Announcement

Collapse
No announcement yet.

sony es vs. pioneer p88/p99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • sony es vs. pioneer p88/p99

    ptjaa.... änn en gång har jag lyckats ligga sömnlös några nätter över något stereorelaterat....

    saken är den, jag har blivit erbjuden en XDP-4000X med tillhörande cdx-c90 (känns mera rätt att nämna dsp´n före hu´n) för en ganska human summa...
    och jag har försökt leta runt efter lite info om denna (underbara?!?) kombo,
    men inte hittat något av direkt värde.... annat än någon som säger att det är det bästa dom hört (men inte något att jämnföra med)
    och vad det verkar så finns det inte direkt många sådanna enheter heller?
    är det någon här som kan ge betyg på dom? låter ju onekligen som en fin sak?
    och hur står den sig mot p88an? antar att skillnaden är ganska stor, men någon som har jämnfört?

    sedan fick jag ganska bra pris på en p99´a med audison steget i inbyte, så nu är tydligen även den ett alternativ till kommande säsong... den tror jag att jag vet vad den presterar, så den behöver ingen större upplysning på, men är skillnaden faktiskt så stor jämnfört med p88 så att p99 är värt 10000kr mera än p88?
    och hur är sony kombon jämnfört med p99? visst, sonyn har ju några år på nacken, men p99 blir några tusen kronor dyrare......

    några åsikter?
    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

  • #2
    Re: sony es vs. pioneer p88/p99

    kan ju även tillägga att jag kommer att köra 3vägs filter... alltså 5 kanaler
    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

    Comment


    • #3
      Re: sony es vs. pioneer p88/p99

      Jag hade lagt min pengar på P99:an hur den står sig emot C90 vet jag inte men att jämföra den mot p88 är inte rättvist då den är sjukt mycket bättre ljudmässigt. Jag bytte ut min P9:a med processor mot min p99rs och blev positivt överaskad, låter bättre nu än innan och man fick en ny modern maskin som stödjer ipod / iphone / usb. Det enda som jag saknar från P9:an är en stor och tydlig display samt menysystemet som var underbart att jobba i.
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

      Comment


      • #4
        Re: sony es vs. pioneer p88/p99

        Antar att det är p99rs som avses.

        Sonyn låter förträffligt men har mycket udda delningsfrekvenser.

        Pioneeren är nästan ett decennium nyare och låter oxå förträffligt utan att ha Sonyns problem med delningsfrekvenser.

        Hade tagit P99an utan att tveka.

        P88an är jag inte imponerad av.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: sony es vs. pioneer p88/p99

          Originally posted by sidny View Post
          kan ju även tillägga att jag kommer att köra 3vägs filter... alltså 5 kanaler
          Glöm inte att man måste ha en PC med gammalt OS på för processor med.
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #6
            Re: sony es vs. pioneer p88/p99

            Hej!

            Sonyn är bättre än Pioneer P9 och P90 systemen!
            Med detta menar jag ljudkvalitet, tidskomp och eq!
            Kör man trevägs system så fungerar Sonyn utmärkt! Dock kan man bara som lägst dela vid 78Hz (midbas) samt 4000Hz (diskant)!
            Men man kan faktist även dela i förstärkarna vid någon delningsfrekvens om man vill!

            Största nackdelen med detta system är svårigheten att läsa brända cdskivor samt att displayen är lite speciell OCH du måste använda Windows 95 eller 98 för att styra boxen. Möjligen kan man använda XP om man ställer den att fungera som 98!

            Den enda kombo som jag känner är bättre är de nyare Pioneer ODR och Alpine F1! Men dessa har även några andra fördelar som är rätt bra! Flexibilitet samt handhavande (Pioneer), Alpine är lika enkel som Sonyn när man använder datorn!
            Peter J

            Projekt Saab 95 Aggressor
            https://www.facebook.com/saabaudio/
            Instagram saabaudio

            Ancient history....
            http://www.garaget.org/?car=106118

            Comment


            • #7
              Re: sony es vs. pioneer p88/p99

              Info om XDP-4000x :

              *Crystal Semiconductor CS4329 D/A converter, the first Delta-Sigma design to achieve 112 dB S/N ratio
              *Crystal Semiconductor CS3310 digital volume control, 110 dB Dynamic Range
              *8-volt maximum preamp output
              *24-bit 10-band parametric EQ
              *Center frequencies from 18Hz to 21.7 kHz in 1/18 octave steps
              *Independent L/R EQ adjustment
              *250 positions for equalization "Q" (Q-verdi justering: 0,7 - 22.0 (11 trinn)
              *2/3/4-way crossover
              *0, 24, 36 and 72 dB/octave crossover slopes
              *Digitally aligned seat position syncronizes arrival times for every speaker 2-,3- or 4-way system
              *Seperate memories for 10 EQ & 10 crossover/seat alignment settings
              *Analog & optical digital inputs
              *Copper-plated chassis
              *RS-232C Interface for PC installer setup
              *Last Sound Memory, DSP File
              *Nypris (i 1999/2000) kr 10 000,-

              Delefilter mode i 4 veis system:


              Sub: 78Hz or 99Hz

              Midbass: 500Hz or 793Hz or 1.25KHz

              Mellomtone: 78Hz or 99Hz or 500Hz or 793Hz or 1.25KHz

              Diskant: 4.00KHz or 5.03KHz or 6.34KHz

              Slope: 0 , 24 , 36 , 72db/oct.

              Er litt usikker hvordan filtre er i 3veis mode, er så lenge siden har brukt C90/XDP!

              XDP-4000x kan styre med software win95 / 98 / XP / Vista! Usikker på win7!

              Alt du trenger er å finne riktig RS232 kabel med USB overgang. Ikke alltid alle type kabel kan virke!
              Se litt mere om dette her på linken under:
              (se under tittel: "Special" XDP-4000X RS232 Cable Sources)
              http://www.matronics.com/xdp4000x/

              Info om Sony CDX-C90R :

              -BTM (best tuning memory)
              -FM 20 / MB 10 / LB 10
              -CD / MD liste funksjon
              -Programmert avspilling
              -8fs digital filter
              -20-bits D/A-omformer
              -Digital filter med variable koeffsient
              -60 graders montering
              -Intro / Repaeat / Shuffle
              -MD-tittlel
              -Tittel srcoll funskjon
              -Fade inn / fade ut
              -Digital utgang
              -DSP-kontroll
              -Sort, hvit punktdisplay
              -Kontrast justering
              -Dimmer
              -Telefondemping
              -Joystick RM-X90
              -Fjernkontroll RM-X9R

              -ABC TUNER
              -DAB CONTROLL
              -RDS EON
              -TIR
              -CD-MD CONTROLL
              -CD TEXT
              -CUSTOM FILE
              -ADVANCED ESP
              -4 VOLT
              -2 PREOUT
              -1 SUBOUT
              -AMBER GREEN

              Nypris (i 1999/2000) kr 15 000,-

              Dette systemet låter meget bra og er forsatt høyden med P88 , P99 , ODR etc...

              Kjenner en som har nå for tiden har testet P99RS vs C90/4000x i bilen sin over lenger tid. Han sier at det er Veldig liten forskjell. P99RS kunne låte bitte litt "bedre" enn C90/4000x , men P99RS har for dårlig kontrol på subb området enn Sony kombo`n..

              Så hvis man bruke Sony Kombo riktig så er det en KILLER.. Minus er at må bruke laptop til justeringer , "kan" justere noe via selve spilleren også mener jeg kan gjøre.

              Har sett at man kan skaffe overgang fra Ipod til C90 på Ebay. Dette brukes via AUX inngang. Er man avhengig av f.eks å kunne spille av brente cdplater eller MP3 hva enn det måtte være. SÅ skaff deg en Sony cd-veksler.. Jeg bruke en Sony CDX-91 i tillegg veksleren Z50 og den CDX-91 tar brente-plater som bare det.
              CDX-91 er vel den BESTE cd-vekslere fra Sony sin tid. Man kan velge mellom 6cd`s eller 10cd`s. F.eks http://cgi.ebay.com/SONY-CDX-T69-6-D...#ht_2376wt_698

              Men jeg ville ha valgt evt. en av disse da dem er med optiske utgang:

              CDX-91
              CDX-805
              CDX-828
              CDX-848X (Xplod serien)



              Last edited by soundboy; December 31, 2010, 11:25.
              MB W212 Harman kardon Logic 7
              BMW E39 Pioneer media, Helix A4, Tru Billet B2110, Rebec coax 6.5" dash

              Comment


              • #8
                Re: sony es vs. pioneer p88/p99

                går det att stänga av filtret i sony dspn då? dom delningsfrekvenser den bjuder på verkar inte direkt lockande...... annars låter den ju faktiskt nästan roligare än p99an
                ipod/mp3 och brända skivor är inget som prioriteras, men en kul detalj ifall den stöder detta. hur funkar tidskompet på xdp vs. p99 då? har för mig att jag läste 0.250" nogrannhet alltså ~6.3mm men hurpass nogrann p99 är vet jag inte, men p88ans tidskomp känns ganska grovhugget om man säger så...
                Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

                Comment


                • #9
                  Re: sony es vs. pioneer p88/p99

                  Originally posted by sidny View Post
                  går det att stänga av filtret i sony dspn då? dom delningsfrekvenser den bjuder på verkar inte direkt lockande...... annars låter den ju faktiskt nästan roligare än p99an
                  ipod/mp3 och brända skivor är inget som prioriteras, men en kul detalj ifall den stöder detta. hur funkar tidskompet på xdp vs. p99 då? har för mig att jag läste 0.250" nogrannhet alltså ~6.3mm men hurpass nogrann p99 är vet jag inte, men p88ans tidskomp känns ganska grovhugget om man säger så...
                  Mener det er kun den mellomtone utgangen som går å stenge av.. men husker ikke helt. Ja, disse delingen hos Sony er ikke all verden , men skikkelig montering og bruk så "skal" det ikke bli noe problem.

                  Hos meg bruke jeg dette med xes-z50 :

                  Bassen spiller opp til 78Hz - 72db slope
                  7" mellombass/mellomtone fra 78Hz - 36db slope til 6.34KHz - 12db slope
                  Diskantene fra 6.34KHz - 12db slope

                  Hos meg kunne jeg gjerne "ønske" å få delt bassen noe lavere.. men har faktisk problem å kunne høre hvor bassen kommer fra i bilen.

                  På min Sony Z50 er det kun mellombass/mellomtone utgangen som går å stenge av.

                  Delefiltere i Sony Xes-Z50 & Sony XDP-4000x er veldig like og har samme meny styring. Men Z50 er KUN 3veis!

                  Time Delay er trinn løst og stilles inn etter hva DU syns/høres. Hos Pioneer modeller bruker man som regel å måle avstanden i cm fra høyttaleren og lyttes-posisjonen og mater inn verdi i Time Delay tabellen i menyen. Så på en måte hovedenheten finne ut selv forsinkelsen.

                  Hvis du evt får kjøpt Sony kombo til utrolig bra pris , så hadde kanskje prøvd meg fram med den
                  MB W212 Harman kardon Logic 7
                  BMW E39 Pioneer media, Helix A4, Tru Billet B2110, Rebec coax 6.5" dash

                  Comment


                  • #10
                    Re: sony es vs. pioneer p88/p99

                    es - 650e vs. p99 - 1300e "oprtutade" priser, men jag tycker inte direkt att priset på sonyn uppväger det skumma filtret, eller rättare sagt pioneer känns som ett bättre alternativ fast den är dubbla priset..... känner mig aningen klven just nu
                    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

                    Comment


                    • #11
                      Re: sony es vs. pioneer p88/p99

                      Ok..
                      Tro nok at jeg har prøvd det "meste" av spiller/dsp utstyr gjennom tiden, bortsett fra Alpine F#1 da..

                      Min personlig menig , syns liksom Pioneer (ODR etc) har for kald & "digitalisert lyd".. Ikke slik typisk "varm analog" lyd som mange beskriver hos Alpine , Denon Z1 , McIntosh etc..

                      Derfor har alltid likt lyden fra XES som jeg oppfatter som varme , detaljert lyd og har bra kontroll over høyt. elementene.

                      Når hadde Pioneer ODR , var det alltid noe som manglet. Når jeg da solgte det og gikk over til kombinasjonen av Sony XES/McIntosh så kom alt på plass.. Ingen ting som mangler føler jeg
                      Så kan man si at er ferdig med Pioneer utstyr og kommer nok aldri til å skaffe det/bruke det.

                      PS! Hva slags oppsett og plasseringer er det du har i planene sidny? Skal du bare bytte ut f.eks den P88RS II og bruke resten som står i signaturet ?
                      MB W212 Harman kardon Logic 7
                      BMW E39 Pioneer media, Helix A4, Tru Billet B2110, Rebec coax 6.5" dash

                      Comment


                      • #12
                        Re: sony es vs. pioneer p88/p99

                        i nya bygget hamnar det 2st nakamichi pa-2004 (tillverkad av zed audio i usa)
                        etta blir bryggat till midbasar (2x400wrms) och ena får 2 kanaler bryggade till subben (400wrms) och diskanterna på 2 kanaler (2x100wrms), midbasarna kommer förhoppningsvis att hamna i lådor i brädan och kommer att riktas mot lyssnaren, subben blir antagligen spelande neråt under brädan på pas-sidan och diskanterna i spegelhuset i dörrarna... är det tänkt iaf, men det kan ju förståss ändras under byggets gång....
                        elementen blir troligen dynaudio mw102, mw162 och mw182.. men även det kan ju ändras under bygget


                        man skulle kanske försöka låna hem sony kombon och lyssna lite själv och se ifall delningarn skulle fungera i bygget... men det är ju inte säkert att säljaren vill låna ut den heller...
                        Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

                        Comment


                        • #13
                          Re: sony es vs. pioneer p88/p99

                          Jeg har en kombo som skal selges - meget pent brukt :

                          Alpine DVA-9965R (cd,dvd,radio)
                          Alpine PXA-H701 (dsp)
                          Alpine RUX-C701 (dsp displaykontroll - brukes når en ikke har Alpine headunit)

                          Har ikke brukt for dette utstyret selv, er saker som jeg tok i mot i en bytte handel i sommer.

                          Her styrer du alt via spilleren og filtre er Ubegrenset :

                          Crossover frequencies :

                          Front 1: (select Tweeter or Full Range)
                          Tweeter:
                          High Pass: 1kHz to 18kHz (cannot be set to "Off")
                          Low Pass: 1.1kHz to 20kHz

                          Full Range:
                          High Pass: 20Hz to 18kHz
                          Low Pass: 22Hz to 20kHz

                          Front 2:
                          High Pass: 20Hz to 18kHz
                          Low Pass: 22Hz to 20kHz

                          Rear:
                          High Pass: 20Hz to 18kHz
                          Low Pass: 22Hz to 20kHz

                          Center:
                          High Pass: 20Hz to 18kHz
                          Low Pass: 22Hz to 20kHz

                          Subwoofer:
                          High Pass: 20Hz to 180Hz
                          Low Pass: 22Hz to 200Hz (cannot be set to "Off")

                          slope of 6, 12, 18, 24, or 30dB/octave

                          Link: http://www.crutchfield.com/p_500PXAH...=detailed_info

                          Selger dette for 10 000,- Norske (prisen kan diskuteres)
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=5144
                          Last edited by soundboy; January 1, 2011, 17:09.
                          MB W212 Harman kardon Logic 7
                          BMW E39 Pioneer media, Helix A4, Tru Billet B2110, Rebec coax 6.5" dash

                          Comment

                          Working...
                          X