Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by najky View Post
    Hej där.
    Med risk för att bli idiotförklarad med tanke på de olika stereobyggena som medlemmar här verkar ha byggt... Jag är inte ute efter att bygga någon form av tävlingsbygge utan vill helt enkelt bara uppgradera det jag har.
    Du är välkommen hit med dina frågor!

    Originally posted by najky View Post
    Om någon orkar så vore jag väldigt tacksam för en snabb redogörelse för hur jag ska gå tillväga. Räcker det med någon form av dockningskabel? Som ni fattar, jag är en total novis.
    Det brukar finnas flera olika alternativ för att koppla in iPod. Det enklaste är om stereon har någon form för AUX-ingång, dvs ingång för valfri extern källa. Då kan du koppla med en standardkabel från iPod:en men saknar då styrning från spelaren/ratt och laddning av iPod.

    En annan variant är en kabel som lurar radion att iPoden är en CD-växlare. Dessa är mer eller mindre modellspecifika till radion.

    Det bästa är om en tredjepartsprodukt som tex Dension har stöd för din bil/radio. http://www.dension.com

    Jag skulle dock rekommendera dig att förutom forumet vända dig till en bilstereohandlare för att få grejor som verkligen passar i din bil!
    // Gurra
    BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by mnh View Post
      Har för tillfället två stycken 6x9: or insatta i lådan och vill nu komplettera med ytterligare högtalare eftersom det finns mer plats och jag vill få ut mer ljud.
      2 likadana 6x9or som du har är ett bra val om du vill kunna spela högre. En bas kräver egen låda och så stor vill du nog inte ha din boombox....
      // Gurra
      BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Vad händer egentligen om en bas får för lite utrymme i en sluten låda?

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Basen blir mindre kontrollerad och spelar inte lika djupt. Dock spelar den högre men upplevs som "brummig".
          /tycker Erik.

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Har ytterligare frågor, kan tänka mig att det börjar bli smått irriterande, men är mycket tacksam för svar.

            Här kommer frågorna i alla fall:

            1. På steget från Zachry http://www.ljudia.se/bil-s82121/slut...-k475-p333286/ är det möjligt att plugga in en mp3 direkt in i steget via kabel, eller måste man koppla steget till en bilstereo?

            2. Det finns två RCA ingångar på steget, den ena används väll för att koppla steget till en bilstereo men vad använder man den kvarvarande RCA ingången till?


            3. Vad händer om man kopplar högtalare med olika ohm styrka till ett slutsteg. 6x9: or på 4 ohm och en bas på 8 ohm?

            4.Är det bästa att ha högtalare och bas med samma ohm styrka?

            5. Ändras ohm styrkan vid bryggning över två kanaler på en bas?
            Last edited by mnh; July 25, 2010, 23:27.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              1. Man kan koppla in tex en mp3 direkt i steget om man har kabel med RCA-kontakter.

              2. Det finns en RCA-ingång för varje kanalpar, dvs man måste använda båda RCA-ingångarna för att kunna utnyttja alla kanaler på steget.

              3. Det beror på hur man kopplar och hur många kanaler steget har, gäller det ett 4-kanals steg så blir det normalt sett inga problem.

              4. Man måste inte ha samma impedans på basen som på övriga högtalare, huvudsaken är att det aktuella slutsteget tål den impedans som bas eller högtalare har.

              5. När man bryggkopplar ett slutsteg så ändras inte impedansen hos själva elementet, däremot "känner" slutsteget av en halvering av impedansen ur elektrisk synpunkt.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Jag har inte läst egenom hela tråden och svaren kanske finns här..... hänvisa mig gärna.

                Jag gillar att pilla *fniss* och funderar på att löda egna RCA-kablar men jag vet inte vilka kablar jag ska använda mig av (det finns ju en hel armé). Vilka ska jag köpa till ett vettigt budgetpris med god kvalitet?

                Fungerar Biltemas?
                Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by StereoNicke View Post
                  Jag har inte läst egenom hela tråden och svaren kanske finns här..... hänvisa mig gärna.

                  Jag gillar att pilla *fniss* och funderar på att löda egna RCA-kablar men jag vet inte vilka kablar jag ska använda mig av (det finns ju en hel armé). Vilka ska jag köpa till ett vettigt budgetpris med god kvalitet?

                  Fungerar Biltemas?
                  Kolla lite på elfa eller hifi-kit tycker jag iaf..brukar finnas lite kul
                  Audi A4 B5 -98
                  Pioneer P90 + DEQP90
                  Sinfoni amplitude 50.4x
                  Sinfoni shadow 100.2
                  Sinfoni S165W x4
                  Sinfoni S100M
                  Sinfoni S25T

                  Vw up -12
                  På gång..
                  New car, hi end old school..

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Optima View Post
                    1. Man kan koppla in tex en mp3 direkt i steget om man har kabel med RCA-kontakter.

                    2. Det finns en RCA-ingång för varje kanalpar, dvs man måste använda båda RCA-ingångarna för att kunna utnyttja alla kanaler på steget.
                    1. I mitt fall gäller det hela ett 4 kanals slutsteg, måste jag då ha en sladd med två RCA ingångar som kopplas till min Mp3 för att få ljud ur samtliga kanaler. (alltså kopplar jag min mp3 till endast en RCA-ingång (vit/röd) får jag bara ljud ur 1 kanal, diverse 2 högtalare?)

                    2. Om jag vill koppla mitt 4 kanals slutsteg till en bilstereo måste jag alltså koppla båda RCA kontakterna till bilstereon för att utnyttja de 4 kanalerna. (jag vill nämligen koppla 4 högtalare till steget alternativt 2 högtalare och en bryggad bas)

                    Min bilstereo har endast en uppsättning RCA kontakter. Innebär detta att min bilstereo endast kan kopplas till ett steg med 2 kanaler?

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by JohanH View Post
                      Kolla lite på elfa eller hifi-kit tycker jag iaf..brukar finnas lite kul
                      Ok, den katalogen känner jag till men öppnar jag den så blir jag aldrig färdig. Hur bra som helst på toa men man kommer aldrig där ifrån.

                      Jag har för mig att jag har hört att det är viktigt att tänka på hur mycket tråd som finns i kabeln, är det för ström eller högtalarkabel som detta gäller?

                      Jag tänkte lira med ett 6-kanals steg där jag vill köra 1x100w och 4x60w (Coustic 660).

                      Basen är en 1500GTI JBL och fram tänkte jag 2*6", 2*4" och diskanter.
                      Hur tjocka kablar behöver jag (både ström och högtalarkabel)?
                      Formel?

                      Fråga:
                      - För den basen jag har, är det lämpligt att dela av den från 50Hz och sedan låta den spela som vanligt eller behöver jag även dela av den på toppen (lådan är på 100l och portad med 2*4"*23cm)?
                      Last edited by StereoNicke; July 26, 2010, 22:38. Reason: ännu en fråga
                      Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by mnh View Post
                        1. I mitt fall gäller det hela ett 4 kanals slutsteg, måste jag då ha en sladd med två RCA ingångar som kopplas till min Mp3 för att få ljud ur samtliga kanaler. (alltså kopplar jag min mp3 till endast en RCA-ingång (vit/röd) får jag bara ljud ur 1 kanal, diverse 2 högtalare?)

                        2. Om jag vill koppla mitt 4 kanals slutsteg till en bilstereo måste jag alltså koppla båda RCA kontakterna till bilstereon för att utnyttja de 4 kanalerna. (jag vill nämligen koppla 4 högtalare till steget alternativt 2 högtalare och en bryggad bas)

                        Min bilstereo har endast en uppsättning RCA kontakter. Innebär detta att min bilstereo endast kan kopplas till ett steg med 2 kanaler?
                        Jag glömde bort att skriva att mina svar gällde just detta steg som du länkade till, dvs Zachry K475.

                        I PDF-manualen till steget står det inget specifikt om att man kan utnyttja alla kanaler ifall man endast använder ena RCA-ingången, det syns heller ingen specifik "ingångsväljare" på reglagen som möjliggör endast användning av en RCA-ingång.

                        Av den anledningen borde det rimligtvis innebära att man måste koppla in lågnivåkablar till båda RCA-ingångarna, så tolkar jag det hela iaf.

                        Om du vill koppla in en mp3 eller din stereo till slutsteget, då får du använda förgreningskablar till RCA-kablarna.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by StereoNicke View Post
                          Hur tjocka kablar behöver jag (både ström och högtalarkabel)?
                          Formel?

                          Fråga:
                          - För den basen jag har, är det lämpligt att dela av den från 50Hz och sedan låta den spela som vanligt eller behöver jag även dela av den på toppen (lådan är på 100l och portad med 2*4"*23cm)?
                          Helt ok med 1,5-2,5kvmm.

                          Dom 50Hz:n skall vara lågpass(LP), och det är det som "tar toppen".
                          MEN att 50Hz är det rätta vet man när man testat(och justerat)

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Horsyhorse View Post
                            Helt ok med 1,5-2,5kvmm.

                            Dom 50Hz:n skall vara lågpass(LP), och det är det som "tar toppen".
                            MEN att 50Hz är det rätta vet man när man testat(och justerat)

                            Pierre
                            Så basen ska inte kunna spela högre än 50Hz?

                            Hur vet jag att det är rätt när jag testar?
                            Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by StereoNicke View Post
                              Så basen ska inte kunna spela högre än 50Hz?

                              Hur vet jag att det är rätt när jag testar?
                              Det hör man.....oftast :S
                              Själv får jag höja mina middar till 60Hz igen och basen till 55Hz istälet för 50Hz på basen och 55Hz på middarna. Steget orkar inte med riktigt så det låter kämpigt där i botten. (Nu när man fått lära sig lite mer om VAD man skall lyssna efter så är det enklare)
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by StereoNicke View Post
                                Så basen ska inte kunna spela högre än 50Hz?

                                Hur vet jag att det är rätt när jag testar?
                                Visst kan det bli att den spelar högre än 50Hz.
                                Det beror ju på var justeringen hamnar, dvs vad DU tycker låter bra.

                                Trimma in nivå och delning (LP) ihop.
                                Om det sedan står 25, 38 eller 75Hz vid "ratten" spelar ingen roll.

                                Prova även att skifta plus o minus till basen(fasvända).
                                Kan göra att den spelar mer "i takt" med framsystemet.

                                Kör på!

                                Pierre

                                ps hjälp "in real" kan du få om du besöker EN shop ds
                                SEASTREAMS GARAGE


                                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                                Comment

                                Working...
                                X