Announcement

Collapse
No announcement yet.

I valet & kvalet, lite hjälp vore nog bra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • I valet & kvalet, lite hjälp vore nog bra

    Sitter idag med en astra coupe som jag byggt lite i, nu går jag i tankarna att göra om en del & kanske bygga på en del annat. Till att börja med så kommer jag byta ut min nuvarande HU (Pio DEH9600MP) mot en P80RS, kan eventuellt va ett snäpp ner i SQ men funktioner väger nog upp det. Ett annat utbyte blir att skaffa ett Hertz HCP4D till framsystemet istället för Alpines 445a som jag kör nu med.

    Nu till lite funderingar som jag behöver hjälp med, förutom det redan nämnda komponenterna har jag följande i bilen

    DLS UR6s (fram)
    Phonocar 6½ Middar (bak)
    Audio System X 15-1100 drivet av Sinus Live SL-A1500 v2
    Följande förslag har jag redan funderat på men fastnat lite i vilken väg ja bör gå:
    • Skaffa ett riktigt bra framsystem, 2 eller 3 vägs & driva passivt & sätta UR6s bak för att få lite mer omslutande ljud.

    • Behålla UR6s fram & köra aktiv delning och byta ut phonocar middarna mot Audio System helon165 som kickbas exempelvis, 2 kanaler till behövs då

    • Köra aktiv delning på ett nytt trevägssystem alternativt 2 vägs & inget bak förutom sub, vid 3 vägs system blir det ett 2 kanals steg till.


    Ni kanske har något helt annat förslag som skulle passa än bättre? Jag bör väl även tillägga att bilen används enbart för personligt nöje & lyssnande, inte tävling.

  • #2
    Re: I valet & kvalet, lite hjälp vore nog bra

    Ett 4" kanal ett par bra middar och 3" bredbandare (peerless 3or)

    Comment


    • #3
      Re: I valet & kvalet, lite hjälp vore nog bra

      Har hört en del bredbandare som enligt utsago ska va väldigt bra (peerless för hemhifi) men jag tycker ärligt talat inte dom levererar tillräckligt bra längst upp i registren, är väl en smaksak antar jag eller vanesak. Fördelen är väl att man får upp ljudbilden rätt ordentligt, som med bra 3vägs.
      I bilen så blir det lätt lite låg ljudbild även med tidskomp & aktiv drift trots låg delning på diskanterna, är lite därför jag funderat på 3vägs, med 3" på/i brädan.

      Comment


      • #4
        Re: I valet & kvalet, lite hjälp vore nog bra

        Originally posted by Tellus View Post
        Har hört en del bredbandare som enligt utsago ska va väldigt bra (peerless för hemhifi) men jag tycker ärligt talat inte dom levererar tillräckligt bra längst upp i registren, är väl en smaksak antar jag eller vanesak. Fördelen är väl att man får upp ljudbilden rätt ordentligt, som med bra 3vägs.
        I bilen så blir det lätt lite låg ljudbild även med tidskomp & aktiv drift trots låg delning på diskanterna, är lite därför jag funderat på 3vägs, med 3" på/i brädan.
        http://www.rsaudio.se/bilhogtalare/3-5/excursion-sx-3c dessa e kanske billiga för att testa? =)

        Comment

        Working...
        X