Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hummer H2 - Första ljudbygget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

    Originally posted by Znurf View Post
    Mjo, Jag räknade på ca 50 och lägga dem i ett ~ mönster (som du menar antar jag), men jag gillar inte att det inte ser symetriskt ut om man gör så :P

    Jag gjorde den här lilla mock-upen som jag kan leva med, dock då hamnar basarna inte åt samma håll, men som du säger så har jag också sett många olika byggen med basar åt alla världens håll, sen kanske det är mer SPL än SQ? Men det ska ju flytta luft och det gör det väl åt alla håll? :P

    Halva lådan genomskinlig för att se elementen (alla mått är tagna från Massive Audios hemsida på basarna, fick "chansa" lite skalenligt på måtten på magneterna men, bör stämma ganska bra

    Alltså jag tänkte mig symetriskt med två lägre tex i mitten och två högre ytterst, men du gör som du vill.

    Fett program du använder, tar det lång tid att göra dessa modellerna?
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #17
      Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

      Ah tack chriztoffer, det var bra att veta
      Jag var lite osäker på om det var en koaxialkabel eller en signalkabel man skulle använda sig av, efter lite googling så kom jag fram till att det var en koax som behövdes Blev lite lur på om det var 50 eller 100 ohm impedans jag behövde, slutade med att jag inte har en aning, men köper nog 50 fr det finns lokalt i stan (på löpmeter) Rätta mig om jag har fel (det blir många kablar, ca 6x3 meter räknar jag på)

      Och Mats ja jag förstod nog hur du menade ( . ' . ' ) mönster typ? ;P
      Men det är inte symetriskt i mina ögon :P
      Ang tiden att göra tex baslådan kan variera kraftigt mellan 20 min (mockup med fulmått) till 12 timmsr (photoreal), den jag länkade tog kanske ca 1-2 timmar att göra inkl lite modifieringar och sånt, skulle jag göra en ny likadan skulle det kanske ta 45 min, varav själva baselementet är 40 min av det ;P

      Skulle kunna göra en liten video där jag gör en kopia så ni får se hur det funkar :P

      Comment


      • #18
        Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

        Mats menade nog ( ' . . ' ) eller ( . ' ' . )
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #19
          Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

          Liten onödig uppdatering men, jag är onödig

          Jag är väldigt duktig på att köpa FEL saker först och sen testa, inse DIREKT att "ja men det här går ju inte" och sen börja om :P Som idag, jag åkte och köpte Koaxialkabel till mina lågnivåkablar, som jag satt mig ner och började pilla med på golvet (ja jag sitter på golvet :P)

          Isåg ganska snabbt att jag inte hade tre "kablar" utan på sin absoluta höjd, 2, en ledare/signal i mitten och en skärm, men att försöka få ut de där mikrometersmå stråna till kablar som var mellan skölden och kabels hölje var ju i princip helt omöjligt, iallafall utan att minst 50% går av (av de 8-10 som fanns) :P Så jag kastade bort de 25 (!!!) meterna koaxialkabel jag köpte och gick ut i vrede och slet lös en lågnivå från biltema typ (som satt i bilen sedan tidigare) och gick in och klippte skiten :P

          Då insåg jag nästa problem, mina nya fina, små och behändiga, RCA kontakter, de verkade inte riktigt vara som andra RCA kontakter :P Någon tillverkare tyckte tydligen att DESSA RCA-kontakter ska man KLÄMMA ihop med en kabel mellan, eller något, jag måste missförstått hur man använder grejerna Någon som vet? Det finns ingen lödpunkt för jord/signaljord, endast för signal/plus

          Men jag bjuder såklart på lite bilder på min misär, och en färdig kontakt (som ej har testats med voltmeter än för jag antar att i bästa fall är det "typ duglig" jord :P







          Har ingen bild på lösningen för jorden, men jag skalade av jord och signal och tvinnade ihop dem (se bild 2), sen applicerade jag lite lödtenn på denna så att den satt ihop, och böjde den helt enkelt bakåt så att den låg mot kabelns yttre, och sen drog jag RCA kontaktens bakstycke (se bild 2, metallhylsan "i mitten" på kabeln) över kabeln och lödde lite genom en av springorna man ser på den hylsan, så att lödtennet rann ner där och (vad jag ANTAR) fastnade i jorden, då det inte finns något sätt att testa detta utan att ta bort hylsan, och ja då kommer ju jorden släppa även om den är fastlödd ordentligt :P

          Jag ska se om jag orkar sätta fast en kontakt på andra sidan också, sen multimetra lite på grejerna och se om det funkar, kommer säkert behöva byta RCA kontakter i slutänden, till några som är gjorda för lödning för ALLA kablar :P

          Och Lonefox, ja iofs, men även med denna metod så kommer lådan bli så hög, om den är ca 35 cm nu så kommer den behöva öka lådans höjd med 25cm eller lite mer, och det är för mycket

          Här ser du varför jag inte vill göra en låda högre än 35 cm Ja jag vet att det kanske är larvigt, men jag har snöat in mig på att göra en "hylla" där :P

          Last edited by Znurf; October 19, 2012, 17:56. Reason: Rättstavning

          Comment


          • #20
            Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

            Det är bara att älska audisons kopplingsprylar! Men jag skulle avråda från att använda Biltemas signalkabel har varit med tre gånger nu om att man får brus i skiten (kanske beror på kontakten iofs? )
            Mini Cooper goes Pioneer
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
            Volvo V50
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

            Sponsorer som håller mig flytande:
            Pioneer, Stinger

            Comment


            • #21
              Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

              Den typen av kontakter är för skärmad kabel, tanken är att man ska klämma skämen mellan spännhylsorna för att så sett få en obruten skärmning.
              Fd tävlande med min Citroën C5.

              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

              sigpic

              Samarbetspartners:
              Ljudbyggaren

              Comment


              • #22
                Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                Ah som jag misstänkte då :/ Värdelöst, då har man 25 meter koaxialkabel och 12 passande kontakter till det då :P Synd att inget går att använda :>

                Får väl helt enkelt erkänna mig besegrad åter igen och börja om att leta kontakter, jag är lite svag för kontakter som är "infällda" (så att RCA-honan går in i själva hylsan, som de jag har redan) Men jag vill ha ett par små kontakter för det är så ont om plats Elfa har inget sånt då Någon som har några alternativa butiker än Elfa som kan tänkas ha?

                Comment


                • #23
                  Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                  Ja men dåså :P Då har man varit in på lokala ljudbutiken och handlat på sig massa igen då ;P

                  Jag åkte dit för att leta reda på RCA kontakter, och han visade lite olika och de såg bra ut till viss del, men ville ju gärna ha en så liten kontakt som möjligt, och då visade han dessa som jag slutligen köpte, var någon lösning där man bara pressade på kontakten på kabeln, och sen skruvade fast den, jag var lite skeptisk först men han berättade att det var ganska populärt (i hans butik) bland billjud för de som ville ha lite smidigare grejer, någon som tävlade i SQ hade handlat och var skitnöjd och de brukade dra dessa hemma hos folk när de gjorde installationer för hemmabio typ Lät väl bra tyckte jag, plus att man kan dra kablarna först, klippa dem till exakt rätt längd och installera på 10 sekunder

                  Jag försökte dra isär kabel och kontakt i butiken innan för jag tyckte det lät lite osäkert, men de satt som berget Jag gick på det iaf och handlade Så nu behöver jag inte löda eget, fick kablar och kontakter och allt





                  Böjda kontakter på 1 kabel för att få plats bakom HU:


                  Storlekjämförelse, Nya, Felköpet och Gamla:

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                    Planet Waves verkar vara ett smart system.
                    http://www.youtube.com/watch?v=TEdBKrZ-_xE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                      Mycket intressanta prylar det där, nyfiken på hur de funkar på långvarigt bruk i bil men jag är klart sugen att testa.
                      Fd tävlande med min Citroën C5.

                      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                      sigpic

                      Samarbetspartners:
                      Ljudbyggaren

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                        smidigt va förnamnet
                        saab 9000 pioneer-

                        www.garaget.org/micke999

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                          Originally posted by jimmy s View Post
                          Planet Waves verkar vara ett smart system.
                          http://www.youtube.com/watch?v=TEdBKrZ-_xE
                          Satan så smidigt, men funkar det verkligen?
                          Sällan något som är så enkelt OCH bra.

                          Vart köper man dessa då?

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                            Häftig lösning!
                            BMW E38 740
                            BMW M5 -01
                            bilradiohuset.se
                            SM-guld 2012

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                              Härligt med massa respons Jag köpte mina på AVD i sundsvall, de har en hemsida men listar inte produkten, de verkar använda denna själva när de installerar bioljud hemma, ska enligt dem vara väldigt bra skärmning på kablarna De hade signaltestare och grejer om man ville testa kablarna, hade man otur kunde man få dålig kontakt sa han, der var tydligen väldigt viktigt att snittet på kabeln var rent och rakt, jag fick med ett verktyg att dela med (ett sånt han använder i YT klippet) utan kostnad

                              Återstår ju att se hur bra der fungerar, skulle ju tro att det är i värsta fall lika bra som de kablar jag hade redan (DLS), skönt att slippa löda, bara skruva ur skruven och vålda lös kabeln igen sa han om man ville korta av efter en montering Smidigt som fan imo

                              Funkar det så bra som det ser ut / låter så kanske det blir en vanligare syn

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                                Dom där såg ju jäkligt intressanta ut! Smidigt format och dessutom galet lättmonterade, måste provas! Sjyst bygge btw, gillar skarpt dina 3D bilder!
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X