Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

    Anng. stora element i brädan, så är den största utmaningen att få monteringen stum nog att inte man får resonanser ut av h....te i brädan. Typ alla "mdf ring plastad i brädan" monteringar vill få "fasfelsliknande" effekter, grundat att hela brädan spelar med och man får ett gäng okontrollerade utfasningar i lägre frekvenser. Monteras det stumt och sitter FAST är det ingen större problem att få skiten att spela bra..

    Till exempel så är min bräda på 2x17Liter och av "baslådatjock" glasfiber och polyurethaneplast. Typ 2cm tjocklek hela vägen. Grundstommen är svetsad i 8mm rundtstål och med svetsade 6mm stålringar till elementen.. Hela konstruktionen är boltad till bilen med 8 kraftiga bultar - i kraftiga stålramar. Stumt! Men... Även här va intern stagning av lådorna nödvändigt. Det är otrolig mycket energi i ljudvågar i fri dressur..

    Så.. Min mening är att oavängig av placering, så måste elementen monteras rejält fast. Om man väljer att använda stora element, som i sin tur producerar mycket energi, får man ännu större utmaning med att tygla energin oh ännu viktigare att montera stumt!
    En annan sak som spelar inn är vindrutans lutning och hur den rundar..

    Det ska inte vara lätt..
    Last edited by Joakim Skovlund; March 20, 2012, 22:17.
    Joakim Skovlund
    Autodesign AS
    Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
    Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

    BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

    Comment


    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

      Originally posted by Joakim Skovlund View Post
      Anng. stora element i brädan, så är den största utmaningen att få monteringen stum nog att inte man får resonanser ut av h....te i brädan. Typ alla "mdf ring plastad i brädan" monteringar vill få "fasfelsliknande" effekter, grundat att hela brädan spelar med och man får ett gäng okontrollerade utfasningar i lägre frekvenser. Monteras det stumt och sitter FAST är det ingen större problem att få skiten att spela bra..

      Till exempel så är min bräda på 2x17Liter och av "baslådatjock" glasfiber och polyurethaneplast. Typ 2cm tjocklek hela vägen. Grundstommen är svetsad i 8mm rundtstål och med svetsade 6mm stålringar till elementen.. Hela konstruktionen är boltad till bilen med 8 kraftiga bultar - i kraftiga stålramar. Stumt! Men... Även här va intern stagning av lådorna nödvändigt. Det är otrolig mycket energi i ljudvågar i fri dressur..

      Så.. Min mening är att oavängig av placering, så måste elementen monteras rejält fast. Om man väljer att använda stora element, som i sin tur producerar mycket energi, får man ännu större utmaning med att tygla energin oh ännu viktigare att montera stumt!
      En annan sak som spelar inn är vindrutans lutning och hur den rundar..

      Det ska inte vara lätt..
      När du ändå är här och läser Joakim, hur ser frekvensgången ut från dina mellanregister i brädan? Själv får jag dämpa en del runt 200Hz. Känns som om ODR 7" är mera mellanregister än midbasar?

      Har läst i någon annan tråd (Diyma) att du använder olika delning på höger och vänster sida på hp-filtret. Teorin bakom det eller vilka problem det löser hade varit kul att få inblick i.
      sigpic

      -C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

      Comment


      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

        Originally posted by Mats H View Post
        När du ändå är här och läser Joakim, hur ser frekvensgången ut från dina mellanregister i brädan? Själv får jag dämpa en del runt 200Hz. Känns som om ODR 7" är mera mellanregister än midbasar?

        Har läst i någon annan tråd (Diyma) att du använder olika delning på höger och vänster sida på hp-filtret. Teorin bakom det eller vilka problem det löser hade varit kul att få inblick i.
        Tjaa.. Dom är helt ok som midbasar, men det beror lådorna och kanske mestadels på "riktig" effekt och kontroll från förstärkaren! Mina får power från en Mosconi Zero3 som kan ge från sig mycket mer än dom kan tåla, men den har iaf. superkontroll oavsätt lyssningsnivå.. Ja delar mina 7"or så här: HP: 50Hz/-6dB på båda sidor och LP: vänster: 5kHz/-6dB - höger: 2.5kHz/-6dB. Diskanterna delas HP: 4kHz/-6dB på båda sidor.. Kör 10"orna från 0 till 50Hz/-6dB och en ytterligare -12dB filterpunkt vid 96Hz.. Detta för rätt innfasning av elementen mot 7"aren. 18"aren har LP vid 30Hz/-"en hel massa"dB/okt... :P

        Frekvensgången till midbasarna har inga stora problem, mycket grundat akustisk tuning av lådorna (rätt dämpningsmaterial, diffusorer och utformning av konstruktionen i sig själv). Har en dip vid egenresonansen vid 108Hz och sen måste det labbas lite runt 250-400Hz, men inga svårigheter. Grunden för den olika delningen i toppen, är olika reflektioner från höger/vänster.. Under/överlappning av delningsfrekvenser gjorts för att det funkar så i DEN bilen.. Ingen speciell teori, bara att det måste göras så för att fungera.

        Det blir på nåt sätt lite för mycket att förklara utan att visa upp hur allt hänger ihop.. Det är många akustiska saker som är gjord båda innuti lådorna och andra platser i och rundt brädan som alla har innverkan på ljudet. Det finns båda akustiska diffusorer, absorbenter och reflektorer som guidar ljudvågorna dit ja vill.. Grundtanken är att få den akustiska miljön så bra som möjlig, för att få mindre "problem" att hantera digitalt. Men... Min EQ ser ut som ett lite h....te. :P Så länge man har en processor som tål att bli användt, så är det bara att trycka på!
        Joakim Skovlund
        Autodesign AS
        Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
        Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

        BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

        Comment


        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

          Originally posted by Joakim Skovlund View Post
          Grunden för den olika delningen i toppen, är olika reflektioner från höger/vänster.. Under/överlappning av delningsfrekvenser gjorts för att det funkar så i DEN bilen.. Ingen speciell teori, bara att det måste göras så för att fungera.

          Det blir på nåt sätt lite för mycket att förklara utan att visa upp hur allt hänger ihop.. Det är många akustiska saker som är gjord båda innuti lådorna och andra platser i och rundt brädan som alla har innverkan på ljudet. Det finns båda akustiska diffusorer, absorbenter och reflektorer som guidar ljudvågorna dit ja vill.. Grundtanken är att få den akustiska miljön så bra som möjlig, för att få mindre "problem" att hantera digitalt. Men... Min EQ ser ut som ett lite h....te. :P Så länge man har en processor som tål att bli användt, så är det bara att trycka på!
          Jag bugar för infon. Självklart är alla bilar olika och inställningar unika. Det jag förundras över är de stora överlappen och osymetriska delningarna. Som sagt så fungerar de ju bevisligen "kjempefint".
          sigpic

          -C5 2008 -SQuse-
          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

          Comment


          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

            Originally posted by Noiseprojekt View Post
            Lite nyfiken på hur du mätt upp dörrarna?
            måttband, block o penna?
            [/QUOTE]

            Med vatten
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

              För att mäta volym i lådor med svår utformning, kan man oxo använda lecakulor om man vill slippa vattenspill...
              Joakim Skovlund
              Autodesign AS
              Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
              Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

              BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

              Comment


              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                Originally posted by Joakim Skovlund View Post
                För att mäta volym i lådor med svår utformning, kan man oxo använda lecakulor om man vill slippa vattenspill...
                Jag tycker vatten är bra då man samtidigt får ett kvitto på att de är täta , vatten letar sig ut genom mkt små hål/sprickor har jag märkt
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Jag tycker vatten är bra då man samtidigt får ett kvitto på att de är täta , vatten letar sig ut genom mkt små hål/sprickor har jag märkt
                  Rätt roligt när man tror att allt är tätt och sedan porlar det ut i något hörn haha
                  sigpic

                  Ägare av DekorTeknik
                  Gå in och gilla!

                  Comment


                  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                    Originally posted by Antonic View Post
                    Rätt roligt när man tror att allt är tätt och sedan porlar det ut i något hörn haha
                    Ja jag hade satt i korta stumpar av dls hqs högt kabel i kabelgenomföringarna och när jag bara dragit åt genomföringarna för hands så droppade det vatten som rann genom höljet på kabeln
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                      Jag hade tänkt att nästa uppdatering skulle bli dörrarna men jag har inte hunnit sortera och ladda upp de bilderna ännu men jag har lite annat uppladdat som jag kan visa

                      Diskantkopparna eloxerade , det blev att jag kör med den silverfärgade ringen då det matchar resten av anläggningen bäst:



                      Sedan lite bilder på fästet jag fick göra till ena säkringhållaren till extra batteriet:









                      och ja här har jag använt köpe hållare istället för hemma gjorda , mkt för att dessa måste vara väldigt kompakta , kanske ngt jag lägger tid på senare att se om jag kan få till ngt vettigt i samma stil som övriga block och hållare.
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                        Snyggt och stilrent som vanligt. Var får du energin och tiden ifrån?
                        Fd tävlande med min Citroën C5.

                        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                        sigpic

                        Samarbetspartners:
                        Ljudbyggaren

                        Comment


                        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                          Originally posted by Expoze View Post
                          Snyggt och stilrent som vanligt. Var får du energin och tiden ifrån?
                          Tack! Energin vet jag inte men tiden är(just nu iallefall) all tid jag inte är på jobbet eller sover typ
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                            Ja, tid har en märklig förmåga att försvinna fort. Tom fortare än lönen.....
                            Fd tävlande med min Citroën C5.

                            Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                            sigpic

                            Samarbetspartners:
                            Ljudbyggaren

                            Comment


                            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                              Nu kommer lite bilder på dörrarna som vissa har väntat på

                              Blir en uppdatering i två steg och vi börjar med lite byggbilder med start hemma hos Jens och med avslut i mitt garage:

                              Jens sätter sågen i dörrsidorna:



                              Uppkapat:



                              Här slipas rester av originalvinyl+skum bort som fanns kvar då misstanke fanns om att detta varit en av orsakerna till vinylsläpp:



                              Hålet täckt med fleece inför plastning:



                              Plastning:



                              Spckling med glasfiberspackel:





                              Finspackling:





                              Montering av dekorlist:





                              Nu har vi flyttat över till mig för att spruta på lim och klä dem.
                              Sista finjusteringarna gjorda:



                              För er som inte sett så ser de ut såhär på baksidan:



                              Dörrsidorna upphängda i billyften och Jens kontrollerar mina covers:



                              Jens sprutar på lim:





                              Det var allt för denna gången , ha de bra!
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment


                              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                                Jag har sagt det förut, riktigt fint jobb du(ni) gör (Y)

                                Comment

                                Working...
                                X