Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dls Nobelium 15 till hemhögtalare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dls Nobelium 15 till hemhögtalare?

    Funderar på att göra ett par nya hemhögtalare med fokus på välljud, och söker ett par större basar som är tilltalande för både öga och öra.

    En modell som borde kunna uppfylla detta är DLS Nobelium 15. Frågan är om dess egenskaper trots att det är en bilbas skulle kunna göra sig i ett par hemhögtalare?

    Vad säger parametrarna, skulle det funka, vad blir det för lådor? Kan tillägga att dom skulle spela bas i en stor 4 eller 5-vägs högtalare upp till 60-80 kanske 100Hz & få ca 1200wrms vardera. Om det blir 5-vägs blir det ren subbas upp till max 60Hz.

    Jag kanske borde titta på någon lämpligare runt 3000kr/st, tips?

    Kan någon kortfattat redogöra för den största skillnaden mellan DLS Nobelium och Iridium serier? Ett alternativ kanske kan vara just DLS Iridium 15.

    Nobelium 15: http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_137

    Iridium 15: http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_134
    Last edited by infectious; October 1, 2010, 22:15.
    ((I GENESIS))

  • #2
    Re: Dls Nobelium 15 till hemhögtalare?

    Förslag på låda till Nobelium 15 är 130 liter med dubbla 4" portar, rören görs 13 cm och sedan trattar i båda ändar. Dämpmatta på lådans innerväggar. Beräknad avstämning är 35 Hz, men det går väl att sänka avstämningen litegrann också.

    Teoretiska känsligheten är bra för att vara bilbas, drygt 92 dB vid 1 W.

    Comment


    • #3
      Re: Dls Nobelium 15 till hemhögtalare?

      Största skillnaden på Nobelium och Iridium torde vara att Iridium har pappkon och Nobelium Aluminiumkon , ljudskillnad imellan dessa vet jag inte då jag inte har lyssnat på Nob15 och mkt litet på IR15.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Dls Nobelium 15 till hemhögtalare?

        Optima: Tack för tipset, det är intressant att se hur mkt större lådan blir än vad DLS föreslår slutet i bil. Värdena säger väl dock att den kanske borde ha en sluten låda, eller?

        Hewi: Ja det med konen är uppenbart, dock får man en bild av att Nobelium ska vara ett snäpp värre?

        Det irriterar mig dock att DLS inte kan göra en bättre beskrivning av varje serie där det utförligt står vilka planer och mål dom hade när dom tog fram serien i fråga. Tycker mest det är mer eller mindre likgiltiga texter som inte säger allt för mkt tyvärr (rätta mig om jag har fel).
        ((I GENESIS))

        Comment


        • #5
          Re: Dls Nobelium 15 till hemhögtalare?

          Slutet kommer nog inte att spela så ruskigt djupt inomhus, Fs ligger för högt för det. Basreflex är det som gäller inomhus enligt mig iaf.

          Comment

          Working...
          X