Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

    Hejsan! Nu behöver jag lite expertråd med en del frågetecken. Jag har försökt läsa mig till så mycket som möjligt men det är svårt att få en helhetsbild på något som fungerar prima.

    Det blir ett jätteinlägg men förhoppningsvis kan fler dra nytta av det.

    Har en bmw 320dT -10 med bas-ljudsystem som ska uppgraderas.

    Ambition:
    - Ingen kapning eller borrning i bilen, ska gå att återställa.
    - Dolt montage,inget synligt.
    - Skuff-utrymme, sk reservbalja etc har jag behov av att ha kvar.
    - Slå hifi professional på fingrarna.
    - Stereobild o tävling känns inte prioriterat. Är ute efter rent tydligt ljud för alla i bilen.
    - Ingen baslåda i skuffen.

    Förutsättningar:
    - Orginalhuvudenheten är utbytt mot en Zenec Z-E3215, Finns 6x lågnivå.
    - Har en bitone på hyllan så är väll lika bra att använda den.
    - Har även ett par genesis steg DM & 4channel men dessa är nog för stora för att gå att gömma i bilen.


    Ljudsystem:
    Huvudenhet = Zenec Z-E3215
    DSP = Audison bit one
    Batteri = Orginal
    Högtalare = ???
    Slutsteg = ???

    Fundering 1
    Jag har 8 kanaler på bit one, hur ska jag disponera dessa? Har totalt 9 högtalarplatser så något måste tummas på. 6 kanaler vill jag nog tillägna aktiv delning på framsystem. Men sen är frågan om bakdörrarna eller centern ska få vara med. Eller allihopa med sämre justermöjligheter?


    Fundering 2
    Jag funderar på ett Gladen one 200 kitt då de passar utan modifiering, och vad jag förstått spelar de bra? Någon som har någon annan synpunkt. eventuell center & bakdörrshögtalare behöver nog inte vara så märkvärdigt?

    Fundering 3
    Tittat lite på Mosconi gladen One slutstegen då de är små och tydligen ska fungera bra i bmw? Hur mycket kraft behöver de olika elementen i Gladen kittet? Behöver dessa steg massor med luft för kylning?

    Fundering 4
    Jag har fått för mig att det finns en kontakt för dörrens orginalkablaget i sparktröskeln eller under stolen? Går de så behöver jag bara ha med mig 2x0,75mm2 till diskant i dörröverföringen vilket bör gå ganska smärtfritt?


    Början på systemskiss:




    Rotade lite bakom panelerna i bagageutrymmet för ett tag sen och blev possitivt överaskad över allt utrymme som fanns, lägger upp lite bilder så alla får se:


    Här går det nog att få plats med ett litet mosconisteg, men finns risk att det blir för varmt, processorn får däremot plats fint på båda sidorna om den svarta "plast svampen". (3 bilder)






    Med nya stereon kan cd växlaren få vila på hyllan ett tag och bereda plats för något mer användbart =) och under "verktygslådan" får det med lite glidmedel plats en goding till.





    Sådär, tyvärr ganska stramt skriven men gårdagen satte sina spår, kompenserar stelt inlägg genom att lägga ut tråden samtidigt som humorgalan går på TV.
    Samla synpunkter nu så blir jag glad, hej och tack så länge!!

    /M

  • #2
    Re: Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

    Vilken post!
    Det här verkar genomtänkt!

    Fundering 1:
    Givet att du inte har några planer på subb - är det 3-vägs aktivt fram och bakdörrarna som en väg jag hade börjat med. Center är roliga grejjor, men om "alla ska få ljud" är det sannorlikt mer värt med bakdörrar än en center..

    Fundering 2:
    Jag tror på de här kitten. Har provat midbasarna själv, och de gav god utdelning. Skulle rekomendera dem igen. Generellt är det lurigt med midbasar under stolarna, de kan låta en god portion stora, men ändå dämpade.

    Fundering 3:
    Vågar inte uttala mig något om hur stegen beter sig värmemässigt.
    Jag hade ungefär 80wrms effelt in utan att åka på bott. Sedan gainade jag upp och tydligen en god smula dist = grillade midbasar. Om det nu är så bra klipp i mosconi stegen som det sägs - är det nog inte att oroa sig över... Men här vet andra bättre!

    Fundering 4:
    I e60 satt det stickkontakter i precis i genomföringen, mellan dörr/bil. Splitten sker någon annanstans, i mitt ljudpaket var det samma förstärkarkanal som drev högtalarna under stolarna som dörrarna. Således - gick det endast en kabel ut i dörr - och en fram till högtalarna under stolarna.
    Sannorlikt är det som du säger, inte mer än att borra&karva lite för att få ut kabel i genomföringen.

    Appropå bilderna i bagaget är det ju gott om plats av allt att döma
    Pass på monteringen i vänster bak dock - det kanske är en lokal barnsjukdom men det av någon anledning har jag fått in vatten där vid något enstaka tillfälle vid körning i fullt regn (och troligast alltid utan sidopanelerna på där bak) ..vore ju dumt att doppa steget.

    Men - en mindre modifiering kanske kan vara att bygga ett fake golv du höjjer ett par cm - så kan du lägga ut grejjorna lite som du vill där bak... och slänga orginal mattan ovanpå eller klä den lite enkelt.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

      För att driva ett Gladen One 200 BMW behöver man bara ett Mosconi One 60.4, För att ta del av mer effekt anser jag man ska ha tillgång till DSP och en bättre filterfunktion (och det har du).

      Jag monterar alltid stegen under golvet framför reservhjulsbaljan, ska man använda Gladens större steg ( 120.4, 120.DSP, 60.6 ) så får du utnyttja det lediga vänstra utrymmet i reservhjulsbaljan!

      Ett tips är att du ska koppla ur centern om du vill ha så korrekt ljud som möjligt, resultatet med bara kompade dörrar är faktiskt förbluffande bra.
      Visst skiljer det lite i tid mellan högtalarna, men t.o.m jag skulle klarat mig med endast ett semiaktivt delat och kompat system!
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

        Originally posted by zrken View Post
        Sedan gainade jag upp och tydligen en god smula dist = grillade midbasar
        Va tradigt

        Tonalt låter dessa så bra att man blir en aning övermodig och ger järnet!
        Jag brukar köra basarna på bandpass 50-200Hz 12db branthet, ska man dema och ge giftet rekommenderar jag 55Hz och 18db branthet!

        Till sommaren kommer det en 2 Ohms variant med namnet "EXTREME", denna ska tåla mer effekt.

        Visst kan detta vara ett bra alternativ, men faktum är att man kan inte spela för högt utan att dämpa bilen.
        Basarna flyttar på tok för mycket luft så själva bilkarossen låter illa, jag ställer ALLTID så detta inte uppstår.
        Faktum är att jag även då tycker basarna presterar som bäst också rent tonalt!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

          Originally posted by Nonne View Post
          Visst kan detta vara ett bra alternativ, men faktum är att man kan inte spela för högt utan att dämpa bilen.
          Basarna flyttar på tok för mycket luft så själva bilkarossen låter illa, jag ställer ALLTID så detta inte uppstår.
          Faktum är att jag även då tycker basarna presterar som bäst också rent tonalt!
          JA!!
          Lät som en asförbannad bäver blivit instängd i underredet där det fanns luftkopplingar mellan listen som de inbyggda lådorna portar ut i, och kopplingen mot underredets täckande plastdelar. Störtlöjligt. Midbassen var det som skrammlade sönder kärran - inte 2x12". (givet ett par paket silent coaT)

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

            Originally posted by zrken View Post
            Lät som en asförbannad bäver
            Bra koppling till karossljudet
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

              Har ngn testat att stänga av lådan där öppningen går ut i tröskeln så den blir sluten alt att docka på en sluten kammare ute i tröskeln?

              Detta borde minska oljuden.
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #8
                Re: Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

                Angående tröskeln...det borde gå att lösa med en invändig Tektylbehandling eller liknande? Alltså en ljudisolerande variant av rostskyddsbehandling. Dock med reservation för att jag aldrig sett hur det ser ut.

                Angående DSP så rekommenderar jag att inte använda Bitone utan BYT! Alldeles för många har haft och har problem med dessa. Jag hade problem med installationen så att den alltid gav för låg signal med generatorvin som följd (de kanske har generatorvin som lunchdryck på Audisonfabriken ).
                Last edited by diq; May 3, 2013, 18:57.
                Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                Comment


                • #9
                  Re: Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

                  Jaa HSK-Martin , vill du inte modda så kommer du långt med Gladenkitet.
                  Vill du ändå experimentera finns det annat.

                  Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE


                  ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                  Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

                    Originally posted by Hewi View Post
                    Har ngn testat att stänga av lådan där öppningen går ut i tröskeln så den blir sluten alt att docka på en sluten kammare ute i tröskeln?

                    Detta borde minska oljuden.
                    Det är inte mycket plats över i den där tröskeln. Om det ser ut snarlikt som på E60'n, är det en öppning in som är kanske 12x3cm stor. Och sedan är det en smal gång i själva tröskeln. Om man nu inte lyckas plocka dän hela grejjen och gjuta något utifrån så är det helt kört enligt min bedömning. Att försöka köra helt slutet under stolarna lämnar knappt lådvolym kvar - tveksamt om det är vettigt.

                    Originally posted by diq View Post
                    Angående tröskeln...det borde gå att lösa med en invändig Tektylbehandling eller liknande? Alltså en ljudisolerande variant av rostskyddsbehandling. Dock med reservation för att jag aldrig sett hur det ser ut.
                    Mitt problem var inte tröskeln i sig som skallrade - utan att de hål som fanns i tröskeln ut mot underredet, och plast-platsen som sitter där. Sure, det kanske är möjligt att dränka halva underredet i någon lämplig gyttja, eller i bästa fall typ silentcoata det på insidan före montering. I sammanhangen är det rätt omfattande meck vi snackar om här..

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

                      Min tanke var mer att som man gör med hålrum, borrar hål (eller om det går att använda något orginalhål) och sprutar in isoleringen.
                      Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                      Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                      Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                      Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

                        Hej igen, och tack för massor med bra härlig respons. En hel del som klarnat nu men lika bra att fortsätta med stora inlägg

                        Svar på respons
                        Zrken:
                        1. Du har rätt, bättre med bakdörrarna till att börja med.
                        2. Jag är övertygad, måste bara testa detta kit 
                        3. Kanske bör vara försiktig med hur mycket effekt jag matar midbasarna med.
                        4. Perfekt, då går det nog att fiska reda på kabeln före dörren, annars är det väll bara att dra genom strumpan

                        Det ligger något i de du säger med att bada steget i vatten under verktygslådan, men eftersom cdväxlare osv sitter ovanför lådan bör det fungera finfint där istället. Att höja golvet är ingen omöjlighet men ska försöka undvika det i den mån det går.

                        Blir kul att försöka tämja instängd bäver, det har jag aldrig gjort förut.

                        Nonne:
                        Förstår jag dig rätt i att jag måste ha subsonicfilter till 8”arna för att ha högre effekt än Mosconi one 60.4?
                        Perfekt att det går med 60.4 framför baljan. Det där med centern har du rätt i, får ta center som ett senare projekt.
                        BRA att du väckte tanken med passivt delade dörrar då får jag kanaler över! Och tidskompen på diskanterna är kanske är överskattad då jag isf måste ha fler slutstegskanaler.

                        Diq
                        Tror någon annan får exprimentera med att dämpa tröskeln inuti, förhoppningsvis räcker det en bit med butyl från utsidan, även om det inte blir bäst.
                        Det vore lite tråkigt om bitone inte fungerade utan generatorvin, men testar till en början när jag ändå har en, Hoppas att min tillverkades på morgonen före lunchvinet plockats fram

                        Pierre
                        härligt att bli döpt efter ett par 3"are

                        Tankar och funderingar
                        Har plockar ur cdväxlaren då jag ändå använder usb minne till den utbytta bilradion. Det visade sig bli plats för Genesis steg och Dualmono är större än mosconi 60.4, 120.4 & 60.6 som kan vara aktuella.

                        4channel lär vinklas lite för att passa


                        Nu har det klarnat lite mer, och ser ut som följer
                        Ljudsystem:
                        Huvudenhet = Zenec Z-E3215
                        DSP = Audison bit one
                        Batteri = Orginal
                        Högtalare = Fram: Gladen one 200 bmw, bakdörrar: Något från garaget
                        Slutsteg = ???

                        Systemskiss:


                        Funderar lite på slutstegssidan nu bara. Det står mellan:
                        - Genesis DM till 8" monterad enligt bild
                        - Mosconi gladen one 60.4 till fram & bakdörrar, framför reservbalja

                        Eller:
                        -Mosconi gladen one 60.6 till allt. som DM på bild.

                        Det senare kanske är smidigast och duger gott till min ambition? DM kanske bara skapar problem i form av merjobb med dämpning, montering kabeldragning, osv..


                        Tack så länge!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

                          Kan kasta in en länk till en post jag hade på temat, som det verkar som du läst åtminstonne för länge sen "repetition är modern till all inlärning"
                          http://www.bilstereoforum.se/showpos...&postcount=132

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

                            Zrken, dog basen efter du konverterade till sluten låda eller förut? Rekom. du att täppa till hålet som går ut till sidokjolarna?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

                              Originally posted by Mommo View Post
                              Zrken, dog basen efter du konverterade till sluten låda eller förut? Rekom. du att täppa till hålet som går ut till sidokjolarna?
                              All form av lyssningsvänlig bas tvärdog när jag täppte igen hålet. De behöver verkligen den där extra volymen för att det skall hända något.
                              Basen var sannorlikt stekt innan, men sista slutgiltiga svetsen skedde i free-air då jag felsökte ett märkligt missljud från basen.

                              Som knysten sa - man får förr eller senare acceptera att man når taket för vad som är möjligt i orginalhålen ganska fort.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment

                              Working...
                              X