Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ang störningar i bilen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ang störningar i bilen

    Hej,

    Har en del störningar i min bil som jag verkligen vill bli av med

    Har mätt på jorden och kontrollerat alla kablar men får de inte bort, så tänkte investera i bättre kablar.

    Vad rekommenderar ni för lågnivå kablar och högtalarkablar som är ordentligt avskärmade?

    De finns ju massa olika, tex 4connect stage 3 osv

    I högtalarkablar finns de ju DLS HQS.

    Vad kör ni med och har bäst erfarenhet av?

    Har även en till bil av samma märke (Dacia Duster) som har samma problem med störningar trots att jorden är bra, ström och lågnivå är dragna på var sin sidan och allt har riktiga kabelskor.

  • #2
    Re: Ang störningar i bilen

    Det är inte så att du skruvat slutsteget rätt i plåten i bilen? Det är en vanlig källa till störningar sägs det.

    Comment


    • #3
      Re: Ang störningar i bilen

      Hehe, nope de har jag inte gjort .

      Sitter på en matta monterat i reservhjulsbaljan med karrborre

      Comment


      • #4
        Re: Ang störningar i bilen

        Har samma problem,

        Slutstegen moterat på träskivor i bakluckan, 50mm2 jordkabel till ett delningsblock och sen direkt till batteriets chassiejord.

        Drog högtalar och signalkablar från slutstegen i bak, under baksäte, längst kardarntunneln och upp till stereon (signal). Högtalarkablar vidare till delningsfilter placerade vid fötterna på passagerarsidan.
        Försökt undvika +strömkablarna från batteriet så gått det går.

        Ändå så är generatorvinet där och tjuter så inihelvete.
        Och på tomgång så hörs det nån konstigt knaster från högersidan.

        Audison VRX steg och Alpine 9887 stereo....


        /Banana

        Comment


        • #5
          Re: Ang störningar i bilen

          Provat koppla ur RCA ur stereon? låter de då, koppla ur dom ur steget. Låter de då, något med steg/jord osv.. låter de inte så är troligen kabel skadad eller dålig...
          uteslutningsmetoden =)
          BilstereoPiraten
          CDT Fantast

          Comment


          • #6
            Re: Ang störningar i bilen

            Har hittat en källa till störningarna nu.
            Det konstiga knastret vid tomgång,speciellt ur höger framsystem kom från delningsfiltret.
            Hade placerat det i ett fack bakom handfacket(e46 compact) och där var det tydligen grymjävulskt med störningar. Nu ligger båda filtren under gummimattan på passagerarsidan så länge.
            Provade linda in skiten i alufolie men antar jag måste jorda folien till chassiet för att det ska ha nån effekt

            Comment


            • #7
              Re: Ang störningar i bilen

              Nu har jag provat dra ut högtalarkablarinput till delningsfiltren och då försvinner vinandet.
              Drar jag ut högtalkablarna ur slutsteget försvinner vinandet.
              Drar jag ut signalkabel ur slutsteget är vinandet kvar.

              Alltså måste det vara nått med steget.
              Dålig jord?
              Störningar på +12v när generatorn är igång?


              Edit:
              Verkar som större delen av störningarna plockas upp av delningsfiltret vid fotändan på passagerarsidan.
              Ska linda in dom i flera varv folie och dra på en skärm på högtalarkablarna för att se om det minskar.
              Mängden kapacitans som införs i högtalarkablarna hoppas jag blir försumbar.
              Last edited by BaNaN; October 23, 2018, 13:38.

              Comment


              • #8
                Re: Ang störningar i bilen

                Liten uppföljning.

                Det är delningsfiltren som plockar upp störningarna, verkar inte ha något med steget att göra.
                Med ett delningsfilter lös och en diskant inkopplat till den så kunde jag höra brus i diskanten så fort delningsfiltret kom nära strömkablage.

                6 lager aluminiumfolie hjälpte inte.
                Nån som haft liknande problem?

                Comment


                • #9
                  Re: Ang störningar i bilen

                  Originally posted by BaNaN View Post
                  Liten uppföljning.

                  Det är delningsfiltren som plockar upp störningarna, verkar inte ha något med steget att göra.
                  Med ett delningsfilter lös och en diskant inkopplat till den så kunde jag höra brus i diskanten så fort delningsfiltret kom nära strömkablage.

                  6 lager aluminiumfolie hjälpte inte.
                  Nån som haft liknande problem?
                  Vad är det för fabrikat på ditt högtalarsystem?

                  Aldrig varit med om sådana problem som du har.
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ang störningar i bilen

                    Hade inga problem med samma högtalare i min E39:a, men i denna E46 compact så är det skitmycket störningar.

                    Det är ett set Kicker RS65.2
                    https://www.hifisoundconnection.com/...-New-05RS652-N


                    Kicker verkar ha släppt en till version av samma högtalare men med andra delningsfilter.. kanske finns en anledning

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ang störningar i bilen

                      Störningar brukar inte komma in det hållet, dåliga jordningar, undermåliga anslutningar eller felmonterade RCA kablar av sämre kvalitet genererar störningar.

                      Även slutsteg som ligger mot plåt kan generera störning.

                      Skruva fast steg med för långa skruvar som går emot plåt är ibland svåra att hitta.

                      Att kablaget efter steget skulle ge fel är ovanligt, de gånger jag hittat sådana fel har varit att delningsfilterna legat emot plåten .... alltså någon komponent = jordfel.
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment

                      Working...
                      X