Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kickpaneler, öppna eller slutna? Volym?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kickpaneler, öppna eller slutna? Volym?

    Hej jag kom över ett set Alpine Type-x 6x9" komponenter och dessa ska sitta fram i en Honda Accord sedan 2006.

    Jag hade först tänkt modda in dem i dörrsidorna, men funderar mer och mer på att sätta dem i kickpaneler. Antingen både diskant och midbas i kicken, eller så sätter jag diskanterna uppe vid rutan.

    Men min fråga gäller främst hur man ska tänka vid kickpanelsbygge. Ska man sikta på en sluten låda med mycket ull(?) eller ska man hålla den öppen?

    Självklart önskar jag bra tryck i midbasen, och kan tänka mig offra lite komfort om det ger ett bra resultat.

    Funderar även på om man har mycket att vinna på att rikta midbasen på ett speciellt sätt, eller om man i princip kan montera dem mot varandra (som i dörren) och ändå få ett bra resultat?

    Volym på en sluten låda är väl svårt att säga när de inte kanske är byggda för det. Men finns det något riktmärke för 6x9or?

    MVH Nicklas

  • #2
    Re: Kickpaneler, öppna eller slutna? Volym?

    Jag har själv inte byggt varken kickpaneler eller med 6x9, men angående volym tänker jag att man kan snegla lite mot volymen för vanliga 6.5" för att få en uppfattning om vad det rör sig om? Samtidigt är de väl bygda för att spela Open air i hatthyllan så kanske inte bästa elementen att använda om du inte är sugen på experiment...
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #3
      Re: Kickpaneler, öppna eller slutna? Volym?

      Originally posted by Lillalilja View Post
      Jag har själv inte byggt varken kickpaneler eller med 6x9, men angående volym tänker jag att man kan snegla lite mot volymen för vanliga 6.5" för att få en uppfattning om vad det rör sig om? Samtidigt är de väl bygda för att spela Open air i hatthyllan så kanske inte bästa elementen att använda om du inte är sugen på experiment...
      Njae dessa har formatet 6x9 för att passa fram i dörrarna på pickisar och liknande, tänkta att vara fronthögtalare alltså, och dörrar vill man väl generellt täta till. Men det kanske är bättre med open air än för små slutna lådor ändå?
      Vad brukar man köra för volym på slutna 6,5" komponenter?
      Last edited by Krullert; October 15, 2019, 16:04.

      Comment


      • #4
        Re: Kickpaneler, öppna eller slutna? Volym?

        Originally posted by Krullert View Post
        Njae dessa har formatet 6x9 för att passa fram i dörrarna på pickisar och liknande, tänkta att vara fronthögtalare alltså, och dörrar vill man väl generellt täta till. Men det kanske är bättre med open air än för små slutna lådor ändå?
        Vad brukar man köra för volym på slutna 6,5" komponenter?
        Känns konstigt att stoppa in 6x9 i framdörrarna i mitt tycke, men jänkarna tycker det är en bra idé att använda imperialistiska mått också så vad vet jag

        Tråkigt svar men bäst är nog att Maila alpine/ kolla deras produktguide för rekommendationer. Open air var fel uttryck av mig,ska vara infinite baffel. Iallafall, jag är tveksam till att du kan krama ut 8-15 liter vid fötterna som jag uppskattar är vad som krävs. Funkar de Open air blir det en annan femma.

        Ytterst ovetenskapliga råd jag kommer med, själv hade jag byggt så stora lådor som jag är beredd att uppoffra utrymme för och sedan testat hur det låter. Sen kan du kapa upp lådorna och se hur skillnaden blir.
        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

        Comment


        • #5
          Re: Kickpaneler, öppna eller slutna? Volym?

          Normalt sett är 6x9" avsedd att sitta i ett utrymme med myyyyycket volym, typ bagageutrymme.

          En av de absolut sämsta bilarna jag lyssnat på var en BMW med 6x9" i dörrarna.

          Jag hade inte ens tänkt tanken att sätta dessa i dörrarna, ännu mindre i kickar.

          Men som Lillalilja säger .... kolla med Alpine för bästa svar
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Kickpaneler, öppna eller slutna? Volym?

            Originally posted by Nonne View Post
            Normalt sett är 6x9" avsedd att sitta i ett utrymme med myyyyycket volym, typ bagageutrymme.

            En av de absolut sämsta bilarna jag lyssnat på var en BMW med 6x9" i dörrarna.

            Jag hade inte ens tänkt tanken att sätta dessa i dörrarna, ännu mindre i kickar.

            Men som Lillalilja säger .... kolla med Alpine för bästa svar
            Vad är det som gör formatet 6x9 så olämpligt att ha i fram rent tekniskt? Om jag blir tvungen att sätta dem i dörren, skulle det hjälpa att ha en öppning i dörrsidan och på så sätt se till att utrymmet i dörren inte blir för litet?

            Comment


            • #7
              Re: Kickpaneler, öppna eller slutna? Volym?

              Originally posted by Krullert View Post
              Vad är det som gör formatet 6x9 så olämpligt att ha i fram rent tekniskt?
              Att dom kräver stor låda, typ ett bagageutrymme.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment

              Working...
              X