Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

    Hej,

    Nybörjare här som vill bygga ljud i sin Skoda Fabia -13. Det är ju en liten kombi så jag kan inte bygga stort utan får nöja mig med 2 st 12-tummare eller 4 st 8-tummare.

    Kommer köra Gladen i hela anläggningen och det är följande basar som intresserar mig: (2 st Gladen SQX 12) eller (4 st Gladen SQX 08). Frågan är vilket alternativ som spelar bäst och vilket slutsteg man ska köra på för att få ut mest av respektive system? 8-tummarna har väl mer konarea?

    Sedan har vi framkitet, funderar på att använda samma serie, alltså ett par Gladen SQX 165. Vilket steg?

    Huvudenheten vet jag inte vilken det blir men den måste klara Flac eftersom jag avskyr komprimerad musik. Förslag?

    Allt som allt får denna lilla anläggning kosta upp till 15,000 kr.

    Tacksam för svar.

    /Maxx

  • #2
    Re: Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

    Spl, sq eller nåt där emellan?
    Sen har du den här:
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6750
    Har ett par år på nacken men står en del intressant iaf....
    Last edited by Peppe_e; May 5, 2014, 08:57.

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

      Råkade visst radera inlägget ovan när jag skulle redigera det så jag får skriva om det.

      *pust*

      Kommer köra musik på högre än normal ljudnivå dagligen men vill vid behov kunna dra på så för att vara på den säkra sidan säger jag SPL.

      Har bestämt mig för att kör på 2 st Gladen SQX 12 i portad låda istället för 4 st 8-tummare.

      Angående Flac så har jag hittat en huvudenhet från Kenwood som klarar detta, KMM-BT34. Ska leta vidare och se om det finns en med stor skärm och touch-screen.

      Har pratat med PMShopen och fick ett väldigt oseriöst intryck. Ägaren försökte sälja på mig saker utanför min budget, t.ex. ett 2-kanals steg från Gladen/Mosconi. Han envisades också med att det var okej att koppla detta steg i 1 ohm trots att tillverkaren själv säger att garantin inte gäller om man gör så. Han sågade också mina åsikter om att jag vill ha en klass D-förstärkare till basen. Det kommer låta dåligt, du ska köra med klass AB så du får en mjuk bas.

      Förstår mig inte på säljare som försöker sälja på kunden dyrare saker än man har budget för samt att försöka pracka på sina åsikter på kunden. Det är ju jag som ska gilla grejerna och eftersom han är oseriös och inte lyssnar kommer jag inte att handla av honom.

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

        Tjenare Maxx,

        Kul du kikat på Gladen/Mosconi

        Om vi säger så här, din budget spricker en aning med en huvudenhet.

        Mitt förslag listar 12275:- men då är inte kablar, eventuella monteringsdetaljer och någon spelare inräknad.

        Med min erfarenhet så skulle jag bestyckat bilen med ....

        Systemförslag 1

        Gladen SQX165
        Gladen RS 150c2
        Gladen SQX 12 (2st)
        Gladen SPLc1000

        Sen hade jag även övervägt ett förslag på 14080:-

        Systemförslag 2

        Gladen SQL 165
        Gladen SQX 12 (2st)
        Mosconi AS 200.4

        Man skulle även kunna göra ett förslag No.3 men då börjar vi nog röra om för mycket i grytan
        Last edited by Nonne; May 5, 2014, 17:52.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

          Ja varför inte ......11470:- (utan monteringsmaterial och spelare)

          Systemförslag 3

          Gladen XL 250c4
          SQL 165
          SQX 08 (4st)
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

            Nice stealth edit. Det är SQX det gäller.

            Detta systemet tror jag det blir.

            Gladen SQX 165
            Gladen RS 150c2
            2 x Gladen SQX 12
            Gladen SPL 1000c1
            ------------------------
            12,275 kr

            Blir nästan 3,000 kr över för en huvudenhet med Flac.

            Steget till basarna är klass D vilket har närmare 90% verkningsgrad, alltså bara 10% blir till värme. Steget till framsystemet är i klass AB vilket är bra för man får då ett mjukare ljud men verkningsgrad är bara runt 50%, runt 50% blir alltså ren värme vilket är mindre bra.

            Inget illa menat men jag tycker det är konstigt att du rekommenderar klass AB till basarna samt steg som är specade till 2 ohm när basarna blir 1 ohm. Också konstigt att du rekommenderar ett steg till hela systemet när man ordagrant har skrivit att man vill ha ut så mycket som möjligt från basarna. Det får man inte med ett flerkanalssteg.

            Till basarna vill man väl ha steg som har så hög verkningsgrad som möjligt och som man kan lasta ner?

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

              Fastna inte för mycket på detta med klass ab, d, verkningsgrad.
              Jag känner till grejjorna och du har fått ett bra tips på setup av Nonne.

              Det finns riktigt bra 4-kanalssteg.
              Det finns basar med både 2 och 4-ohms impedans.

              Pierre
              Last edited by Horsyhorse; May 5, 2014, 19:13.
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

                Tonny och Pierre.. nu tänker ja ej tipsa bara kanske utveckla setupen. Om han köper en sqx15 extreme istället o lägger den tusingen på ett sql kitt? 1 st 15 kräver lika stor låda som 2 12or.. kanske tänker fel?

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

                  Kan säga av egen erfarenhet att om du är det minsta intresserad av sq (vilket jag antar med tanke på Flac intresset) så satsa på en spelare med tidskomp. Gör underverk. Och det menar jag verkligen. Provade att enbart byta ut den kassa hu:n i min civic å hörde ingen skillnad alls. Med lite pillande med tidskomp blev det som en helt annan värld. Kunde självklart inte poppa på så högt med oem högtalarna utan steg men ljudupplevelsen var underbar i jämförelse med innan. Sen vet jag inte hur många spelare som klarar Flac men av det jag läst så uppfattar jag det som att det går att lösa på annat vis med nån special kabel till nallen eller liknande. Får gärna någon mer kunnig intyga dock

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

                    Vilket av paketen spelar högst, med mest tryck?

                    Gladen SQX165
                    Gladen RS 150c2
                    Gladen SQX 12 (2st)
                    Gladen SPLc1000

                    eller

                    Gladen SQL 165 (menar du inte SQX 165?)
                    Gladen SQX 12 (2st)
                    Mosconi AS 200.4

                    eller

                    Gladen XL 250c4
                    SQL 165 (menar du inte SQX 165?)
                    SQX 08 (4st)

                    Hur mycket ger 4-kanalsstegen till basarna egentligen vid specad 2 ohm respektive om man lastar ner till 1 ohm? Hur hanterar framsystemet alla watt? SQX 165 är ju specad till 120 W RMS.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

                      Pm-shopen har tappat mitt förtroende tyvärr efter lite strul med ett par högtalare jag köpte där för ett tag sedan. Det löste sig på ett bra sätt men tyvärr med alldeles för mycket "bråk".

                      Är 2st 12"are i en fabia verkligen SQ?
                      Bas lär det finnas i den lilla bilen så att det räcker iaf

                      Jag hade en polo -00 med 1st 10"are och det fanns bas så det räckte och blev över till musik av alla slag, även på hög volym

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

                        Hade jag fått fönstershoppa hade jag hoppat på Nonnes "Systemförslag 2" rätt tveklöst.

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

                          Originally posted by Maxx View Post
                          Nice stealth edit. Det är SQX det gäller.

                          Detta systemet tror jag det blir.

                          Gladen SQX 165
                          Gladen RS 150c2
                          2 x Gladen SQX 12
                          Gladen SPL 1000c1
                          ------------------------
                          12,275 kr

                          Blir nästan 3,000 kr över för en huvudenhet med Flac.

                          Steget till basarna är klass D vilket har närmare 90% verkningsgrad, alltså bara 10% blir till värme. Steget till framsystemet är i klass AB vilket är bra för man får då ett mjukare ljud men verkningsgrad är bara runt 50%, runt 50% blir alltså ren värme vilket är mindre bra.

                          Inget illa menat men jag tycker det är konstigt att du rekommenderar klass AB till basarna samt steg som är specade till 2 ohm när basarna blir 1 ohm. Också konstigt att du rekommenderar ett steg till hela systemet när man ordagrant har skrivit att man vill ha ut så mycket som möjligt från basarna. Det får man inte med ett flerkanalssteg.

                          Till basarna vill man väl ha steg som har så hög verkningsgrad som möjligt och som man kan lasta ner?
                          Alltså snälla, jag har gett dig förslag utifrån vad jag har för erfarenheter.
                          Jag har skrivit vad jag vet fungerar, litar du inte på förslagen så konfigurera själv utifrån teorier.
                          2 st SQX 12 blir 2 Ohm eller 8 Ohm och inget annat, snackar vi SQX EXTREME så ska du bara ha en bas ..... 1 ohm vinner du inget på med Gladens SPL 1000/1800c1 för 4 Ohm är inget jag rekommenderar.

                          Har jag skrivit SQL så är det för att du ska smiska skiten ur dina öron med välljudande hög volym, dessa 2 Ohms system leker med konkurrenterna så det står härliga till om man ser till hur högt dom spelar med lyssningsvärd kvalitet.

                          Ska du köra SQX så räcker det och blir över med RS150c2, men får du in ett par SQL så förtjänar dom absolut ett av marknadens bästa 4-kanalare (Mosconi AS) med absolut välljud och dynamik i massor.

                          Mosconi AS 200.4 bryggat (2 Ohm) med 2 st SQX basar räcker till de flesta, för mig är det på tok för mycket bas!

                          Som det nämns ovan ..... SQ och det räcker med 1 bas
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

                            Originally posted by zrken View Post
                            Hade jag fått fönstershoppa hade jag hoppat på Nonnes "Systemförslag 2" rätt tveklöst.
                            Samma här, fast jag hade bara kört en bas och då inte EXTREME.
                            Lägger hellre pengarna på något annat än batteri, dämpning tex
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hjälp en nybörjare med sin första anläggning.

                              Originally posted by Maxx View Post
                              Hur mycket ger 4-kanalsstegen till basarna egentligen vid specad 2 ohm respektive om man lastar ner till 1 ohm?
                              Du får inte lasta ner till 1 Ohm bryggat, tycker det är konstigt du frågar om SQ och sen vill köra 1 Ohm

                              Originally posted by Maxx View Post
                              Hur hanterar framsystemet alla watt? SQX 165 är ju specad till 120 W RMS.
                              Fungerar alldeles utmärkt, hellre en aning för mycket pulver än för lite.
                              Det är okontrollerad effekt som spelar sönder produkter, när du har en kvalitetsförstärkare som håller membranen i järngrepp då strömmar lyckoruset genom kroppen
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X