Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mina JL 6W0 går inte djupt nog - förslag på vad jag kan göra med 11 liter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mina JL 6W0 går inte djupt nog - förslag på vad jag kan göra med 11 liter?

    Hej,
    Har mina 2st JL 6W0 monterade i en 11 liters sluten låda i armstödet bak.
    Används som sub.
    Spelar inget vidare lågt, mest en massa midbas.

    Har ni några förslag på vad jag ska göra? Vill inte bygga ny låda, men är det idé att antingen ta bort ett element (och få 10,5 lit netto till ett element), och/eller "göra om" lådan till basreflex?
    Driver med ett DLS CA21, en bas per kanal.

    mvh

  • #2
    Re: Mina JL 6W0 går inte djupt nog - förslag på vad jag kan göra med 11 liter?

    Vad har du för delning till basarna?

    Hur står delningsfiltret i vilket läge?
    HögPass - full el LågPass

    Comment


    • #3
      Re: Mina JL 6W0 går inte djupt nog - förslag på vad jag kan göra med 11 liter?

      Lågpass på 80hz 12db branthet.
      HP/Subsonic vid 15hz.

      Comment


      • #4
        Re: Mina JL 6W0 går inte djupt nog - förslag på vad jag kan göra med 11 liter?

        Originally posted by HFR View Post
        Hej,
        Har mina 2st JL 6W0 monterade i en 11 liters sluten låda i armstödet bak.
        Används som sub.
        Spelar inget vidare lågt, mest en massa midbas.

        Har ni några förslag på vad jag ska göra? Vill inte bygga ny låda, men är det idé att antingen ta bort ett element (och få 10,5 lit netto till ett element), och/eller "göra om" lådan till basreflex?
        Driver med ett DLS CA21, en bas per kanal.

        mvh
        2st i 11L låda??
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: Mina JL 6W0 går inte djupt nog - förslag på vad jag kan göra med 11 liter?

          Originally posted by jonash View Post
          2st i 11L låda??
          Ja, det är var JL själva rekommenderar (5liter + driver displacement).

          http://mobile.jlaudio.com/pdfs/6_8W0_MAN_pages.pdf

          Comment


          • #6
            Re: Mina JL 6W0 går inte djupt nog - förslag på vad jag kan göra med 11 liter?

            jag har kört 10liter slutet, det fungerade bra, nu kör jag 9 liter slutet, fungerar bättre.
            har testat med mindre lådor men då vill dom inte gräva lika djupt.
            jag kör lågpass på ca 50hz...

            du kan ju testa att ta bort en bas bara för att se vad som händer?

            Comment


            • #7
              Re: Mina JL 6W0 går inte djupt nog - förslag på vad jag kan göra med 11 liter?

              Originally posted by twostroke View Post
              jag har kört 10liter slutet, det fungerade bra, nu kör jag 9 liter slutet, fungerar bättre.
              har testat med mindre lådor men då vill dom inte gräva lika djupt.
              jag kör lågpass på ca 50hz...

              du kan ju testa att ta bort en bas bara för att se vad som händer?
              hej!
              antar du körde 9liter för en bas?

              mvh

              Comment


              • #8
                Re: Mina JL 6W0 går inte djupt nog - förslag på vad jag kan göra med 11 liter?

                ja för en bas! 18 för båda...

                Comment


                • #9
                  Re: Mina JL 6W0 går inte djupt nog - förslag på vad jag kan göra med 11 liter?

                  Någon idé att konvertera till basreflex när man ändå tar bort ett element och har lite volym att arbeta med?
                  För att få upp verkningsgraden menar jag.

                  Någon som har en idé ang port/längd i en BR-låda på 10,5 liter netto?

                  Hur är det nu; ju större portdiameter, desto längre port, eller tvärtom?
                  Har inte plats för alltför lång port, men diametern är inga problem.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mina JL 6W0 går inte djupt nog - förslag på vad jag kan göra med 11 liter?

                    Ju större portarea desto längre port, om volymen och avstämningen är samma alltså.

                    45 mm i innerdiameter och 240 mm lång (runt 40 Hz avstämning)
                    50 mm i innerdiameter och 300 mm lång (runt 40 Hz avstämning)

                    40 mm innerdiameter (180 mm lång) kan kanske funka, men lufthastigheten blir hög om du börjar trycka in 75 W eller mer. Jag har utgått ifrån att lådan har dämpmatta på innerväggarna, sitter det inget sånt så blir avstämningen någon Hz högre.

                    Sitter det mesta av porten inuti lådan så blir lådvolymen omkring 0,5 liter mindre, avstämningen påverkas bara mariginellt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mina JL 6W0 går inte djupt nog - förslag på vad jag kan göra med 11 liter?

                      Originally posted by Optima View Post
                      Ju större portarea desto längre port, om volymen och avstämningen är samma alltså.

                      45 mm i innerdiameter och 240 mm lång (runt 40 Hz avstämning)
                      50 mm i innerdiameter och 300 mm lång (runt 40 Hz avstämning)

                      40 mm innerdiameter (180 mm lång) kan kanske funka, men lufthastigheten blir hög om du börjar trycka in 75 W eller mer. Jag har utgått ifrån att lådan har dämpmatta på innerväggarna, sitter det inget sånt så blir avstämningen någon Hz högre.

                      Sitter det mesta av porten inuti lådan så blir lådvolymen omkring 0,5 liter mindre, avstämningen påverkas bara mariginellt.
                      Tack för uträkningen!
                      18cm kanske hade gått att lösa om jag vinklar porten 2 ggr 45grader inne i lådan. Det är inga våldsamma basrejs jag ska köra med den lilla 6an
                      Antar att en 90gr kapning stör luftströmmarna för mkt?



                      Hur mycket räknar man av för en (1st) aeroport? (40mm innerdia)
                      Hur långt avstånd brukar man rekommendera ha fritt bakom porten?


                      mvh
                      Last edited by HFR; October 19, 2010, 00:52.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mina JL 6W0 går inte djupt nog - förslag på vad jag kan göra med 11 liter?

                        Jag vet inte hur mycket man räknar bort för tratten till ett sånt rör, om det nu ens finns trattar till den dimensionen. Avståndet från portmynning till motstående föremål bör vara minst samma som rörets innerdiameter, dvs minst 40 mm i detta fall.

                        Det funkar att göra 90 graders böj, men det är ju helt klart bättre med 45 graders böjar.

                        Comment

                        Working...
                        X