Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

    Hej jag har tänkt att bygga lite ljud i min Audi 100 Sedan -94 C4 karossen
    Har tänkt att använda grejer jag har liggande
    Framsystem DLS UR35i
    Sub DLS Nobelium 12i
    huvudenhet Alphine CDA9887r

    Min tanke är att montera 5,25 i dörrarna och mid+diskan i instrumentpanel/A-stolpen
    Jag vill göra en så diskret installation som möjligt så jag skulle vilja ha lite förslag på placering på elementen vore inte fel med lite bilder på hur andra har gjort

    Suben funderar jag på om man kanske skulle kunna bygga om handskfacket o få plats med 12" har tänkt att den ska vara en 34liter sluten låda,
    som spelar ner mot golvet, om det inte går att få till på något bra sätt så får det bli en låda i bagaget som spelar mot ryggstödet genom skidluckan.
    Skulle vilja ha lite tips här med gärna lite bilder på hur andra har gjort

    Tanken är att det ska vara en diskret installation som låter bra, det här är mitt första SQ bygge så är inga värsting prylar utan gör det mest för att jag tycker att det är roligt att få det att låta bra, och tycker att det är roligare med en anläggning där man kan njuta av ett bra ljud och inte bara massa bas och plåt som skallrar

    Tacksam för svar
    MVH Johan

  • #2
    Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

    Låter som ett spännande bygge

    Angående handskfacket så hade jag nog kollat på en lite mindre bas, för jag tror att det kan bli svårt att få ut 34 liter.
    Bygger ju själv en frontsub i min bil å vet hur trångt det kan vara
    Saab 9-3 SQ style

    Comment


    • #3
      Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

      Har suttit i bilen hela förmiddagen i dag o prov att ha diskant + mid på olika ställen, hade en tanke först att jag skulle göra hål i instrumentbrädan till mid så den spelar uppåt men blev inte så nöjd med ljudet, tyckte att det fick en så förvrängd karaktär på något sätt, så nu har jag tänkt att jag ska försöka sätta diskanten + mid på en baffel som man plastar dit på A stolpen riktad mot lysnings positionen

      Har även skruvat bort handsfacket o mätt lite och jag kommer nog inte att klara att bygga en låda på 34liter så jag funderar på att antingen bygga låda i bagaget lr sälja min 12" och byta till en 10" i samma serie, den behöver en slutenlåda på 18 liter så det får jag garanterat plats med i handskfaket
      Vad är att föredra ljud mäsigt en 12 i bagget lr en 10 i handskfacket ?

      Comment


      • #4
        Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

        här kommer lite bilder på ungefär hur jag har tänkt montera fram systemet, funderar även på att flytta upp 5,25 till hållet ni ser under trälisten, får bygga en ny baffel, men tror att det kommer att låta lite bättre

        Comment


        • #5
          Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

          de här kommer följas.

          vill ha mina midd och diskant sådär med men tar för mycke plats tyvärr men låter klart mycke bättre än upp i rutan
          saab 9000 pioneer-

          www.garaget.org/micke999

          Comment


          • #6
            Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

            Intressant!
            SM 2a, Street 2K 2015.
            SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
            SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
            SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

            Comment


            • #7
              Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

              I dag så har jag rivit bort instrumentbrädan, börjat dämpa lite och börjat fundera på hur man bygger lådan på bästa sätt i handskfacket, kommer fortsätta med det i morgon så kanske slänger upp lite fler bilder på hur det går då

              Comment


              • #8
                Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

                Schysst med lite dämpning Får komma till dig och kika nån dag igen sen när det har hänt fler roliga saker
                BMW E38 740
                BMW M5 -01
                bilradiohuset.se
                SM-guld 2012

                Comment


                • #9
                  Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

                  Du är välkommen, slå en signal innan bara så jag är hemma,
                  tänkt att dämpa torpedväggen, och göra en prototyp av suben o se om jag kan få till den i handsfacket, sitter lite airbag o annan skit i vägen så har inte så mycket utrymme jag hade hoppas på, är ju en bruksbil så vill ju inte riva bort det, så vet inte om jag kan få en tillreklig stor låda, man kan ju allt bygga neråt men tanken från början var ju att det inte skulle synas att det satt något där.

                  Comment


                  • #10
                    Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

                    idag har jag satt dit instrumentbrädan och börjat dämpa baksättet medans det ändå är borta, ska ta och dämpa hela bilen är tanken.

                    Har nog slopat iden med att ha basen i handskfacket pga att airbagen sitter ivägen + ventlationen går under den så då är det inte mycket plats kvar tyvärr så det blir en sluten låda i skufen som spelar genom skidluckan

                    Comment


                    • #11
                      Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

                      Tycker jag du gör rätt i detta ska följas.
                      TACK TILL DBAKUTEN & CARSOUND.SE
                      SM 1a i SuperStreet NW 2012.
                      SM 1a i BassRace 149,9dB 2013.
                      SM 1a i Extreme 2013.
                      SM 2a i BassRace 149,9dB 2014.
                      SM 1a i Extreme 2014.
                      SM 1a i BassRace 149,9 2015.
                      SM 1a i Extreme 2015.
                      EM 2a i BassRace 149,9 2015.
                      EM 3a i Extreme 3+ 2015.

                      Comment


                      • #12
                        Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

                        Idag har jag exprementerat med placeringar av av mellanregister o diskan och börjat göra baffelar till dem och fäst det på A stolparna och spänt tyg till som ska plastas, ska iväg o köpa plast o glasfiber i morgon

                        Comment


                        • #13
                          Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

                          Är du säker på att du ska ha diskant och mid riktade så on-axis? Nu är jag ingen SQ-nisse men om jag inte har fattat helt fel så är det att föredra ett rikta de elementen på förarsidan mer mot passagerarsidan och tvärt om.
                          BMW E38 740
                          BMW M5 -01
                          bilradiohuset.se
                          SM-guld 2012

                          Comment


                          • #14
                            Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

                            Jag vet inte vad som är bäst, men tyckte att det lät bra när de var riktade såhär, men får väl se när det är färdigt. Har ju suttit några timmar o testat olika positioner o lyssnat med rak eq på sterion och tyckte det lät mest naturligt såhär, sen får man ju ställa tidskomp o nivåer och eq när det är färdigt för att få till det bra som möjligt

                            Comment


                            • #15
                              Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

                              Kul projekt! Kommer garanterat följa då jag har samma framsystem. Jag monterade först min diskant emot närmaste lyssnare, men man tappade stereobilden och hörde dåligt på andra sidan då den andra diskanten blev väldigt ifrånriktad. Flyttade upp diskanterna på A-stolpen och blev nöjd så. De satt tidigare på "framsidan" av A-stolpen. Spännande att middarna lät sämre i rutan, ska testa att lyfta dem och se hur ljudet blir när jag bara fått hem nytt slutsteg och bygger lådor i dörrarna till basarna. Mja, du har säkert sätt min tråd i frågeforumet..

                              Här verkar de dock sitta rakt mot närmaste lyssnare med gott resultat? http://www.dls.se/econtent/169/per_s...me_beetle.html
                              Last edited by HHR; March 17, 2011, 14:07.

                              Comment

                              Working...
                              X