Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda s2000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Honda s2000

    Tja! är det någon här som byggt ljud i en honda s2000 årsmodel 2001? Tänkte om lite tips och sånt.
    Hur bygger man om så man kan sköta kontrollerna på stereon från ratten?
    Vad får man plats med för högtalare fram? äre kitsystem eller coax fram? Sen är det inte mycket plats i bagaget, finns det någon bra bas för små utrymmen som trycker på bra? vad ska man satsa på för storlek på basen och sånt?
    Något bra steg till det? vill inte ha 10 batterier bak..

    Ja mycket funderingar här.. :-)

  • #2
    Re: honda s2000

    Rattkontrollerna kan nog anslutas ganska enkelt om man köper ett manöverinterface till den stereon du har eller tänker köpa. Har du inte köpt stereo ännu är det läge att göra en liten marknadsundersökning i ämnet, har du redan en kanske det finns hos generalagenten eller kanske som "universal" hos tex Armour. Värt att kolla. Ska nog inte vara ybersvårt om du bara får tag i rätt delar.

    Kitsystem eller koax? Tja, har för mig att det är 6.5" i dörr på de där räcerbilarna? Har ingen koll på om det finns plats för diskant vid backspegel ed. Går det så satsa på ett bra kitsystem fram och mata det med RIKLIGT med effekt ur ett bra steg.

    Bas för små volymer som dessutom trycker på bra, i en Cab, ja, det är inte lite du begär Mycket konarea är extra bra i en öppen bil men utrymmet är begränsat och oftast är det i praktiken svårt att få plats med en baslåda bakom säten osv. Vet ej hur skuffen ser ut i en sådan bil, erfarenhet av att lägga en "lös låda i skuffen på en cab" är inte direkt goda kan jag säga. Knepet är att få in basljudet där man sitter och nedcabbat känns det som det är svårt att inte "åka ifrån" basljudet

    Om det finns ett rymligt handsfack där man kan få till en gjuten låda på c:a 8-10 liter, kanske en JL audio 8"are kunde lira fint? Kostar inte gratis men låter fint och måste inte ha "10 batterier" för att poppa. Sätter man basen "fram" i kupeen borde det bli lättare att få en goare upplevelse av musiken men teori och praktik är inte alltid kompisar. Kan du få till 12-14 liter kan jag varmt rekomendera en Peerless XLS10. Den behöver lite mer effekt än en JL 8" men du lär bli rikligare belönad i många avseenden med Peerlessen tror iaf jag. Många tillverkare med lite självkänsla har iaf nån serie basar som "tål" små slutna lådor, under 15 liter. Det är väl mest att kolla runt och försöka få tips på saker som funkar av personer som faktiskt använt grejjerna, helst även i en Cab för det är en parameter som spelar stor roll här.

    Steg finns massor. Du kommer få olika svar beroende på vem som svarar men jag gillar Genesis. Det är kvalitet utan motstycke till förvånadsvärt vettiga pengar (dock klassar man nog inte dem som "billiga" men du sa inget om pris). DLS har ett brett sortiment av högtalare och steg som är vettigt. Alpine har sina PDX steg, de är små om du har ont om plats och drar enligt uppgift inga jättemängder ström (återigen att du slipper ha en släpkärra med batteri med dig jämt)

    Lycka till!
    //mt4base

    Comment


    • #3
      Re: honda s2000

      Ta en funderar på en JL Audio 6W3 i ett 5 liters papprör som du monterar under handsfacket eller bakom stolarna.
      Kan intyga att den lilla besten orkar med mycket dumheter...
      MVH F.Trybom

      Comment


      • #4
        Re: Honda s2000

        Jag har "byggt" i just S2000 -01 & jag gjorde såhär:
        Alpine-CD, för det fanns adapter till knapparna vid ratten.
        6,5" i dörrarna & diskant uppe vid framrutan.
        Framför passagerarens fötter plastade jag en liten låda och fick plats med en 8".
        Reservhjulet åkte ur & lämnade plats för slutsteg.

        Tänk på att det är riktigt trångt bakom cd'n!
        Jag har visserligen trippla lågnivå och adaptern till "ratt-knapparna", men det är inte självklart att man får in allt.

        I usa verkar det vara populärt att sätta basarna i kofferten, men det förstår jag inte meningen med. Det finns ju ingen som helst öppning mellan kupen & koffert.
        Möjligen skulle man kunna sätta en bas i facket mellan stolarna, men det är samtidigt den enda förvaringen som finns, så det är ganska opraktiskt.

        Bakom stolarna är tyvärr bara att glömma (om du är längre än 1,40-150cm) för stolarna är oftast i de bakersta lägena.

        S2000 är riktigt skoj att köra & med lite bättre stereo kan man trivas riktigt bra med livet

        Comment


        • #5
          Re: Honda s2000

          Tackar för tipsen.. lutar åt ett amegakit i framdörrarna, ett genesis fivechannel alt four channel, äre nån som har liggandes så pma gärna
          Jag har en B2 audio AC 12:a som jag funderar på att kasta in i bagaget.
          Är det någon på forumet som testat en sånn i sluten låda?

          Comment


          • #6
            Re: Honda s2000

            Föresten äre någon som just detta? Audison SRx5.1

            Comment


            • #7
              Re: Honda s2000

              Originally posted by mrlundqvist View Post
              lutar åt ett amegakit i framdörrarna, ett genesis fivechannel alt four channel?
              BRA kobination!

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #8
                Re: Honda s2000

                AC12 i sluten låda låter otroligt bra!
                En solklar favorit av basar!!!
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Honda s2000

                  AC serien låter riktigt gott i slutet

                  Comment


                  • #10
                    Re: Honda s2000

                    nonne, vad ska man ha för storlek på den slutna lådan till ac 12an?
                    Det oläsbara jag skrev för några poster sen skulle stå att vad tror ni om det audison steget är det bra?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Honda s2000

                      Inge andra tips på bra slutsteg för vettig peng?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Honda s2000

                        Originally posted by mrlundqvist View Post
                        Inge andra tips på bra slutsteg för vettig peng?
                        Finns massor av steg. Ö-vik, inte så långt från Sundsvall. Där finns det väl butiker?
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #13
                          Re: Honda s2000

                          Originally posted by mrlundqvist View Post
                          nonne, vad ska man ha för storlek på den slutna lådan till ac 12an?
                          Det oläsbara jag skrev för några poster sen skulle stå att vad tror ni om det audison steget är det bra?
                          Ca 30 liter funkar riktigt bra!

                          Min erfarenhet av Audison är att dom är mjuka och goa, lite väl mesiga i bland!
                          Dessa håller till bland de bättre stegen, Hertz som kommer från samma företag är också ett allternativ.
                          Skillnaden är att Hertz har lite mer djävlar anamma och det är att föredra till vardags!
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Honda s2000

                            Nonne på tal om hertz hur står sig en Hertz HP5 mot en genesis five channel?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Honda s2000

                              Originally posted by mrlundqvist View Post
                              Nonne på tal om hertz hur står sig en Hertz HP5 mot en genesis five channel?
                              Det går inte att gemföra, eller jo det gör det fast det är inte rättvist!
                              Båda spelar musik på ett korrekt sätt, fast på olika nivåer!

                              Det är samma som att gemföra en sportbil för 370 000 kr och en för dryga miljonen, vilken är bäst?
                              Båda tar dig från punkt A till B, men på vilket sätt ?
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X