Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo V50 goes Phoenix Gold

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

    Har själv kört en hel hög med sådanna här vita Fractal, då jag haft ett och annat chassi från dem.
    Väldigt prisvärda helt klart. I min bok, endast Noctua är når så mycket högre att det skulle motivera 3ggr priset.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #62
      Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

      Är det stillestånd även här?
      Hur ser angreppsvinkeln ut på nästa moment?

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #63
        Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

        Ja jag behövde ett litet break och grejade lite i studion istället. Har dessutom haft dåligt med pengar då jag har haft lite fodringar att driva in för ett par fotojobb. Det är nu löst och mina små paket från japan börjar dyka upp. Jag har nu fått 3 av 22 paket med bla den blåa ledstripen, den var dessutom väldigt blå.



        Den gick inte ens att fota nere i den mörka studion, men roliga bilder blev det och färgen stämmer. Vet inte om jag kommer att använda den dock, jag väntar in den vita och kollar vilken det blir. Men 69kr för 5m var jag nöjd med. Jag hade ingen 12v trafo utan körde med 9v från engitarrpedal men det lär ju inte vara någon skillnad.

        Sen har jag börjat spela in framsystemet. Jag riggade upp det i studion till några utgångar på mixerbordet så får den ligga och brusa när jag är på jobbet.

        Här ligger skönheterna. Jag vet att man inte kan bedöma ljudet såhär men dom låter fint i alla fall, lite hård i diskanten men det släpper väl.

        Detta är spåret som jag gjorde och det är vitt brus i 30min sen ett par min vila.

        Sen har jag pratat med min chef om att "brusa" bilen när den är klar med rosabrus och hans studioutrustning.
        Jag jobbar i musikaffär och chefen spelar i och äger ett av dom större dansbanden och är väääldigt kunnig som ljudtekniker samt har allt man behöver.
        Det är en stor sten som släpper kan jag säga. Denna bilen skall bli RIKTIGT inställd.

        Annars så har jag tagit lärdom av en av mina katter, nämligen att köra huvudet i "sanden" när det blir jobbigt.
        Jag har själv aldrig fattat vitsen med att sniffa matta men det kanske är gött.

        Nu har det ialla fall kommit in lite deg på kontot så imorgon bär det av till Ikea för att köpa lite papperskorgar som skall klippas sönder för att bli nät till slutstegslådan.

        Stylinggaller i en biltillbehörsbutik kostar typ 200kr
        Samma mängd galler finns i en papperskorg för typ 20kr på Ikea.

        Så tänker jag.
        Last edited by Landén; November 4, 2014, 21:58.
        Mini Cooper goes Pioneer
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
        Volvo V50
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

        Sponsorer som håller mig flytande:
        Pioneer, Stinger

        Comment


        • #64
          Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

          Originally posted by Landén View Post
          Stylinggaller i en biltillbehörsbutik kostar typ 200kr
          Samma mängd galler finns i en papperskorg för typ 20kr på Ikea.

          Så tänker jag.
          a smart, skulle behöva galler jag med, tack för iden

          Comment


          • #65
            Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

            Originally posted by Lonefox View Post
            Bra val av fläktar förutom en sak då de är glidlagrade........de kan ticka om det vill sig illa.
            Kanske dock bara Papst som drogs med det problemet....
            Det tänkte jag inte på! tog nästan det för givet då dom inte var dom billigaste.
            Nåväl vi får väl se.
            Mini Cooper goes Pioneer
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
            Volvo V50
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

            Sponsorer som håller mig flytande:
            Pioneer, Stinger

            Comment


            • #66
              Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

              Originally posted by Landén View Post
              Det tänkte jag inte på! tog nästan det för givet då dom inte var dom billigaste.
              Nåväl vi får väl se.
              Tja kullagrade kan rassla och har man satt dem fel så kan man höra det. Och det skall vara datorfläktar som man vill ha ysta?

              Kopplar man fläktarna via relä brukar det inte vara ngr problem att det tickar via dem iofs så

              Fast du kanske t.o.m. har fläktstyrning på stegen?
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #67
                Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                Originally posted by ringmyr View Post
                a smart, skulle behöva galler jag med, tack för iden
                Om inte jag minns fel så finns relativt billiga galler hos Bauhaus/Hornbach
                Bäckebol/Minelundsvägen! Visst dyrare än korgarna men lite olika utföranden.

                Comment


                • #68
                  Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                  Tickandet lär inte vara ett problem om du kör dem på fullt blåst på 12v.
                  Det blir en annan femma när du moddar ihop gnt som får dem att gå på säg 6V....

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #69
                    Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                    Originally posted by zrken View Post
                    Tickandet lär inte vara ett problem om du kör dem på fullt blåst på 12v.
                    Det blir en annan femma när du moddar ihop gnt som får dem att gå på säg 6V....
                    Det är det det är....
                    När man minskar spänningen så tickar de inte på samma sätt...
                    Jag har labbat en hel del med det, både i datorer (siktat på tysta luftkylningar genom åren) och i bilsterobruk...
                    Just Papst som jag använde frekvent då de hade ett högt luftflöde kontra ljudnivå på den tiden betedde sig så.
                    Fractal Designs eller Noctua har jag inte märkt ngt med.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #70
                      Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                      Har kört ett gäng papst för länge sedan oxå. De som väl tickade - tickade ohållbart mkt mer på lägre varv, dvs inte fler tick, men blev en större del av ljudbilden.

                      Finns inget argumnet idagens läge att ge sig på gammal papst :/

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #71
                        Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                        Originally posted by zrken View Post
                        Har kört ett gäng papst för länge sedan oxå. De som väl tickade - tickade ohållbart mkt mer på lägre varv, dvs inte fler tick, men blev en större del av ljudbilden.

                        Finns inget argumnet idagens läge att ge sig på gammal papst :/
                        Pratar du mekaniskt från fläkten nu då?

                        För jag talar elektriskt via motorn i fläkten som vandrar vidare till annan utrustning på samma inkoppling. Därav separerad med relä.


                        O andra sidan så skiljer sig inte grundkonstruktionen i glidlagrade fläktar så mkt. Finns ju inte SÅ många sätt att göra dessa på.

                        Förlåt för off-topic Landén.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #72
                          Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                          Det är ingen fara med offtopic, tycker inte ens att det är i närheten av det.

                          Jag var på bauhaus och tittade men det jag hittade var det riktiga rövarpriser på..
                          Mini Cooper goes Pioneer
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                          Volvo V50
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                          Sponsorer som håller mig flytande:
                          Pioneer, Stinger

                          Comment


                          • #73
                            Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                            Originally posted by Lonefox View Post
                            Pratar du mekaniskt från fläkten nu då?

                            För jag talar elektriskt via motorn i fläkten som vandrar vidare till annan utrustning på samma inkoppling. Därav separerad med relä.


                            O andra sidan så skiljer sig inte grundkonstruktionen i glidlagrade fläktar så mkt. Finns ju inte SÅ många sätt att göra dessa på.

                            Förlåt för off-topic Landén.
                            Yeah, jag pratade rent mekaniskt!

                            Originally posted by Landén View Post
                            Det är ingen fara med offtopic, tycker inte ens att det är i närheten av det.

                            Jag var på bauhaus och tittade men det jag hittade var det riktiga rövarpriser på..
                            Det gäller ju att veta var man kan köpa <vad>.
                            Hifi/bilstereofirmor är magiskt dyra på fläktar & galler.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #74
                              Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                              Originally posted by zrken View Post
                              Yeah, jag pratade rent mekaniskt!
                              Jo där får jag hålla med dig att ju långsammare man körde dem ju mer mekaniskt tickande hördes. Dock hörs det oftast inte så som de monteras i bilar så...

                              Värre är att det där tickandet vandrar vidare även elektriskt...hrm.

                              Hade dock inga problem med mina 50mm Fractal jag körde med i 245an.
                              Dock reläkopplade jag dem med en gång men ändå..
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment


                              • #75
                                Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                                Jag frågade en gång om någon har nått tips om bilen stinker polyester efter plastning. Nu har jag ett tips själv på att ta bort doft om man har plastat i bilen eller använt andra skarpa kemikalier. Det är att köra omkring med ett par skivor mdf i bilen. detta absorberar doften riktigt bra faktiskt.

                                Vi gjorde nått liknande när jag jobbade med vitvaror. Då gällde det kylskåp som hade varit använda men nu avstängda under långvarig service eller lagring, då fyllde vi skåpen med så mycket reklamkataloger som vi kunde hitta och all dålig doft absorberades.
                                Mini Cooper goes Pioneer
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                                Volvo V50
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                                Sponsorer som håller mig flytande:
                                Pioneer, Stinger

                                Comment

                                Working...
                                X