Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw e39 strömförsörjning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw e39 strömförsörjning

    Tjenare!
    Kör ett mds dynamic d1 digitalt monoblock med 2 dynamic 10". Jag har en 1.0 farad mds konding och ett original batteri..
    På kondingen visas volt...
    När jag spelar på för fullt så sjunker volten under 14 volt... När ja spelar lungt så ligger den på 14,2-14,5v...

    Behöver jag värre batteri eller större konding för att undvika spännings fall? Tips på vilket batteri ja ska ha lr kondingar är välkommna!

    Mvh Emil

  • #2
    Re: Bmw e39 strömförsörjning

    Skrev fel, steget är ett DA201R

    Comment


    • #3
      Re: Bmw e39 strömförsörjning

      Det är ett ganska litet steg och det är inga problem att driva det med originalbatteri/generator.
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • #4
        Re: Bmw e39 strömförsörjning

        Ok, tack

        Comment


        • #5
          Re: Bmw e39 strömförsörjning

          Men lysena blinkar ju :/ om jaa vill få bort de, lär ja ha en till konding då? Eller värre batteri? Typ optima kanske?

          Comment


          • #6
            Re: Bmw e39 strömförsörjning

            Konding hjälper inte. Mer batterikraft som gäller. Och räcker inte med ett lite större.

            Men med tanke på hur litet steg du har så borde det inte blinka med ett friskt batteri.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment


            • #7
              Re: Bmw e39 strömförsörjning

              ok, va e de som gäller då om man ska köpa nytt batteri? optima red top eller yellow top? kan va bra med ett värre batteri då jag ska in med ett till steg såsmåningom.

              Comment


              • #8
                Re: Bmw e39 strömförsörjning

                Originally posted by korkenmefjomp View Post
                ok, va e de som gäller då om man ska köpa nytt batteri? optima red top eller yellow top? kan va bra med ett värre batteri då jag ska in med ett till steg såsmåningom.
                Första steget är väl att byta ut ditt originalbatteri mot ett så stort som får plats. Finns lite olika märken att köra på, det jag tror alla kan vara överens om är att det bör vara av AGM-typ. Läser man igenom byggen här på forat syns både Optima, Banner, Biltema osv så det är lite upp till vad som finns tillgängligt och hur mycket du är beredd att lägga. Har själv inte nog erfarenhet av att säga vad som är "bäst".
                Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                Comment


                • #9
                  Re: Bmw e39 strömförsörjning

                  Jo de verkar va en djungel med batterier...
                  Har prövat å köpt ett friskt batteri nu från skroten.. (det är testkört).

                  Åå kör jag på för fullt så sjunker volten från 14,5 ner till under 13 när basen slår till.. å alla lysen blinkar som på tivoli ��

                  Men ja har klurat å kom på en sak..

                  När jag hade detta ljud i en annan bil för några år sen... Så "exploderade" min konding en gång... De vart en rejäl smäll å de vart en extremt egendomlig lukt i bilen... Men de va bara å fortsätta å spela på efter de va ja minns iaf...

                  Är kondingen förbrukad då så den inte funkar längre? eller hur fungerar de? Har den tappat en viss effekt?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bmw e39 strömförsörjning

                    Ja har även vart å kikat på massa batterier... Vad ja kan förstå se e ett optima yellow top de optimala valet?

                    Men kan de inte va smartare å köpa ett gelebattei? De e väl längre livslängd å billigare än optima?

                    Nån som vet nån bra guide ang detta med batterier/generatorer/kondingar?

                    En fråga till: jag böt laddrelä+kol förra året på bilen så de ska va schysst. Men när ja startar bilen å den e kall så kan de ibland ta upp till typ 10 sek innan generatorn börjar ladda. Är detta normalt?

                    Comment

                    Working...
                    X