Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rejäl 8" till pytteliten sluten låda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rejäl 8" till pytteliten sluten låda?

    Hej alla glada!
    Är på jakt efter en 8" bas som ska spela i en 8 liters sluten låda, en måttbyggd låda som ska sitta istället för det integrerade armstödet i en w124. Max monteringsdjup 125mm.

    Skulle tippa steget levererar 790w vid 12V och 0,1% THD, ca 1kw vid laddström (14V) och 1% THD, allt vid 2 ohm, så det lämnar mer än nog. När det är sagt vill jag gärna att den basen som valet faller på flyttar mycket luft i förhållande till konarea (hög x-max) då jag inte får plats med mer än 1 bas i kupén (tack Mercedes för bensintanken i ryggstödet...), men samtidigt som att basen inte har en "tom" eller "platt" karaktär, men gräver så djupt som bara möjligt.

    http://www.dbakuten.se/bilstereo/slu.../#.VJNT-id4jLU

    Har hittat en GZ Hydrogen 8" med D2-spolar som passar behovet ganska bra både med tanke på pris, x-max och rek lådvolym (4-10liter). Frågan är dock hur steget klarar av den låga belastningen på 1 ohm, ev om det är värt att tappa så mycket effekt från steget genom att koppla den till 4 ohm. Har en kompis som gör GZ-steg som ska köra samma element på 600w vid 14,4 och 1% THD vid 1 ohm, och jag vill definitivt inte vara sämre =P

    Alternativet är B2 ES8, men den är en del dyrare än GZ. Dessutom lägre x-max, högre Fs och högre rek lådvolym (13 liter sluten) bidrar ju inte positivt. Men spolarna är D4, som gör att steget kommer att trivas bättre.

    Vad tror ni?
    GZ kopplad i 1 ohm eller 4 ohm?
    B2?
    Andra förslag på lite kraftigare 8" som trivs i en pytteliten sluten låda?



    http://www.brl.se/sv/artiklar/b2-audio-es8-mk3-2.html

    http://www.pmshopen.se/ground-zero-h...zhw-20x/1789-0


    Tack på förhand! =)

  • #2
    Re: Rejäl 8" till pytteliten sluten låda?

    Kanske en Alpine SWR-8D4 kan vara något du letar efter? alternativt gladen SQX

    Comment


    • #3
      Re: Rejäl 8" till pytteliten sluten låda?

      http://www.bilstereohornan.se/massiv...o-summo-84:664
      http://www.bilstereohornan.se/esx-sx-84-:667
      http://www.bilstereohornan.se/massiv...o-hippo-84:662

      där har du 3st trevliga 8or, dock har massives djup på 128.. så kanske inte går.. men annars ESX basen är inte fy skam
      BilstereoPiraten
      CDT Fantast

      Comment


      • #4
        Re: Rejäl 8" till pytteliten sluten låda?

        Coolt.
        Kan kanske gå med övertalning eller distansring =P
        Tänkte på Hippo 84, vilken Fs har den, och hur trivs den i en liten sluten låda på 8 liter?

        Comment


        • #5
          Re: Rejäl 8" till pytteliten sluten låda?

          Originally posted by Azrael Dragin View Post
          Tänkte på Hippo 84, vilken Fs har den, och hur trivs den i en liten sluten låda på 8 liter?
          Spec finns i länken ovan.

          Comment


          • #6
            Re: Rejäl 8" till pytteliten sluten låda?

            Akpine swr8a? Verkar va ett vettigt alternativ

            Comment


            • #7
              Re: Rejäl 8" till pytteliten sluten låda?

              Originally posted by Kane View Post
              Spec finns i länken ovan.
              Antingen är jag blind eller så ser du anledningen till att jag frågade om rekommenderad litervolym och Fs...


              <<< Massive Audio HIPPO84 är en kraftig 8" bas som blivit en riktig storsäljare hos oss!
              Den presterar riktigt tung bas och älskar att spela djupbas som hiphop och liknande.

              Spelar som bäst i portade lådor. Hör av dig om du vill ha en lådritning till din bil!

              Kraftig gjuten aluminiumkorg
              Kevlarförstärkt papperskon
              Glasfiberförstärkt dammkåpa
              Sydd kantupphängning
              Dubbelstackade magneter 100Oz
              Dubbla 2,5" 4 ohm spolar
              Dubbel Poly/Nomex spider

              Artikelnummer Hippo84
              Storlek 8"
              Effekt RMS 500W
              Effekt MAX 1000W
              Impedans 2x4 Ω
              Känslighet 81,5dB
              X-mech +/-28mm
              X-max +/-13mm
              Yttre diameter 217mm
              Monteringshål 184mm
              Inbyggnadsdjup 128mm
              Vikt 8,2 kg >>>



              Alpine ser inte ut att ha tillräcklig slaglängd (X-max) för att vara ideell. =(

              Comment


              • #8
                Re: Rejäl 8&quot; till pytteliten sluten låda?

                Jag skulle inte rekommendera Hippo8an i slutet. Jag har prövat, det fungerar, men den trivs mkt bättre i portat.
                Har du kikat nå på JL?
                Sponsor:
                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                Tudor Batteries - www.tudor.se
                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                Comment


                • #9
                  Re: Rejäl 8&quot; till pytteliten sluten låda?

                  Ok. Tack för rådet =)
                  Hade mina misstankar. Undrar hur musikalisk den är också, verkar ha lite av en spela-högt-karaktär.
                  Inte kollat på JL nej. Har du ngt förslag? Vurderar B2 ES8 MKII starkt också, den verkar vara välbyggd och musikalisk enligt dom som provat, samtidigt som dom tål sjukt med effekt. Nicklas Månsson spelade 151,7 dB på 2044w med en ES8MKII, så effekt tål dom iaf.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rejäl 8&quot; till pytteliten sluten låda?

                    Originally posted by Azrael Dragin View Post
                    Antingen är jag blind eller så ser du anledningen till att jag frågade om rekommenderad litervolym och Fs...
                    http://www.bilstereohornan.se/images...EPDF/HIPPO.pdf

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rejäl 8&quot; till pytteliten sluten låda?

                      Originally posted by Azrael Dragin View Post
                      Ok. Tack för rådet =)
                      Hade mina misstankar. Undrar hur musikalisk den är också, verkar ha lite av en spela-högt-karaktär.
                      Inte kollat på JL nej. Har du ngt förslag? Vurderar B2 ES8 MKII starkt också, den verkar vara välbyggd och musikalisk enligt dom som provat, samtidigt som dom tål sjukt med effekt. Nicklas Månsson spelade 151,7 dB på 2044w med en ES8MKII, så effekt tål dom iaf.
                      Det låter lite som att du vill åt de bästa från två världar . Ingen bas är väl egentligen bättre än lådan, och du pratar om 8 liter. JL 8w3 har det musikaliska du efterfrågar, den tål dock inte mängder med effekt, men frågan är vad som presterar "bäst", en lite klenare bas monterad i avsedd låda, eller något xmax-monster som trivs mindre bra
                      Är det frontsub du ska bygga?
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rejäl 8&quot; till pytteliten sluten låda?

                        Är de välljud eller spela så mkt som möjligt du söker? Är de välljud så skulle ja kolla på cdt eller jl.
                        De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rejäl 8&quot; till pytteliten sluten låda?

                          Hm, vill ha en kompromiss mellan båda världar ja =/
                          En bas som gräver relativt djupt, som låter OK (dvs bättre än en ren SPL-bas som exempelvis AudioQue HDC10), och klarar av att flytta mycket luft vid volymer som inte är öronbedövande.

                          Dvs mjuk upphängning med lång slaglängd och låg Fs som trivs i liten, sluten låda.

                          Tror kanske den Ground Zero 8" kanske kan vara det närmaste man kommer den kompromissen trots allt?

                          http://www.pmshopen.se/ground-zero-h...zhw-20x/1789-0

                          Tack Kane för länk =)
                          Ser dock ut som att F3 blir lite väl hög i en så liten låda som jag vill ha =/

                          Är en baksub, inte frontsub =(
                          Pga tanken i ryggen och tät hatthylla så tappar jag sjukt mycket om jag ska ha basen i bagageutrymmet. Har en knappt inspelad DD3515 D4 som hade varit perfekt för ändamålet om det hade varit en kombi eller öppen kupé, eller iaf en skidlucka så jag hade kunnat få in ljudet i kupén...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rejäl 8&quot; till pytteliten sluten låda?

                            Ok, change of plans.
                            Blev inte nöjd med kompromisserna det innebar med 8 liter sluten låda, så bygger en egen istället, med samma bredd och höjd, men djupare så den går ut en bit från ryggstödet och ut på det mittersta sätet bak.

                            Begränsningen här är 8", relativt liten lådvolym och priset på max 2500kr.
                            Ser att Gladen SQX får bra kritik här på forumet efter jag grävt lite i gamla trådar idag.
                            2 stycken sånna uppfyller lådkravet, totala impedansen och budgeten, samtidigt som de 2 tillsammans flyttar lika mycket luft som sundown SA-8V2, men med mer kontrollerad och mindre "blaffrig" och otydlig ljudbild.

                            Någon som har erfarenhet av just Gladen SQX8 (flesta ser ut att ha 10")?

                            Eller sundown SA8V2?

                            Har inte hört någon av dom, och har en bekantskapskrets utan något som helst billjudsintresse bortom färdigbyggda JBL- och Kicker-lådor. =/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Rejäl 8&quot; till pytteliten sluten låda?

                              Sundown vill väl ha större o portat? Ja kommer köra gladen sqx i 10 liter netto

                              Comment

                              Working...
                              X