försöka få dit ett 3vägssytem i prisklassen runt 3000kr. Då tänkte jag driva midbasarna med ett eftermarknadssteg och låta originalstereon driva mellanregister och diskant.

Sen blir det en baslåda i bagaget, men tänkte börja med framsystemet.

Vad tror ni det blir bäst resultat av?
Vill ha ett system som klarar att spela rock på hög volym utan att börja låta illa.
Carl Arwidsson is offline   Reply With Quote
Old September 5th, 2011, 15:39   #2
ChriZtoffer
Guldmedlem

ChriZtoffer's Avatar

Rep Power: 148 ChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the rough
Default Re: Bättre ljud i saab 9-3 SC

Mitt tips, behåll original i dörrarna och dämpa plåten med butylmatta, koppla gårna på ett riktigt steg också. I brädan sätter du ett par Amega Q-Cox350 (eller t.ex. Emphasers G5 koaxialer om du vill komma billigare undan, Hertz ECX87 låter enligt mig inte bra alls, tunn botten och påträngande diskant.
Old September 5th, 2011, 18:03   #3
Carl Arwidsson
Member

Quote:
Originally Posted by ChriZtoffer View Post
Mitt tips, behåll original i dörrarna och dämpa plåten med butylmatta, koppla gårna på ett riktigt steg också. I brädan sätter du ett par Amega Q-Cox350 (eller t.ex. Emphasers G5 koaxialer om du vill komma billigare undan, Hertz ECX87 låter enligt mig inte bra alls, tunn botten och påträngande diskant.
Har lagt ett lager med dämpmatta i dörrarna redan men jag tycker ändå inte att det blir någon bas att tala om. Sen så tycker jag dom låter ganska illa när det spelas låga frekvenser så det får nog bli att byta ut dom ändå. Har du byggt om originalkorgarna till dörrhögtalarna eller finns det eftermarknadsadaptrar att köpa?

Räcker originalstereon för att driva Amegahögtalarna ordentligt eller ska man köpa ett steg till dom också?

Såg att du kört med originalstereon ganska länge, varför bytte du och hur kopplar man enklast in eftermarknadssteg till den. Om jag fattat rätt så finns det inga utgångar som får hela frekvensomfånget?
Old September 5th, 2011, 20:08   #4
ChriZtoffer
Guldmedlem

ChriZtoffer's Avatar

Rep Power: 148 ChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the rough

I med ett par 3,5" koaxialer i brädan (t.ex. Amegas, om du känner att du har råd) och på med ett 4-kanalssteg till dom samt dörrhögtalarna och testa, är du ändå inte nöjd så byter du högtalarna i dörrarna. Men om det är samma element som i äldre 9-3SS/SC (som i min t.ex.) så finns det helt klart potential! Jag började med att kapa upp originalbafflarna i bakkant (ta bort plasten som var i vägen) men bygde sen nya bafflar i MDF så jag kunde få högtalarna att sitta där jag ville.

Anledningen till mitt huvudenhetsbyte? Original låter inte bra. Dock helt annan enhet i din, kan inte uttala mig om ifall den låter bättre eller ej men det är iaf enkelt att byta ut den. Du kan annars koppla in eftermarknadssteg genom att sno signal från kablarna som går till slutsteget i skuffen, det är högnivå som går dit och det ska vara fullregister.
Old September 7th, 2011, 21:44   #5
Carl Arwidsson
Member

Ja det får nog bli ett par Amega på brädan drivna av ett steg, har ändå ett par gamla steg liggandes. Men då måste jag ju fixa lågnivå på något sätt. Ljudmässigt borde det väl vara bäst att koppla in hög/lågnivåadaprar direkt bakom stereon, finns väl risk för störningar annars?

Skulle gärna bytt huvudenheten så man kunde fått tidskomp och riktiga lågnivå men då misstänker jag att jag tappar ljudet från backvarnare, bluetooth funktionen. Rattstyrningen finns det ju tydligen adaptrar för men resten har jag inte hittat någon lösning på. sen så smälter ju original in väldigt bra i resten av inredningen också.

Har inte lyckats hitta någon säker info om vilka frekvenser det är på utgångarna på originalstereon än, vore ju bra om det fanns någon som hade hela registret.
Old September 8th, 2011, 21:22   #6
ChriZtoffer
Guldmedlem

ChriZtoffer's Avatar

Högnivå är så vitt jag vet inte särskilt känsligt för störningar, så ifall du kopplar in dig direkt bakom HU eller bak vid steget spelar nog mindre roll. Se bara till så att du kör med en omvandlare av bra kvalité, t.ex. Audison Connection SLI2 eller SLI4 (beroende på ifall du vill ha 2 eller 4 kanaler.

Varningsljud och sånt har jag för mig styrs av något annat än huvudenheten i 9-3 06-, typ SID eller liknande. Rattknapparna ska iaf gå att få till ja.

När man har mellan eller stora systemet så ska signalen som går från HU till steget där bak vara fullregister, så den vågar du ta.
Old September 21st, 2011, 22:01   #7
Carl Arwidsson
Member

Beställde lite grejer idag, Silent Coat 41 ark samt ett par Hertz Energy ECX 87 3,5".

Nu borde det ju bli slut på plåtskrammel iaf och blir jag inte nöjd med Hertzhögtalarna så får dom hamna i andrabilen.

41 ark med SC borde ju räcka till både bagage och framdörrarna. Vad ska man ge sig på efter det? Taket?
Old September 22nd, 2011, 08:18   #8
ChriZtoffer
Guldmedlem

ChriZtoffer's Avatar

Synd på valet av 3,5" koaxialer, dom låter inte vidare trevligt, tycker jag iaf. Synd du bor så långt bort, annars hade du kunnat få låna lite andra att testa med. 41 ark SC räcker långt! Med lite tur räcker det till båda framdörrarna samt bakluckan och taket. Men snåla inte i dörrarna, det gör mest skillnad där.
Old September 22nd, 2011, 09:10   #9
Carl Arwidsson
Member

Quote:
Originally Posted by ChriZtoffer View Post
Synd på valet av 3,5" koaxialer, dom låter inte vidare trevligt, tycker jag iaf. Synd du bor så långt bort, annars hade du kunnat få låna lite andra att testa med. 41 ark SC räcker långt! Med lite tur räcker det till båda framdörrarna samt bakluckan och taket. Men snåla inte i dörrarna, det gör mest skillnad där.
Jo dom är lite av en chansning men vi får prova och se. Blir jag inte nöjd får det bli ett par andra. Blekingebilradio rekomenderade dessa och dom var ju ganska billiga så vi får se. Ja en rejäl provlyssning skulle ju inte sitta fel, du har inte vägarna förbi annars?
Dom hade dessutom riktigt bra pris på SC:n nu, 41ark för 800kr så jag kunde inte låta bli.

Hur mycket ska man trycka in i dörrarna då, två lager på ytterplåten och ett på inner samt dörrsidan?

Last edited by Carl Arwidsson; September 22nd, 2011 at 09:16.
Old September 22nd, 2011, 09:25   #10
JALLE
Senior Member

JALLE's Avatar

Rep Power: 402 JALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond repute

Quote:
Originally Posted by Carl Arwidsson View Post
Hur mycket ska man trycka in i dörrarna då, två lager på ytterplåten och ett på inner samt dörrsidan?
Denn typ av dämpmatta är designade att läggas i ETT lager.
Extra lager adderar enbart vikt och sabbar därför den finurliga designen av dessa mattor.
behöver du mer dämpverkan än vad ett lager erbjuder är mattan för tunn och måste kompletteras av andra alternativ av matta, eller skulle en tjockare matta valts från första början.....

Tyvärr är det vanligt att man kladdar på extra lager och allt man åstadkommer är att man får en mer lättarbetad men jäkligt dyr variant av bitumenmatta...

Kunskapen om hur dessa dämpmaterial skall monteras är tyvärr bedrövlig, inte minst av alla forumproffs :-)

Ops...opened a can of worms...

JALLE is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules