Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låd förslag??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Låd förslag??

    Har lite bekymmer med låda till mina två GAS XXL 12or om nån vill räkna lite får ni det Parametrar:
    Seriekopplade talspolar 2x1 ohm = 2ohm: Fs 47,78Hz. Qts 0,457. Vas 16,11liter. Mms 276g. Qes 0,514. Qms 4,107 . Le 0,628mH. Re 1,9026ohm.

  • #2
    Re: Låd förslag??

    Bekymmer på vilket sätt?
    En snabbt räknad låda som bör funka hyfsat allround är:
    120L netto med 360cm2 port (30*12cm) 50cm lång port
    (byggs den i 22mm material tar porten upp 21,3L om den är helt i lådan.

    Gör du en låda på 150L ska den räcka till och även ha plats för nåt stag som lär behövas om man ska dra på lite mera.
    (det blir dock lite peakat nästan hur man än gör om man inte gör en 50L låda med skitlång port typ) Men sålänge du inte kör med mer än 1,5-2kw ut på basarna ska portarean räcka till för att slippa flåsljud osv.
    Attached Files
    Last edited by Frippe_L; July 9, 2014, 23:09.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: Låd förslag??

      De kommer matas med 3-4000watt och vill ha en låda som flyttar luft ordentligt.. SQ har aldrig varit min grej men vill inte ha för mycket flåsljud ändå... har inget vettigt program å räkna med thats why :/

      Comment


      • #4
        Re: Låd förslag??

        Då föreslår jag 500 cm2 portarea (50x10 cm i uträkningen) till den nettovolym som Frippe_L skrev, totala portlängden görs 63 cm och avstämningen hamnar runt 38 Hz.

        Comment


        • #5
          Re: Låd förslag??

          Originally posted by DD_andreas View Post
          De kommer matas med 3-4000watt och vill ha en låda som flyttar luft ordentligt.. SQ har aldrig varit min grej men vill inte ha för mycket flåsljud ändå... har inget vettigt program å räkna med thats why :/
          3-4kw uppmätt på basarna eller är det specad effekt på ett steg i 1ohm 14,4V men det kommer bli runt 12-13V och 3-4ohm eller mer när du spelar?

          Visst kan du köra med större portarea och förlänga porten därefter som optima föreslår, frågan är bara om det behövs.

          Programmet jag använder är Winisd och det är gratis att ladda ner från www.linearteam.dk
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • #6
            Re: Låd förslag??

            3-4kw specad effekt ja Å det är två sådana basar som kommer köras i 1 ohm ja.. kommer de bli en sådan höjning som 3-4 ohm verkligen i lådan tror du?? Ladda hem pro versionen... är det den du använder frippe??

            Comment


            • #7
              Re: Låd förslag??

              Tackar Optima... dina förslag har knäckt de flesta uträkningar man gjort under åren

              Comment

              Working...
              X