Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hummer H2 - Första ljudbygget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

    Originally posted by mr_c View Post
    Ah! Skummade igenom texten lite fort o fick för mig att listan var vad som va gjort under kvällen, där i bland "provlyssna"
    Är det magsjukan som spökar??
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #62
      Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

      Aah dags för uppdatering igen! Hurray right

      Kommer bli ganska mkt bilder i den här, men jag hoppas att ni inte klagar för mycket på det

      Satt och beundrade mina fina slutsteg, the fyrkantigness, the enkelhet, så fint, mmm


      Har noterat en liten sak som, inte stör mig direkt, men ger mig en sån där krypande känsla av att något inte riktigt är som jag vill :P Varför har man olika terminaler på samma serie slutsteg?


      Sen helt plötsligt när jag satt och beundrade enkelheten, fyrkantigheten och stiligheten hos slutstegen (även med udda terminaler), så fick jag syn på DEN HÄR?! Aldeles RUNDA saken, med gnekande plast och mycket större / högre än de fina slutstegen


      Detta måste genast åtgärdas, så jag tog fram den här lådan som posten gav mig (nej, det är en lögn, jag fick betala för den), den såg mycket mer fyrkantig och spännande ut än det runda föremålet...


      ...smygöppnade lite och tittade in...


      Slet ur innehållet som om att det var vatten i en öken.
      Se och beundra, den är inte riktigt HELT kantig men den är ju mycket finare än den svarta runda saken, och dessutom är den ganska mycket bättre också, aldrig en nackdel


      Se så fin den är i jämförelse )


      Flyttar den där runda till där den hör hemma


      såhär ska det se ut, mycket bättre passform och den nya klossen kom genast in i gänget, ingen mobbning här inte


      Inbyggda kopplingsblock hade den också, en mycket mer omtyckt modell än på den runda


      Nu när hårdvaran är matchande och det fula kasserat så slet jag fram ett annat inköp jag nyligen gjort, ett par kabelgenomföringar, som jag tänkte man skulle vara seriös och använda till sina kabelinstallationer


      Gjorde en liten mockup på hur stegen kunde stå och ungefär vart kabelkanalerna bör/kan vara, tänkte då endast dra upp högtalarkablarna genom de som syns bäst, bakom säkringshållaren är en till (gömd i bakgrunden) där jag tänkte ha en pluskabel som går upp. Har inte riktigt löst det med jorden än dock


      Och den här modellen för lågnivåkablaget (går ju uppenbarligen inte att fästa de här kanalerna såhär så jag tänkte man kunde skaffa en liten plåtbit eller något och göra hål i för att fästa genomföringarna/tätningarna på, och sen sätta fast plåtbiten över de borrade hålen i plattformen?)


      Den som är observant har även noterat att jag har vänt på hela layouten, det är pga att jag, trots att jag tyckte jag tog i när jag köpte, köpte på gränsen till för korta lågnivåkablar, och för att vara 100% säker på att de når slutstegen så är det tryggast att ha signalingångarna åt detta hållet Men nåja

      En annan fundering jag hade var ang nya kondensatorn (Tsunami HCAP-10 heter den för er som inte redan luskat ut det), den har ju 2x12V ut och 2xGND ut (+1 av resp ingående, men antar att ingående och utgående egentligen inte spelar någon roll, alla anslutningarna passar, tex att det spelar ingen roll i vilken av de tre + som 12v matningen går in?)

      Men anyway funderingen var som så, hur DÅLIGT skulle det vara att dra jord från steget som INTE ska vara inkopplat på kondensatorn via kondensatorn? Altså att flerkanalssteget (som inte ska vara matat av kondensatorn) är jordad i kondensatorn? Men får 12v matningen från batteriet istället för kondensatorn? Förstår ni vad jag menar?

      Om jag kan göra en sån lösning så behöver jag inte dra fram en koppling till jorden, utan behöver bara en GND in i kondingen och sen ut till båda stegen? Finns det någon risk för smygströmmar eller något dåligt om man gör så?

      Det var allt för den här gången, hoppas att ni gillar uppdateringen

      Comment


      • #63
        Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

        Blir snyggt det där! Men varför inte köra båda stegen via kondensatorn?
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #64
          Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

          Riktigt snyggt! Saknas bara fyrkantiga kablar då
          Lincoln Mark Viii
          Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
          Sub: 4x DD 1508
          Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

          Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

          Comment


          • #65
            Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

            Originally posted by Tim View Post
            Riktigt snyggt! Saknas bara fyrkantiga kablar då
            SUPRA PLY!

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #66
              Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Blir snyggt det där! Men varför inte köra båda stegen via kondensatorn?
              Mja, det är också en bra fråga, tänkte de kanske inte är optimalt att köra två steg på samma kondensator, iofs så är den här ganska stor på 10F så då kanske det fungerar?

              Men då har jag ju köpt min fina säkringshållare i onödan ;P
              Bör man ha en säkring mellan kondensator och steg då eller räcker det att ha det säkrat vid batteriet?

              Jag hade ju tänkt ha dubbelsäkrat, eftersom jag kör flera steg på en strömkabel (från batteriet)

              Som det är tänkt nu är ju Batteri -> Säkring 200A -> Splitter 1 till 2 med säkring på varje gren 100-150A styck -> En till kondensator och en direkt till det andra slutsteget

              Hur ska man dra annars då? Batteri -> Säkring 200A -> Kondensator -> Slutsteg 1 + Slutsteg 2 och hoppa över säkringarna?

              Blir ju knepigt att använda säkringssplittern jag har eftersom det är en 1 -> 2 gren? Kanske var överflödig ändå?

              Och fyrkantiga högtalarkablar är lite överkurs även för mig ;D

              Comment


              • #67
                Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                Ingen säkring mellan konding och steg.
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • #68
                  Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                  Snygga steg, de är väldigt lika Zachry R-series. De har också olika terminaler
                  BMW E38 740
                  BMW M5 -01
                  bilradiohuset.se
                  SM-guld 2012

                  Comment


                  • #69
                    Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                    Hur går det? Dåligt med uppdateringar sista veckorna

                    Comment


                    • #70
                      Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                      Ja jag hsr varit dålig med uppdateringarna här nu senaste tiden, kom ju massa snö och ännu mer kyla, då vill man ju inte hålla på med bilen ute på parkeringen

                      Jag monterade in slutstegshållaren under sätet där den ska sitta, och har kört runt med den inågon vecka för att vara säker på att den ligger still och inte är ivägen fpr sätet osv.

                      Tog in den idag igen och beslutade mig för att nu måste jag ju göra något så jag kan ha ljud i bilen igen :P

                      Är så bökigt att skriva på telefonen så jag lägger bara upp två bilddr lite snabbt



                      Comment


                      • #71
                        Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                        Ja då var det dags för en liten update då, äntligen right :P

                        Har lite "byggbilder" från idag när jag fixat slutstegs"racket" eller vad man ska säga, ett tips till andra som vill göra detta, det är osmart att stå med spraylim i köket, om man inte gillar att bli lite snurrig :P Jag var smart nog att börja igårkväll också så jag fick nöjet att sova i aromen hehe

                        Så det första steget är inte med i projektbilderna tyvärr, men det var i princip bara att limma fast en tygbit på en plan yta, huur kul är det att se iallafall (iofs kanske ingen av de här bilderna är så upphetsande hehe)





                        Man ska väl "egentligen" spänna detta men jag har lite kluriga vinklar och sånt så jag valde att limma hela paketet, hade ingen häftpistol iallafall, men när jag kommer över en sån så ska jag förbättra lite och slå i några stift också på vissa ställen där limmet gärna inte tog (svårt på vissa ytor när MDFen gärna drar åt sig en liter lim utan att något fäster på det :P)


                        En färdig produkt Nästan




                        Limmade fast den här biten igår, det är en skyddsbit som gör så att man inte kan se elektroniken under sätet när dörren är öppen, kommer sluta tätt mot sätets underkant, dels för att slippa få in snö/regn/grus etc när dörren är öppen men även för att dölja vad som gömmer sig under sätet



                        Skar upp ett hål och tryckte ner dessa, passformen är så att säga like a fakking glove



                        Pluppar upp, öhm, ner? som svampar


                        Såhär är det tänkt att lösningen ska vara för lågnivåkablaget...



                        ... Men som ni ser så är de gjorda för att sitta i ett spår, vet inte riktigt hur jag ska lösa detta, kanske måste byta ut dem mot liknande som de helt runda som sitter för strömkablaget Om jag hittar några i rätt storlek, för sent att göra om hålen nu ;P



                        Och såhär var då slutresultatet tänkt ungefär (fast med skurna hål i gummit) för den här lösningen:



                        MEN det trillade dessutom hem en Mystery Bag ;D



                        Den var från Massive Audio Lite freebees Det gillas!





                        Och en liten bild på när grejerna ligger på plats (Ej fastskruvade dock)

                        Comment


                        • #72
                          Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                          tjusigt killen .. ser tok nice ut

                          Comment


                          • #73
                            Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                            Ja det var väldigt längesen det hände något här, jag vet inte varför, har spelat massa spel på datorn och inte haft lust att gå ut i vinterkylan och meka :P Avstannade hyffsat snabbt när snön kom kan jag säga, inte för att jag var så snabb före det heller men då var det som att springa in i en snövägg :P Gå inte ut i onödan :P

                            Jag har två garage, men inget är stort nog att få in hummern i :P Där har jag andra bilar ändå som står och är ivägen :O

                            Just nu har jag liksom fastnat vid det här skedet:


                            Är lite trångt, märks att kondensatorn är designad för att man ska ha mycket plats, hur ska man kunna dra något när det är så tajt som jag har det? :P Min lösning på sista kabeln grämer mig då jag helst vill ha en rak kabel rakt mellan varje Men då får man göra en lösning så att man typ drar ner varje kabel under plattan och sen upp vid varje terminal, men det är en designgrej jag skulle tänkt på INNAN jag gjorde klar plattan, då jag kommer behöva fler hål om jag ska göra så...

                            Vet inte, vad tycker ni, kan man ha kabeln slingrande sådär (Den röda, oklippta)

                            Sen stör jag mig på att krympslang är så jädra svårt att hitta i exakt den storlek jag vill ha Och att krympslangarna på kablarna som är monterade inte är exakt lika långa, ser ju bondigt och ihopslängt ut

                            Hjälp mig :P

                            Comment


                            • #74
                              Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                              Jag vet då att jag inte hade kunnat acceptera att ha kabeln sådär, iaf om det är nåt som kommer synas. Dra ner den under plattan om du inte kan böja kabeln. Sen bör du nog se över krympslangen där. Snyggt annars!
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • #75
                                Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                                Nej jag säger detsamma, jag är inte nöjd med att ha kabeln sådär, men någon typ av böj kommer det ju bli, jag experimenterade lite med att minska diametern på kabeln, från 33 (eller 35, vad det nu är på den röda) till 20, och det blev genast mycker mer lättarbetat, det kommer ju vara 35mm in på 12v och tror 50mm in på jord, i kondensatorn, men sen då, ska man akta sig för att fara och ändra storlekar på kablar osv?

                                Sen om man ska byta, bör man byta BÅDE 12v och GND till 20mm eller kan man tex ha kvar GND som 30-35mm och köra 12V på 20mm eller ska man byta allt till 20? Som sagt med 20mm så är det betydligt enklare och då kan man göra snyggare installation, kan visa lite pics på det imorgon isåfall (ska sova lite nu och sen gå till jobbet, usch)

                                Comment

                                Working...
                                X