Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

    Största originalbatteriet som sitter i dessa bilar är 353x175x190(LxBxH) men ev kan ju ett ngt större gå i , jag skall kolla det idag
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

      Har nu mätt och det är måtten i föregående inlägg som gäller för batteriet!
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

        Originally posted by Hewi View Post
        Hej! Håller nu på och testar olika alternativ för montering av de två spännings regulatorerna, de fyra kondingarna och alla tre batterierna men det blir TRÅNGT och svårt att få till på ngt bra sätt .
        Funderar därför på om jag verkligen vinner ngt i ljudkvalitet på att ha 3st batterier? Skulle tjäna välbehövlig plats om jag bara kör med ett batteri på originalplats.
        Att jag tappar dryga 65Ah i kapacitet förstår jag ju.....

        Fråga 1: Skulle det bli lika bra även om jag skickar ut de tre maxxima batterierna och istället kastar in ett Tudor High Tech TA1000 http://butik.afaab.se/batterihightech100ah-p-381.html eller ett Ground-zero GZBP 12.3500 http://www.ground-zero-audio.com/eng...1_bp123500.htm?

        Fråga 2: Ger Ground-zero batteriet som kostar nästan 3ggr mer än tudor batteriet mig ngn skillnad ljudmässigt eller är det bara pengarna i sjön för mig när vi snackar SQ?

        3: Ngt annat förslag på batteri/batterier typ 2-3st "mini-batterier" typ Kinetic el likn som sparar massa plats men ändå ger mig bästa möjliga förutsättningar?
        Använde GZs 12.3500 i mitt förra SQ-system med tre slutsteg (4*100W,2*100W,2*800W) och där presterade batteriet helt OK! För mycket ström hade jag inte, men inget i övrigt att klaga på.

        Små batterier finns ju även i GZs sortiment:
        http://www.ground-zero-audio.com/eng...1_bp121000.htm

        Andra...
        Odyssey PC680 (180 x 167 x 75mm) kostar strax under 200€ i Finland.
        http://www.stingerelectronics.com/pr...edcategoryid=4

        Det har även blivit vanligt med 2V-celler här i det västra grannlandet, i samma anda som Team ReVolution gjort i sin Mini.

        /Freddi
        Projekt #sqnewbeetle
        http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

        Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

        Comment


        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

          Originally posted by Freddi View Post
          Använde GZs 12.3500 i mitt förra SQ-system med tre slutsteg (4*100W,2*100W,2*800W) och där presterade batteriet helt OK! För mycket ström hade jag inte, men inget i övrigt att klaga på.

          Små batterier finns ju även i GZs sortiment:
          http://www.ground-zero-audio.com/eng...1_bp121000.htm

          Andra...
          Odyssey PC680 (180 x 167 x 75mm) kostar strax under 200€ i Finland.
          http://www.stingerelectronics.com/pr...edcategoryid=4

          Det har även blivit vanligt med 2V-celler här i det västra grannlandet, i samma anda som Team ReVolution gjort i sin Mini.

          /Freddi
          Tack för tipsen!
          Jag har kollat lite på Stinger också och deras SPP1700 och SPV70 skulle nog passa men min fundering är lite om jag verkligen behöver så mkt "kortslutningsström" som dessa batterier ger när jag även har mina V-PRO 3000 ihop med 4st kondingar?
          Det känns som att hyffsat med Ah också är viktigt!?
          2V celler känns inte som ett alternativ då 6st sådana i samma storlek som ett "vanligt batteri" inte ger ngt extra direkt , att sprida ut 2v celler lite där det finns plats är jag heller inte så sugen på då kabeldragningen blir lidande av en sån setup , jag vill hålla nere både antal och längder på kablar för att få det hyffsat lätt överskådligt och "cleant".
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

            Originally posted by jonash View Post
            Man får max ha 14.4V spänning i anläggningen i EMMA SQ.

            /Jonas
            Var har du läst detta Jonas?
            Inte är det så att du skall börja med ESPL.
            I så fall vänta med bygget då det kommer ett addendum.
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

            Comment


            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

              Jag låter placeringar osv av strömmen ibak gro lite så idag började jag med att beta av lite andra grejor på "listan".
              Först ut blev att riva ur instrumentet för att lacka kromringarna runt mätarna i silver istället för att macha resten av byggnationen bättre:



              När jag ändå hade instrumentet ur så var det lika bra att påbörja nästa grej:





              Och för det första: Nej jag skall inte bygga ny bräda .
              Däremot skall jag öppna upp mer runt elementen då jag tror de haft det lite för trångt , på bilden har jag kapat bort en hel del jämfört med innan.
              Sedan skall den få lite dämpning på sig också.
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                Originally posted by JALLE View Post
                Var har du läst detta Jonas?
                Inte är det så att du skall börja med ESPL.
                I så fall vänta med bygget då det kommer ett addendum.
                Vi diskuterade detta via PM och kom fram till att det är som du skriver , dvs ingen spänningsgräns i SQ klasserna idag.
                För säkerhets skull har frågan ställts på Emmas forum.
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                  Originally posted by Hewi View Post
                  För säkerhets skull har frågan ställts på Emmas forum.
                  har EMMA ett forum?
                  Kanske skulle vara något för en internationell huvuddomare.

                  Nog med strunt!!!

                  Keep the pictures flowing!!!
                  Last edited by JALLE; March 2, 2011, 22:59.
                  Roger Edvinsson
                  Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                  helst på saker av kolfiber :-)

                  Comment


                  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                    Originally posted by Hewi View Post
                    Jag låter placeringar osv av strömmen ibak gro lite så idag började jag med att beta av lite andra grejor på "listan".
                    Först ut blev att riva ur instrumentet för att lacka kromringarna runt mätarna i silver istället för att macha resten av byggnationen bättre:



                    När jag ändå hade instrumentet ur så var det lika bra att påbörja nästa grej:



                    Och för det första: Nej jag skall inte bygga ny bräda .
                    Däremot skall jag öppna upp mer runt elementen då jag tror de haft det lite för trångt , på bilden har jag kapat bort en hel del jämfört med innan.
                    Sedan skall den få lite dämpning på sig också.
                    Jooo bygg ny bräda och dörrsidor så kan ja köpa de gamla av dig

                    Håller på och letar E39 touring..
                    BMW E38 740
                    BMW M5 -01
                    bilradiohuset.se
                    SM-guld 2012

                    Comment


                    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                      Originally posted by JALLE View Post
                      har EMMA ett forum?
                      Kanske skulle vara något för en internationell huvuddomare.

                      Nog med strunt!!!

                      Keep the pictures flowing!!!
                      Jag trodde detta var det: http://www.carmediaworld.com/forum/phpBB3/index.php
                      Last edited by Hewi; March 2, 2011, 23:31.
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                        Originally posted by Kulan View Post
                        Jooo bygg ny bräda och dörrsidor så kan ja köpa de gamla av dig

                        Håller på och letar E39 touring..
                        Hehe! Du får nog bygga egna för brädan skall jag ha ett tag till och dörrarna kommer jag nog att bygga om till singel montage. Du kommer märka stor skillnad i allt om du byter till E39 iallefall , lycka till med sökandet!
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                          Ingen som hade ngn mer input om frågorna i min tidigare post? http://www.bilstereoforum.se/showpos...&postcount=134
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                            Originally posted by Hewi View Post
                            Ingen som hade ngn mer input om frågorna i min tidigare post? http://www.bilstereoforum.se/showpos...&postcount=134
                            Inte mer än att jag själv funderar på att sätta dit ett batteri med större kapacitet på originalplats. Detta istället för att sätta dit ytterliggare ett Optima 55 Ah och ha skiljerelä emellan.
                            Anledningen till funderingarna är att få ett så cleant och funktionellt bagageutrymme som möjligt.
                            sigpic

                            What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                            Comment


                            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                              Originally posted by Hewi View Post
                              Hehe! Du får nog bygga egna för brädan skall jag ha ett tag till och dörrarna kommer jag nog att bygga om till singel montage. Du kommer märka stor skillnad i allt om du byter till E39 iallefall , lycka till med sökandet!
                              Okej! Ja vi får se vad som händer och sker, kommer ha kvar min E34 också som sladdhäck. Är ute efter en lite fräschare bruksbil/ljudbil och E39 står högt upp på önskelistan. Finns dock väldigt mycket skit ute på blocket. Tack!
                              BMW E38 740
                              BMW M5 -01
                              bilradiohuset.se
                              SM-guld 2012

                              Comment


                              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                                Originally posted by JALLE View Post
                                Var har du läst detta Jonas?
                                Inte är det så att du skall börja med ESPL.
                                I så fall vänta med bygget då det kommer ett addendum.
                                Det var så förut vet jag, men verkar borttaget nu.

                                I ESPL finns redan en begränsning för vissa klasser, men där kommer det nytt har jag sett att du skrivit på EMMA forumet..


                                /Jonas
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X