Announcement

Collapse
No announcement yet.

Då var det dags igen - BMW G31

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ska du fästa själva släden också på något sätt eller kommer den vara "lös" i facket?
    Borde ju kunna gå att sätta en skruv eller liknande i spåret i ovankant kanske, även om risken för att de rör sig kanske inte är så stor. Tänker vägbulor mm.

    Comment


    • #47
      Japp, varje släde låses i racket med 2st M3 skruvar. Men skruvarna är inte med i modellen.
      Tittar man noga i bilden så kan man se att racket har ett spår (4x20mm) i ovankant och att släden har ett hål när det ska sitta en gänginsats.

      Comment


      • #48
        Ja det var det spåret jag syftade på, kändes som du tänkt på det men ville ändå fråga

        Comment


        • #49
          Extra härligt när man nu på morgonen inser att printern kört slut på material i natt. 80% in i 17-timmars utskriften.......
          Fett drygt

          Comment


          • #50
            ouch
            För en som inte är så insatt, det går inte att förutspå eller?
            Tänker om "CAD"-programmet kunde räkna på hur mycket material det skulle gå åt.

            Comment


            • #51
              Jodå, mjukvaran räknar ut hur många meter material som går åt. Kruxet är att veta hur mycket som är kvar på spolen. Men även detta borde var ok eftersom spolen sitter på en våg , men något var fel på vikten.
              Har dessutom en sensor som känner av om det tar slut på spolen och pausar tills nytt material är på plats.
              Det blev nog för lång paustid helt enkelt.
              Last edited by Wennbom; January 5, 2023, 15:13.

              Comment


              • #52
                Det tar sig.
                Allt blev såklart inte perfekt men efter ett par justeringar är det på nivå ”det funkar ” Click image for larger version

Name:	83EB7AB2-B6EF-4D8D-BCE0-7C9B65B1570F.jpeg
Views:	267
Size:	33.3 KB
ID:	688245

                Comment


                • #53
                  Originally posted by Wennbom View Post
                  Hjälp jag blir tokig!

                  Hittar inte honan till denna kontakt någonstans. Börjar misstänka att tillverkaren är LK, och de går inte direkt att köpa över disk.
                  Det är alltså fråga om strömkontakten till H/K - B&W förstärkarna. Jag vill ta den matningen till MOST adapter och DSPn.

                  BMW originalnummer på kontakten på bilden är '6 907 385'. Men som sagt, jag söker den andra halvan.


                  Click image for larger version  Name:	Screenshot 2022-12-27 at 10.09.26.png Views:	44 Size:	120.6 KB ID:	688214https://www.bilstereoforum.se/core/i...EAAAICRAEAOw==


                  Uppdatering på detta.
                  Skam den som ger sig

                  Kontakten på bild tillverkas av KOSTAL och har artikelnummer 10400625051
                  Den andra delen, som är den jag söker heter 10 1057 AZ

                  Denna produktfamilj heter LSK 8 och är nog banne mig en alldeles lysande liten strömkontakt för hyfsat permanenta installationer.
                  Med försilvrade terminaler är den godkänd för 135A@20° och 105A vid 80°
                  Med förtennadeterminaler är den godkänd för 100A@20° och 80A vid 80°

                  Nu ska man bara hitta var man kan köpa KOSTAL kontakter.....vilket inte heller verkar vara så lätt.

                  Comment


                  • #54
                    Det tar sig. Fäste till 4-kanalaren är provmonterat och inpassat.
                    och racket till det övriga funkar bra på bänken i alla fall. Lite orolig att de blev för högt mot den bakre delen av bilen, men det lär visa sig när bilen ska ihop igen.

                    Click image for larger version

Name:	4D355A4A-02CD-4438-BB98-3E4076483F62.jpeg
Views:	246
Size:	27.6 KB
ID:	688261


                    Click image for larger version

Name:	E175A813-0A6E-49B1-9186-0B28F7480911.jpeg
Views:	235
Size:	32.8 KB
ID:	688263

                    Attached Files

                    Comment


                    • #55
                      Seriöst snyggt!
                      "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                      "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                      Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                      Comment


                      • #56
                        Har börjat fippla med dörrarna. Började med höger för bilen ska användas undertiden (till familjens stora glädje)
                        Det mest använda uttrycket i garaget dessa dagar är "må djävulen ta alla tyska diplomingenjörer". Ska lägga upp en bild på dörrsidan senare, men det är en sjuk överkurs i ingenjörsarbete.

                        Bakom dörrsidan sitter en modul i plast med en sjukt avancerad form som innehåller typ allt (inkl rutan) utom plåten.
                        Sitter fast med 2st låshakar, 6st vridlås i plast, och 6st skruvar. Den plockar man inte gärna av kan jag säga.
                        Däremot kan man låta den glida ner lite för att komma in och pilla ut tråd till dörrkontakten.
                        Ytterplåyen var faktiskt redan klädd med en dämpmatta från fabrik så jag beslöt big för att inte hålla på att klydda med det.
                        Sätter dämpning på plastmodulen istället och lite dämpning på innertrimmet.

                        Click image for larger version  Name:	IMG_5128.jpg Views:	0 Size:	72.8 KB ID:	688284

                        100mm mellanregistret i H/K 688A är en plastig sak.
                        Känns om att den har ett rätt så tjockt membran i plast och en ganska styv upphängning.

                        Click image for larger version  Name:	IMG_5109.jpg Views:	0 Size:	65.0 KB ID:	688282

                        Dörrkontakten tillverkas av TE och är av typen MQS och det är samma som de små blå kontakterna till högtalarna.
                        Så stift till MQS är det som ska till.
                        Jag har 0,75mm2 kabel och det gick med nöd och näppe in i kontakten. 0,5mm2 passar nog bättre och det är vad BMW har i till högtalarna i dörren.
                        Högtalarna är kopplade i de 4 platserna som är lite separerade från övriga (uppe - höger i bild).
                        Två platser upptagna från fabrik så jag kopplade in på de 2 lediga.

                        Click image for larger version  Name:	IMG_5129.jpg Views:	0 Size:	51.5 KB ID:	688283

                        Last edited by Wennbom; January 22, 2023, 11:22.

                        Comment


                        • #57
                          Höger dörr grå kabel ..... vackert
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #58
                            Börjar kännas som om detta tar alldeles för lång tid.....
                            4:e version av potta till mellanregistret. Nu får det nog vara bra.

                            Har scannat, ritat , printat - och sen provat - sågat sönder prototyperna på mitten och monterat igen för att se var jag kan justera för att få större volym.

                            Är nu på 31cm3 brutto och kommer inte mycket längre. Nettovolymen är mindre såklart.

                            Dvs, såvida jag inte antingen sågar upp dörren (vilket jag inte tänker göra), eller gör pottan i delar so jag för limma fast från insidan. Men då kan jag aldrig ta loss den från dörren utan att smasha den.

                            Click image for larger version

Name:	Mid_v4.png
Views:	204
Size:	112.5 KB
ID:	688289

                            Comment


                            • #59
                              Blev inte så dumt.
                              Men är koppen tillräckligt stor är frågan?

                              Click image for larger version

Name:	6D42B90A-4834-49C6-8860-B3747BB1688C.jpeg
Views:	203
Size:	48.5 KB
ID:	688291

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by Wennbom View Post
                                Blev inte så dumt.
                                Men är koppen tillräckligt stor är frågan?
                                Det är ju bara och lyssna av, skulle det inte funka är det ju bara och kapa av bakdelen så har du ändå en riktigt trevlig vinkel!
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X