Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baslådebygge i Volvo 854 till Nobelium 15

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Baslådebygge i Volvo 854 till Nobelium 15

    Hade en diskution med kollegan idag ang elementstorlek och montering i en 854.
    Har sökt både på google, bilstereoforum.se och garaget.org men utan riktiga svar

    Basen i fråga är DLS Nobelium 15", steget blir ett Alpine PDX 1.600 alt. PDX 1.1000.


    Fråga 1:
    Enligt kollegan så spelar inte 15" med den punch och kraft som en 10-12" bas gör, utan den är mullrigare
    Enligt mig är det bullshit bara man hittar en bas som är av bättre kvalitét
    men visst, en 15" har ett par cm2 mer att flytta på än en 12"

    Vilken syn har ni på detta?

    Fråga 2:
    Nobelium 15" vill ha en sluten 40L låda, på vilket sätt bör jag montera montera lådan för bästa resultat?

    #1. Basen spelar bakåt
    #2. Basen spelar in genom skidluckan
    #3. Basen monteras och spelar upp genom ett uppkapat hål i hatthyllan så ljudet studsar i bakrutan

    Andra förslag??

    Tacksam för all hjälp jag kan få!

    Övriga ljudet är:
    HU: Pioneer P88RS
    Framsystem: DLS Nobelium 5.2
    DLS W308B alt. Nobelium 8
    Steg: 2st Alpine PDX 2.150
    Bas: DLS Nobelium 15
    Steg: Alpine PDX 1.600 alt. PDX 1.1000

  • #2
    Re: Baslådebygge i Volvo 854 till Nobelium 15

    Originally posted by Noiseprojekt
    Hade en diskution med kollegan idag ang elementstorlek och montering i en 854.
    Har sökt både på google, bilstereoforum.se och garaget.org men utan riktiga svar

    Basen i fråga är DLS Nobelium 15", steget blir ett Alpine PDX 1.600 alt. PDX 1.1000.


    Fråga 1:
    Enligt kollegan så spelar inte 15" med den punch och kraft som en 10-12" bas gör, utan den är mullrigare
    Enligt mig är det bullshit bara man hittar en bas som är av bättre kvalitét
    men visst, en 15" har ett par cm2 mer att flytta på än en 12"

    Vilken syn har ni på detta?
    Min syn är väl mest den att det är lätt att ha massa åsikter om sådant man kanske inte själv testat. Finns ju rätt många kombinationer och varje bil och bas ställer sina egna krav. Det krävs mycket effekt till en 15" för att driva den fullt ut men har man det lär den spela brutalt bra, det gäller att "träffa rätt" med lådvolym, typ av låda och anpassning till bilen, dessa saker kan göra betydligt mer än några tums skillnad på basens storlek. Jag har använt 15" som varit allt annat än mullriga, snarare betydligt snärtigare än många 4x8" installationer och liknande som jag haft tidigare. Har man råd till tillräckligt bra slutsteg med den effekt som en viss bas kräver är det bättre att ha så bra steg som möjligt och anpassa basen efter det och inte tvärtom. Då plockar du ut max ur den basen du har.


    Originally posted by Noiseprojekt

    Fråga 2:
    Nobelium 15" vill ha en sluten 40L låda, på vilket sätt bör jag montera montera lådan för bästa resultat?

    #1. Basen spelar bakåt
    #2. Basen spelar in genom skidluckan
    #3. Basen monteras och spelar upp genom ett uppkapat hål i hatthyllan så ljudet studsar i bakrutan

    Andra förslag??
    Först hade jag nog testat att låta basen spela bakåt men blir det för tätt framåt kan basen bli lidande. Isf är det väl en tät koppling mot kupeen genom skidluckan som skulle kunna vara en lösning. Svårt med en 15" i en hatthylla rent storleksmässigt men jag tror ändå inte på en sådan lösning.

    Originally posted by Noiseprojekt
    Tacksam för all hjälp jag kan få!

    Övriga ljudet är:
    HU: Pioneer P88RS
    Framsystem: DLS Nobelium 5.2
    DLS W308B alt. Nobelium 8
    Steg: 2st Alpine PDX 2.150
    Bas: DLS Nobelium 15
    Steg: Alpine PDX 1.600 alt. PDX 1.1000

    Comment


    • #3
      Re: Baslådebygge i Volvo 854 till Nobelium 15

      Originally posted by mt4base View Post
      Min syn är väl mest den att det är lätt att ha massa åsikter om sådant man kanske inte själv testat. Finns ju rätt många kombinationer och varje bil och bas ställer sina egna krav. Det krävs mycket effekt till en 15" för att driva den fullt ut men har man det lär den spela brutalt bra, det gäller att "träffa rätt" med lådvolym, typ av låda och anpassning till bilen, dessa saker kan göra betydligt mer än några tums skillnad på basens storlek. Jag har använt 15" som varit allt annat än mullriga, snarare betydligt snärtigare än många 4x8" installationer och liknande som jag haft tidigare. Har man råd till tillräckligt bra slutsteg med den effekt som en viss bas kräver är det bättre att ha så bra steg som möjligt och anpassa basen efter det och inte tvärtom. Då plockar du ut max ur den basen du har.
      Tack, då har jag ytterligare en bekräftelse på att jag hade rätt
      Mycket beror på MMs och BL värdena (Enl. Evilaudio)

      Som sagt det är ju ett Alpine 1.600 el 1.1000 steg som ska användas till den.
      Ett 1.1000 steg borde ju vara tillräckligt?
      ~500W/talspole





      Originally posted by mt4base View Post
      Först hade jag nog testat att låta basen spela bakåt men blir det för tätt framåt kan basen bli lidande. Isf är det väl en tät koppling mot kupeen genom skidluckan som skulle kunna vara en lösning. Svårt med en 15" i en hatthylla rent storleksmässigt men jag tror ändå inte på en sådan lösning.
      Tanken var att baffeln skulle vara vinklad, så den ligger inte slätt med hatthyllan (Samma princip som på 240/740 där baffeln måste vinklas för att en 12" ska få plats)

      Men då blir det att köra igenom skidluckan, smidigaste byggnationen..

      Tack för hjälpen!!

      Comment


      • #4
        Re: Baslådebygge i Volvo 854 till Nobelium 15

        Originally posted by Noiseprojekt View Post
        Tanken var att baffeln skulle vara vinklad, så den ligger inte slätt med hatthyllan (Samma princip som på 240/740 där baffeln måste vinklas för att en 12" ska få plats)

        Men då blir det att köra igenom skidluckan, smidigaste byggnationen..

        Tack för hjälpen!!
        Av egen erfarenhet vill jag inte råda någon att spela framåt i 850 om man är ute efter härlig bas(be en polare öppna bakluckan då du spelar kommer du förstå vad jag menar). Detta kräver att INGET tryck kan leta sig in i bagaget = många timmars plastande på både hatthylla samt alla luftingångar.
        Såhär gjorde jag i första 850in man byggde i:
        http://i187.photobucket.com/albums/x...e/DSC00724.jpg

        Mitt råd är:
        Dämpa bakluckan och skärmar noga. Bygg med både bas och port/ar pekat mot bakluckan men lämna lite utrymme runt lådan så trycket kan leta sig in genom skidluckan då denna fälls

        Mvh Jimmy
        155++db@25hz
        http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

        sigpic

        Ljudbyggaren.se

        Comment


        • #5
          Re: Baslådebygge i Volvo 854 till Nobelium 15

          Tyckte att Herr Nilssons t-gula spelade på riktigt bra med basarna riktade framåt dock vet jag inte om detta är det senaste bygget
          ...
          http://kove.se

          http://street-beat.se

          Comment


          • #6
            Re: Baslådebygge i Volvo 854 till Nobelium 15

            Originally posted by Techno_Bass View Post
            Av egen erfarenhet vill jag inte råda någon att spela framåt i 850 om man är ute efter härlig bas(be en polare öppna bakluckan då du spelar kommer du förstå vad jag menar). Detta kräver att INGET tryck kan leta sig in i bagaget = många timmars plastande på både hatthylla samt alla luftingångar.
            Såhär gjorde jag i första 850in man byggde i:
            http://i187.photobucket.com/albums/x...e/DSC00724.jpg

            Mitt råd är:
            Dämpa bakluckan och skärmar noga. Bygg med både bas och port/ar pekat mot bakluckan men lämna lite utrymme runt lådan så trycket kan leta sig in genom skidluckan då denna fälls

            Mvh Jimmy
            Gäller samma när basen vill ha en 40L sluten låda?
            I stortsett bygga en sån här vanlig låda under hatthyllan?

            Comment


            • #7
              Re: Baslådebygge i Volvo 854 till Nobelium 15

              Originally posted by DD-rexen View Post
              Tyckte att Herr Nilssons t-gula spelade på riktigt bra med basarna riktade framåt dock vet jag inte om detta är det senaste bygget
              ...
              Skillnaden är ju att jag ska ha kvar baksätet..
              Gör ganska stor skillnad att ha sportstolar istället

              Comment


              • #8
                Re: Baslådebygge i Volvo 854 till Nobelium 15

                Annars 2st rejäla 12or i en bandpasslåda där du skickar antingen ljudet genom armstödet el hatthyllan med aerotratt/ar
                http://kove.se

                http://street-beat.se

                Comment


                • #9
                  Re: Baslådebygge i Volvo 854 till Nobelium 15

                  Originally posted by DD-rexen View Post
                  Annars 2st rejäla 12or i en bandpasslåda där du skickar antingen ljudet genom armstödet el hatthyllan med aerotratt/ar
                  Valet föll på Nobelium 15 pga priset jag fick, är nog inte många element som spöar den ration- ljudkvalitet/tryck vs. pris
                  Har faktiskt haft tanken på en bandpass låda

                  Comment


                  • #10
                    Re: Baslådebygge i Volvo 854 till Nobelium 15

                    Fast om du bygger en bandpasslåda så spelar det ju ingen roll att basen låter bra, ljudet dudå kommer höra kommer ju från porten.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Baslådebygge i Volvo 854 till Nobelium 15

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Fast om du bygger en bandpasslåda så spelar det ju ingen roll att basen låter bra, ljudet dudå kommer höra kommer ju från porten.
                      Precis, dom funderingarna var innan jag hade kollat på vad DLS rekommenderar.
                      Så jag vet ju vilken typ av låda jag ska ha men inte riktigt på hur jag ska montera den, det är mitt problem just nu

                      Comment


                      • #12
                        Re: Baslådebygge i Volvo 854 till Nobelium 15

                        Jag "råkade" kika på en bandpasslåda till den basen och visst går det, men tyvärr blir lådan betydligt större än den slutna.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Baslådebygge i Volvo 854 till Nobelium 15

                          Originally posted by Optima View Post
                          Jag "råkade" kika på en bandpasslåda till den basen och visst går det, men tyvärr blir lådan betydligt större än den slutna.
                          Jo funkar gör det ju men det blir ju som ChriZtoffer säger, det blir ingen SQ bas då..
                          Tanken har hela tiden varit att den ska spela SQ men man ska ha en möjlighet till att kunde vrida upp när man känner för det.

                          Det kommer nog sluta med att jag har 2-3 tomma provlådor stående för att kunna prova mig fram

                          Comment

                          Working...
                          X