Announcement

Collapse
No announcement yet.

Då var det dags igen - BMW G31

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Då var det dags igen - BMW G31

    Originally posted by Wennbom View Post
    Blir jag inte en kanal kort med en 8/10?
    6 fram, 2 bakdörrar, 2 taket bak, + 1 sub
    Ja ska du köra aktivt även bak så blir det problem.

    Jag hade dock skippat ett par av monteringspositionerna, då för att minska fasfelen alltså.

    Jag hade bara kört i taket med duktig reducerat frekvensomfång
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #32
      Re: Då var det dags igen - BMW G31

      Det dök minsann upp ett litet paket
      En liten osnygg plåtlåda, manual och inkopplingståtar. Ska bli kul att se (eller kanske mer höra) hur detta kan bli.

      Click image for larger version

Name:	fetch?photoid=685577.jpg
Views:	361
Size:	119.2 KB
ID:	687646
      http://www.bilstereoforum.se/picture...pictureid=3437
      Click image for larger version

Name:	fetch?photoid=685578.jpg
Views:	356
Size:	112.2 KB
ID:	687647
      Last edited by Wennbom; May 20, 2022, 15:04.

      Comment


      • #33
        Re: Då var det dags igen - BMW G31

        Den lille Ryssen, Dom har vi varit i kontakt med så ska bli spännande och se om din installation flyter på
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #34
          Man kan väl ganska kallt säga att det INTE varit något vidare tryck på detta projektet. Inget alls faktiskt.
          Men nu har det i alla fal rört på sig lite grann i alla fall.

          Diskanterna var nog lite ok på bild med i praktiken dög det inte alls.
          Nya tag i datorn och många utskrifter senare.

          Click image for larger version  Name:	Tweeter_1.jpg Views:	0 Size:	26.5 KB ID:	688155 Click image for larger version  Name:	Tweeter_2.jpg Views:	0 Size:	24.7 KB ID:	688156 Click image for larger version  Name:	Tweeter_3.jpg Views:	0 Size:	21.1 KB ID:	688157 Click image for larger version  Name:	Tweeter_4.jpg Views:	0 Size:	16.9 KB ID:	688158

          Comment


          • #35
            Nästa steg är att göra kåpan till ett slags galler.
            Här kan kag meddela att en 3D skrivare av FDM typ (spritsa plast) inte är helt lysande.

            Det blev jäkligt mycket supportmaterial i ABS.
            Click image for larger version

Name:	Tweeter_5.jpg
Views:	327
Size:	30.7 KB
ID:	688160

            Det blev inte så lyckat på första försöket. För små och för täta hål. Bara att göra om.

            Click image for larger version

Name:	Tweeter_6.jpg
Views:	318
Size:	43.5 KB
ID:	688162 Click image for larger version

Name:	Tweeter_7.jpg
Views:	314
Size:	47.1 KB
ID:	688161

            Comment


            • #36
              Blev nog faktiskt mer än hyfsat bra. Rätt så nöjd må jag säga.
              Version 2 av hålbilden funkade mycket bättre.
              Slipade "gallret" så att det blev slätt på utsidan.
              Satte masktejp på insidan, gav dem ett par omgångar spraylim och sen sträckte jag det elastiska tyget över.
              När limmer satt sig ordentligt grovklippte jag först tyget och tog sedan en riktigt vass kniv som jag försiktigt sågade längs kanten på kåpan.

              Click image for larger version  Name:	Tweeter_11.jpg Views:	0 Size:	26.6 KB ID:	688169

              Aerospace adaptern limmas dit med cyanoakrylat+aktivator. Sitter som tusan även på denna feta plast.
              Click image for larger version  Name:	Tweeter_9.jpg Views:	0 Size:	25.2 KB ID:	688170

              Sen har man alla delar och det är bara att montera ihop
              Click image for larger version  Name:	Tweeter_8.jpg Views:	0 Size:	36.3 KB ID:	688166
              Diskanten sitter bara med rejäl grepppassning.
              En nackdel med designen är såklart att man inte kan ta loss diskanten utan att dela på hela kåpan, men jag hoppas att jag inte ska behöva göra detta.

              Click image for larger version  Name:	Tweeter_10.jpg Views:	0 Size:	32.0 KB ID:	688168
              Monterat och redo att åka in i bilen.
              Click image for larger version  Name:	Tweeter_14.jpg Views:	0 Size:	36.3 KB ID:	688171
              Click image for larger version  Name:	Tweeter_13.jpg Views:	0 Size:	63.9 KB ID:	688172

              Comment


              • #37
                Supersnyggt!
                Lite fusk med 3d-skrivare men det kan vara för jag är avis

                Comment


                • #38
                  Vad säger de samlade oraklerna om någon slags låda till små mellanregister?
                  Det blir ett par Gladen PRO 80 i framdörrarna. Verkar en sluten volym på 0,35 liter helt fel?

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Wennbom View Post
                    Vad säger de samlade oraklerna om någon slags låda till små mellanregister?
                    Det blir ett par Gladen PRO 80 i framdörrarna. Verkar en sluten volym på 0,35 liter helt fel?
                    Absolut inte, man säger 0,3 liter så är man hemma.
                    Jag har lyssnat på ett par bilar i europa med mindre slutna lådor som låter in i H bra!

                    Dock är det så, mindre låda högre delning
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #40
                      Gott!
                      Får försöka få till någon lösning som kan tillverkas i moduler. Jag vet ju inte riktigt hur det ser ut där inne i dörren så en lösning som kan ändras utan att göra om allt från början behövs.

                      Hittar ingen siffra på på elementets volym. Skulle vara bra att ha för att känna nettovolym.

                      Tillsvidare antar jag att högtalaren är 0,05 liter och fixar till en 0,4 liters ’Ask’. Det går ju alltid att att göra den mindre om det skulle behövas.
                      Sen mer eller mindre vet jag ju att jag kommer att göra bortåt 10 versioner innan jag är nöjd med grunddesignen så där finns många möjligheter att justera

                      Comment


                      • #41
                        Det blir till att prova detta koncept.
                        Räknar dock inte med att det ska passa varken på första eller andra försöket.

                        Printas i 4 delar.
                        Den gröna delen som innehåller en vinklad baffel kan roteras i förhållande till den grå adaptern som skruvas i dörren.
                        Den blå/gröna extralådan får man lite se om och var den får plats så den är bara grovt tillyxad nu, men den är tänkt att limmas fast på den gröna 'koppen'.

                        Click image for larger version

Name:	Mid_v1.png
Views:	293
Size:	117.0 KB
ID:	688192

                        Comment


                        • #42
                          Sådärja!
                          Nattens utskrift avklarad och halva lunchrasten ägnad åt att rensa bitarna och testa passformen.
                          Blev över förväntan. Den mest uppenbara missen var att lödöronen på högtalaren var lite längre än vad jag räknade med så de tar i botten på koppen.
                          Koppen skulle ha varit 1-2mm djupare, men det löses på prototypen med en styck borrmaskin on ett 6mm borr.


                          Click image for larger version

Name:	Mid_2.jpg
Views:	280
Size:	39.6 KB
ID:	688196
                          Click image for larger version

Name:	Mid_3.jpg
Views:	276
Size:	64.5 KB
ID:	688195

                          Comment


                          • #43
                            Dags att ta sig an lösningar för att gömma alla prylar någonstans i bagaget.
                            Efter att ha lagt ett par timmar på att demontera diverse panel i bagaget så kunde jag till slut få en god överblick av tillgängliga utrymme.

                            Den största enheten är med råge Mosconi PRO 4/10 steget så det behövde få ett hem först.
                            Det fick nästan plats på originalstegets plats, men bara nästan. 5mm eller så saknas för att det inte ska ta i innerpanelen.
                            Detta betyder att originalfästet måste bort och ett nytt tillverkas som smiter åt tightare runt ventilationsdonet.
                            På så sätt skapar jag ca 10mm mer plats och steget går fritt. Men det är jäkligt med jobb för så pass lite.

                            För att få lite mer nytta av insatsen så tänker jag mig att fästet kommer att göras så att det också kan hålla Mosconi 80.6, Mosconi Aerospace 8-12 DSPn, och MOST-TosLink enheten.
                            Monostegen till basarna under framstolarna får få någon slags fäste som gör att de sitter bra där bredvid batteriet.

                            Click image for larger version

Name:	AMP_01.jpg
Views:	250
Size:	124.5 KB
ID:	688202


                            Comment


                            • #44
                              Hjälp jag blir tokig!

                              Hittar inte honan till denna kontakt någonstans. Börjar misstänka att tillverkaren är LK, och de går inte direkt att köpa över disk.
                              Det är alltså fråga om strömkontakten till H/K - B&W förstärkarna. Jag vill ta den matningen till MOST adapter och DSPn.

                              BMW originalnummer på kontakten på bilden är '6 907 385'. Men som sagt, jag söker den andra halvan.


                              Click image for larger version

Name:	Screenshot 2022-12-27 at 10.09.26.png
Views:	368
Size:	120.6 KB
ID:	688214 ​​​​​​​

                              Comment


                              • #45
                                Svaret på ovan fråga har inkommit......
                                BMW specialkontakt så det är inte lönt att fortsätta leta.

                                Däremot har det pillats en del i datorn med att göra någon vettig infästning av diverse pryttlar.
                                Jag tror mig ha kommit fram till något som i alla fal i datorn ser ut att funka.

                                Originalfästet till H/K förstärkaren tas bor och ersätts av en aluminiumplåt med lite knasig form. Fästes med 4st printade "brackets" i ABS. I denna plåt fästes sedan den lite större 4-kanalaren.

                                Till D280.6, DSP, och MOST adapter blir det en typ av rack (också printa) så att man kan föra ner enheterna på sina respektive platser och sen låses detta med 2st skruvar/enhet högt upp där åtkomligheten är stor.

                                Får se hur det funkar, annars blir det till att tänka om/rätt.

                                Click image for larger version  Name:	AMP1.png Views:	0 Size:	276.1 KB ID:	688225
                                Last edited by Wennbom; December 31, 2022, 15:01.

                                Comment

                                Working...
                                X