Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Jag röstar för den nya fronten, är inte överdrivet förtjust i plast-krom.

    Kör du en clamp-meter på matningen och en på högtalaren? då borde du kunna räkna fram verkningsgraden på steget också. Förutsatt att du kan mäta spänningen samtidigt, lite meckigt men kan alltid vara kul att se.

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Originally posted by Porscheper View Post
      Jag röstar för den nya fronten, är inte överdrivet förtjust i plast-krom.

      Kör du en clamp-meter på matningen och en på högtalaren? då borde du kunna räkna fram verkningsgraden på steget också. Förutsatt att du kan mäta spänningen samtidigt, lite meckigt men kan alltid vara kul att se.
      Härligt

      Jag har inte tillräckligt med mätare för en sådan precis mätning, på grund av att oscope/dMM jag la 2lax på fascinerande nog inte har någon "hold max" funktion. Absolut fascinerande löjligt. Nåväl. Någonslags mätning lär det ju bli, förr eller senare.

      Tyckte mig igår efter 6h på ladd det vart lite bättre tryck i grejjorna.
      Men här är jag villrådig om det är placebo eller en riktig effekt. Hur kan det upplevas bättre mos efter laddning - när man inte ser någon dipp på voltmetern att tala om?
      En förklaring jag gissar skulle komma är att den inte hinner med i ena läget, men jag vette fan om jag köper det. Det borde ju synas åtminstonne översiktligt mer dropp i volt om det vore tomma batterier? Elle rhur fungerar det enligt er erfarenhet?

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Mors 20141123

        Mors.
        Stegracket som byggdes ihop tidigare löste inte riktigt alla mina problem så bra som jag ville.
        Så här såg det ut:





        Problemen med denna lösningen är flertalet. Först och främst erfordrar det att strömkalaget är väldigt långt, och måste böjjas.
        Alldeles för hårt, tyvärr. Sedan pressas fast in i kopplingarna på stegen, för att klara ”vinklingen” neråt, mot baslådan till. Det är på tok för tight för en ”avslappnad” passform.
        Detta gör att kardelerna spretar lätt och att trots flera åtdragningar krävdes det väldigt lite för att strömkablaget skulle ”jucka loss”.

        Vidare kan man även peka på att batteriladdaren och säkringsdosor inte är åtkomliga med mindre än ett jäkla meckande.

        Sedan må jag erkänna att jag al drig vart direkt tilltalad av stegen så långt ner, rent estetiskt.
        Ända sedan första stund har denna montering varit en nödlösning.

        Det tog inte lång tid före jag fick nog och byggde annorlunda.

        Steg ett blev att lösa böjjarna för strömkablaget. Med Expoze trick i backhuvudet, letades det rätt på 16mm kopparböj, till varmvattenledningar(?).
        25pix stycket på BauHaus. En togs hem och provades.






        -Noteras från detta är att passformen med karderlerna är helt okay. Inget större strul att få igenom. Man noterar även att kransen i ena änden på vinkeln kan svälja höljer på kabeln!
        Ytterst praktiskt för stabilitet.

        Nu gjorde jag det inte själv, men man kan ha med i åtanke att det är rimligt att kapa av delar av vinkeln, om man inte vill ha den riktigt så utstående som det blir enluigt bilderna ovan.
        Man kan lätt kapa en centimeter för annan passform, distans.

        Jag började skissa på att få upp stegen så batteriluckan kunde kommas åt.
        Här måttas det med en platta för stegmontage.



        Strömkablage med nya vinklingar förbereds med krympslang / Tejp.



        Inkoppling med ytterligare distans i form av zipties för att uindvika skav. Här ser man att jag borde ha kapat av ytterligare på kopparröret, men det gick – preciis ändå.



        Av någon anledning har jag försakat resten av byggbilderna på fixandet av montageanordning och sinnrik inmåttning av djupet på konsollerna

        I korthet användes alltså enkla hyllkonsoller som kapades av för att få plats på baslådan, extra hål togs upp, spraylackerades med krymplacken (för bra täckning och enkel hantering med rimligt hållfast yta).
        Stegen monterades på en platta som följde utkanterna fint av stegen, vilket då ska ge lite av en ”float” effekt på det hela..

        Här är en hög bilder på slutresultatet!









        De kablar som syns har jag funderat på att dra någon slags rest-tyg över för att göra att ögat inte dras till dessa på grund av annan färg.. I princip så är dem inget man tänker på när man tittar utan eftertanke.

        Må säga jag blev skitnöjd med detta upplägg.
        Nu återstår det i stort bara att få förbättrat poddarna en smula för att de ska hänga kvar bättre än förra året

        Mvh Surk
        Last edited by zrken; November 26, 2014, 23:30.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Ser jättebra ut .
          Det där med kabeldragning är ett j***la gissel men du fick till det bra till slut. Blev snyggt med nya hyllan till stegen också.

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Originally posted by torparn View Post
            Ser jättebra ut .
            Det där med kabeldragning är ett j***la gissel men du fick till det bra till slut. Blev snyggt med nya hyllan till stegen också.
            tack!
            Har insett att när man inte är sugen på att klippa kablar till precis längd - är det avgörande att bunta ihop kablaget trevligt från ändarna, tex mot steg, eller block, och sedna lösa ev spill åt annat håll. Kabeldragning - för kabelsnålerister :P

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Klockren lösning med kopparböjarna! det blev betydligt bättre med slutstegsbordet så dom kom upp lite. Blir det någon belysning i bagaget eller skippar du det?

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Originally posted by Namenlos View Post
                Klockren lösning med kopparböjarna! det blev betydligt bättre med slutstegsbordet så dom kom upp lite. Blir det någon belysning i bagaget eller skippar du det?
                Tack!

                Vet inte riktigt. Byggde belysning på förra bygget, som aldrig användes i något offentligt sammanhang, annat än när jag behövde felsöka vid något tillfälle hemma.
                Det känns inte värt på något sätt att härja med det igen.
                Att ställa sig å 'visa upp' kärran på en standard bilträff sent på kvällen när det är mörkt - det känns tämligen långt från mina intressen så att säga... heheh..
                Last edited by zrken; November 27, 2014, 11:14.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Jävlar vad det går fort frammåt här!
                  Hur blir det med vibrationer i dina steg?
                  Kanske är jag som är överkänslig men jag tyckte mina var för påtagliga för att känna mig trygg när de satt på lådan.
                  Detta med 44mm bakvägg och mycket mindre låda skulle jag tro :-)

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    Originally posted by jimmaiy View Post
                    Jävlar vad det går fort frammåt här!
                    Hur blir det med vibrationer i dina steg?
                    Kanske är jag som är överkänslig men jag tyckte mina var för påtagliga för att känna mig trygg när de satt på lådan.
                    Detta med 44mm bakvägg och mycket mindre låda skulle jag tro :-)
                    Har inte kännt på lådan hur mkt den vibrerar i bakvägg. Porten är lugn i alla fall.
                    Min uppfattning är att den här vibrationsfrågan har gått en smula över styr.
                    Givetvis är inte det <hälsoförlängande> att steg vibrerar, samtidigt är det ju så att bilen inte är vibrationsfri i övrigt heller när den körs på väg.
                    Lådor vibrerar förstås en hel del olika beroende på hur stabila & tunga dem är. Själv har jag svårt att köpa att så många slutsteg som säljs och monteras direkt på baslådor av betydligt mindre stabil sort, eller skvalpar runt i pilsnerhinkar i "wärmland", att det vore en omedelbar svår död för stegen att sitta på en baslåda av rimligt stabil sort.

                    Jag är inte det minsta orolig för mitt läge nu.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Originally posted by zrken View Post
                      Har inte kännt på lådan hur mkt den vibrerar i bakvägg. Porten är lugn i alla fall.
                      Min uppfattning är att den här vibrationsfrågan har gått en smula över styr.
                      Givetvis är inte det <hälsoförlängande> att steg vibrerar, samtidigt är det ju så att bilen inte är vibrationsfri i övrigt heller när den körs på väg.
                      Lådor vibrerar förstås en hel del olika beroende på hur stabila & tunga dem är. Själv har jag svårt att köpa att så många slutsteg som säljs och monteras direkt på baslådor av betydligt mindre stabil sort, eller skvalpar runt i pilsnerhinkar i "wärmland", att det vore en omedelbar svår död för stegen att sitta på en baslåda av rimligt stabil sort.

                      Jag är inte det minsta orolig för mitt läge nu.
                      Mjo sant, är väl jag som är nojig sen mitt steg strula man var ju defekt från fabrik.
                      Har ju också sett många betydligt mindre seriösa lådor där stegen sitter rätt på. Dock vet jag inte hur länge deras steg hållt heller.

                      Hursom ser det bra ut med nuverande lösning tycker jag.
                      Kopparvonklarna är ju verkligen till att utnyttja utrymmen till max.

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Den största vinsten med kopparvinklarna är att de är avlastar kabeln vilket gör den inte hamnar i spänn i kontakten. Det är riktigt värt vid sådanna här installationer där man gärna har kabeln draagen i samma plan som steget monteras.

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Mors,

                          Fick uppgraderat poddarnas infästningar en smula, men har tydligen försnillat bilderna på detta arbetet. Suck.

                          Det jag gjort är: förstärkt stålarmen ut från a-stolpen till dubbelt material.
                          Mycket stabilar och viftar inte runt så mkt vid ojämn väg.
                          Lyckad modd.

                          Sedan tog jag isär poddarna, och noterade att infästningarna i de här lederna vart riktigt trötta.
                          Jag boostade upp dem genom att fyla i med brickor/m6mutter så att det fanns en stabilare grund för låsskruven att hänga på.
                          Även det gjorde önskat utfall.
                          Sedan tidigare har jag tatt isär den stora leden mitt i dessa, och monterat in ca 20mm 'låsbrickor' utav taggigt format.
                          Oxå helt nödvändig modd på på dessa hållare.







                          Nu är det så förbättrat den här uppsättningen lär bli.
                          Fungerar tillfredställande, fortfarande ett par veckor in (jaow, har slöat med denna uppdatering).

                          Mvh Surk

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Forumet vinter-sover verkligen alltmer påtagligt för varje år som går :/

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Originally posted by zrken View Post
                              Forumet vinter-sover verkligen alltmer påtagligt för varje år som går :/
                              Det har du rätt i, inte tänkte på det innan. Det är inte mycket som händer med bilen öht på vintern. Roligare att bygga hemmahögtalare då, varmt o gött.

                              Det hade varit roligt att lyssna i din bil när den börjar bli färdig. Dubbel 18" hade jag för många många år sen och de lät bra.

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Originally posted by Jonhny View Post
                                Det har du rätt i, inte tänkte på det innan. Det är inte mycket som händer med bilen öht på vintern. Roligare att bygga hemmahögtalare då, varmt o gött.

                                Det hade varit roligt att lyssna i din bil när den börjar bli färdig. Dubbel 18" hade jag för många många år sen och de lät bra.
                                Bilen är uppe å spelar med någonslags grundconf.

                                Det är oklart vad och hur av setupen/riktning byggandet tar.
                                Inte alls omöjligt jag bygger om till något annorlunda frammåt vårkanten om det finnes sug.
                                Har på känn jag sitter lite i samma fålla som grabben som byggde C-vägg i en Mondeo med Kicker CVX15" och SPLsteg.. Någon slags 'utsläckning' som gör att man får maximalt osynk med kabinen..
                                I praktiken låter absolut tight och trevligt, men nivåmässigt är det löjligt lite utdelning.

                                I dagsläget bråkar jag fortfarande med basen där spidern lossnade, mitt fix löste inte probelemet mer än någon vecka eller två.
                                Nu är jag trött på skiten.
                                Jobbar för att lösa det här som ett garantiärende.
                                Last edited by zrken; December 1, 2014, 21:42.

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X