Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

    Originally posted by PhoenixG View Post
    Inte mer än att jag själv funderar på att sätta dit ett batteri med större kapacitet på originalplats. Detta istället för att sätta dit ytterliggare ett Optima 55 Ah och ha skiljerelä emellan.
    Anledningen till funderingarna är att få ett så cleant och funktionellt bagageutrymme som möjligt.
    Samma anledning som mig då alltså , jag tror jag kör på ett stort batteri istället för mina maxxima sedan är ju frågan om ett "vanligt" batteri typ Tudor high tech räcker eller om man bör satsa på ngt värre......
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

      Kvällens arbete resulterade i följande:

      Mätar ringarna tillbaka i instrumentet:



      Lite luftigare kring mellanregistrena:



      Lite tight här fortfarande men jag vågar inte slipa ur ngt mer med risk för att montaget blir försvagat:



      Klädde på lite tyg(det är också lite dämpmatta under tyget) på de modifierade luftkanalerna som går under högtalarna för att inte få några reflexer:



      Brädan+luftkanaler dämpade med dynamat:



      Sedan kopplade jag ur krockgardinerna då jag inte vågar ha dem aktiva oavsett om diskanterna hamnar innan sidospeglarna eller i a-stolparna då SC1 är så stora att de lär störa funktionen oavsett.
      För att inte få en ilsket lysande airbaglampa och sätta övriga kuddar ur spel så satte jag i 2.2-Ohms motstånd i kontakterna:



      Motstånd fixerade/låsta med krympslang:

      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

        Originally posted by Hewi View Post
        Samma anledning som mig då alltså , jag tror jag kör på ett stort batteri istället för mina maxxima sedan är ju frågan om ett "vanligt" batteri typ Tudor high tech räcker eller om man bör satsa på ngt värre......
        Jag skulle tro att det går att få in något av de batterier du länkade till på originalplatsen. Jag måste mäta lite bara.

        Du kan väl prova Tudor-batteriet och berätta för mig sedan om det var tillräckligt bra eller inte
        sigpic

        What does not kill you, simply makes you.........stranger.

        Comment


        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

          Idag har jag inte varit i garaget men jag kan ändå bjuda på ett par bilder bara för att det är fredag , vad det är borde åtminstonde några här kunna gissa sig fram till





          Alla åtta ihop med en av originalen:


          Som synes är mina "custom made" lite kraftigare och medans original är i plast så är dessa i aluminium.
          Dessa har nu gradats av och lämnats på anodisering och 4st skall bli stålgrå och 4st svarta , eftersom det är samma firma som anodiserar åt sveriges och antagligen världens bästa stötdämpar tillverkare så var jag inne på att låta 4st bli guldfärgade men ångrade mig i sista sekund då den färgen nog inte skulle matchat övrigt så bra.
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

            Jag trodde aldrig du skulle visa dom.

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

              F#1 fötter. Dom fyra svarta kan du skicka söderut.
              sigpic

              -C5 2008 -SQuse-
              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

              Comment


              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                Originally posted by Horsyhorse View Post
                Jag trodde aldrig du skulle visa dom.

                Pierre
                De tillhör sådana saker man får ta fram när man inte har några garagebilder att visa
                Originally posted by Mats H View Post
                F#1 fötter. Dom fyra svarta kan du skicka söderut.
                Helt korrekt!
                Processorn jag köpte saknade en fot och Alpine säljer ej längre dessa som reservdel
                Så vad göra om inte tillverka egna och lägga till i listan över specialare
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                  Originally posted by Hewi View Post
                  De tillhör sådana saker man får ta fram när man inte har några garagebilder att visa


                  Helt korrekt!
                  Processorn jag köpte saknade en fot och Alpine säljer ej längre dessa som reservdel
                  Så vad göra om inte tillverka egna och lägga till i listan över specialare
                  Jag hade funderingar på att tillverka egna med dolda skruvar för cleanare look/stöldskydd. Får se om det blir en runda i cad'en nästa vecka.
                  sigpic

                  -C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                  Comment


                  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                    Originally posted by Mats H View Post
                    Jag hade funderingar på att tillverka egna med dolda skruvar för cleanare look/stöldskydd. Får se om det blir en runda i cad'en nästa vecka.
                    Det tycker jag du skall göra!
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                      För mig ser det där bara fullständigt onödigt ut, men vad vet jag...Jag är bara simpel mekanik ingenjör som säger det

                      Bra jobb, men som sagt, det kan ju aldrig ge extra poäng, om nu installationsdomaren vet vad han håller på med....

                      Å andra sidan; jag tror inte jag känner till en enda installationsdomare som faktiskt förstår sig på mekanik på riktigt.....

                      Nån säger:
                      " Men vafa, det e klart att den där fina alu-biten som HEWAN gjort är grymt mycket bättre"
                      Jag säger:
                      "Nej inte ett smack, den kan vara sämre!"
                      Nån säger:
                      "eh, va?!?!?!?"
                      Jag säger:
                      "Jo, men det kommer du ändå aldrig bergipa"
                      Last edited by jonash; March 5, 2011, 01:38.
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                        jag begriper inte vad ordet bergipa är för nåt?
                        Men så är jag ju bara en sån där domare som inte förstår nåt..

                        Mvh
                        Rutger

                        Ps! under "craftmanship" finns det ju lite utrymme får såna här saker...
                        Du lär så länge du lever, heter det.
                        Jag tror att motsatsen är lika sann.
                        Bengt Feldreich
                        _______________________________________
                        _______________________________________

                        Comment


                        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                          Originally posted by jonash View Post
                          För mig ser det där bara fullständigt onödigt ut, men vad vet jag...Jag är bara simpel mekanik ingenjör som säger det
                          Det ser ju inte så roligt ut att ha processorn monterad i bara 3st "fötter" så nog tycker jag att det var nödvändigt att tillverka nya

                          Originally posted by jonash View Post
                          Nån säger:
                          " Men vafa, det e klart att den där fina alu-biten som HEWAN gjort är grymt mycket bättre"
                          Jag säger:
                          "Nej inte ett smack, den kan vara sämre!"
                          Nån säger:
                          "eh, va?!?!?!?"
                          Jag säger:
                          "Jo, men det kommer du ändå aldrig bergipa"
                          Om du tänker på det faktum att dessa är gjorda i ett ledande material istället för original så är det ingen fara då dessa kommer att få delrinbussningar+brickor runt fästskruvarna(insex med kullerskalle såklart) så processorn kommer att vara helt avisolerad emot racket.
                          Iövrigt ser jag inget som skulle göra dessa sämre än originalet i hårdplast , gör du det får du gärna upplysa mig om det då jag gärna lär mig mer om sådant
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                            Tills Jonas får ett tangentbord med alkolås får vi nog leva med lite märkliga formuleringar...
                            /tycker Erik.

                            Comment


                            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                              Originally posted by Robsarve View Post
                              Tills Jonas får ett tangentbord med alkolås får vi nog leva med lite märkliga formuleringar...
                              Hehe jo men jag vet att han inte menar ngt illa , andemeningen var väl typ att "allt är inte guld som glimmar" men jag blir ju ändå nyfiken på om han sett ngt jag inte tänkt på
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment


                              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                                Originally posted by Hewi View Post
                                Hehe jo men jag vet att han inte menar ngt illa , andemeningen var väl typ att "allt är inte guld som glimmar" men jag blir ju ändå nyfiken på om han sett ngt jag inte tänkt på
                                Du kan väl lämna in processor och aluminiumfästena till Jonas så får han köra dem i sin skakrigg för utvärdering

                                Alkolås på tangentbordet En affärside kanske

                                Alkohol eller inte, det Jonas förmodligen menar är att du har ändrat förutsättningarna för processorn med en annan utformning och ett annat material.
                                I en utvecklingsverksamhet så skulle detta innebära att många prov skulle få göras på nytt. Bland annat skakriggsprov som jämförs mot referensen.

                                Det kommer förmodligen att fungera finfint ändå detta. Men det är vad jag tror. Och att bara tro utan att veta är ju inget värt

                                Ingenjörer är lite........skadade Ta inte illa upp Jonas

                                Snygga fästen för övrigt Hewi
                                Last edited by PhoenixG; March 5, 2011, 14:12.
                                sigpic

                                What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                                Comment

                                Working...
                                X