Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bränd signaljord?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bränd signaljord?

    Fick ett litet problem igår. Flytta lite kablar då en högtalarkabel hoppade ur steget och lade sig på signalkabeln. Efter detta fick jag världens störningar och alla möjliga problem.

    Jag har nu kopplat CD spelaren direkt till stegen och har då tjutande ljud ur högtalarna, antar att sgnal jorden är kass i denna.

    Men, det va så att jag hade även en PXA H-700 box tillkopplad och denna är det värre med. Den tjuter ännu mera när allt är inkopplat till den.Har tidigare kört ljudet via vanlig lågnivå till boxen, men tar jag ur denna tjuter det ändå (den från CDn till boxen)

    Men min stora fråga är igentligen, kommer jag undgå felet om jag tex kör en AiNet kabel mellan CD spelaren tillboxen eller o jag kör optisk?
    Eller tror ni att tjutandet fortfarande kommer vara kvar om jag kör signalen denna väg?

    Mvh

  • #2
    Re: Bränd signaljord?

    Om det är ett signaljordproblem spelar det ingen roll hur du gör enligt ditt förslag.

    Du får helt enkelt kolla anläggningen bit för bit och se till att det är ordentligt jordat hela vägen.

    //
    __________________
    Mvh Jonas
    Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
    8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
    Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

    Comment


    • #3
      Re: Bränd signaljord?

      Har nu märkt att det mesta tjuter i bilen så fort stereon sätts igång. Ska lämna iväg både steg och box på service.
      Riva ut allt och göra om rubbet *suck*.

      PS: en underlig sak, även om jag rycker ut signalkabeln från CD spelaren som går in i boxen så hörs ljudet i högtalarna av radion eller Cd spelaren, beroende på vad CDn är ställd på. Vet absolut inte hur detta kan gå till, men låter det gör det från dem även om det är väldigt svagt.

      Comment

      Working...
      X