Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fungerar imprint ? Och lite andra funderingar mot vasst ljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fungerar imprint ? Och lite andra funderingar mot vasst ljud

    Tjohej !

    Har bytt ut passatens originalhögtalare till TEC Sq 6 kitt, som låter vasst fram hur jag än gör. Bak är det inte lika illla men fortfarande så det sticker, antar att det är pga att diskanten är närmare mellanregistret där.
    Provat fasvända, tyckte det blev värre då !
    Provat dämpa diskanterna med spaken på filtrena, blev inte heller bra..
    Provat ratta på eq'n i spelaren (alpine 9886R) utan resultat..
    Kanske inte så konstigt då lägsta frekvensen är 10K Hz så är det rätt långt ifrån de 3K/7K Hz som det pratas om i S-ljudstråden.
    En tanke är att flytta isär delningsfrekvenserna i filtret för att minska interferensen (ljudförstärkningen pga samverkande ljudvågor).
    Tror ni det kan hjälpa ?
    Vet att det bästa skulle vara att bygga bort problemet istället för att dölja det med en eq, men vill behålla originalutseendet. Anledningen till att jag funderar på en imprintbox är den automatiska eq'n, som förhoppningsvis klarar av att justera vid fler frekvenser än spelaren. Tidskompen räcker inte till framdörrar, bakdörrar + basen som är "på väg", så den behöver vi inte lägga allt för mycket energi på.. Även om den kan göra viss skillnad i att kompa ett kitt per kanal!

    Hoppas någon har ideer och/eller synpunkter, för nu är kitten ordentligt inspelade (några 100h).


    //Jonas

  • #2
    Re: Fungerar imprint ? Och lite andra funderingar mot vasst ljud

    Vad har du, om du har, för slutsteg?

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Fungerar imprint ? Och lite andra funderingar mot vasst ljud

      Ett stycke audison SRx 4 med snart 3 år på nacken, http://www.audison.eu/xml/products/p...RX4manuale.pdf

      Hade det tidigare i amazonen kopplat till ett PG RSD 6.5" kitt och upplevde det inte som vasst där, dock satt diskanten endast någon cm ifrån mellanregistret då !

      Hade tidigare ett CDT es07.1 kitt som inte lät lika vasst, dock vassare än TEC i bakdörrarna ..


      //Jonas

      Comment


      • #4
        Re: Fungerar imprint ? Och lite andra funderingar mot vasst ljud

        Originally posted by K_arlstrom View Post
        Ett stycke audison SRx 4 med snart 3 år på nacken, http://www.audison.eu/xml/products/p...RX4manuale.pdf

        Hade det tidigare i amazonen kopplat till ett PG RSD 6.5" kitt och upplevde det inte som vasst där, dock satt diskanten endast någon cm ifrån mellanregistret då !

        Hade tidigare ett CDT es07.1 kitt som inte lät lika vasst, dock vassare än TEC i bakdörrarna ..


        //Jonas
        Du har förmodligen hela problemet väl inringat redan, i form av avståndsskillnaden.

        I nån mån kan även eventuell ny vinkling påverka i det fallet med. Hur lätt har du att ta loss disknten och bara provisoriskt testa placering nära midden?

        mvh Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: Fungerar imprint ? Och lite andra funderingar mot vasst ljud

          Originally posted by jonash View Post
          Du har förmodligen hela problemet väl inringat redan, i form av avståndsskillnaden.

          I nån mån kan även eventuell ny vinkling påverka i det fallet med. Hur lätt har du att ta loss disknten och bara provisoriskt testa placering nära midden?

          mvh Jonas
          Yepp det jag är rädd för, måste bort med dörrsidan för att komma åt diskanten, men det är nån minut jobb, gjort det för många gånger :P
          Att vinkla diskanten blir lite jobbigt då jag har limmat fast den i originalplasten, men om det kan göra lite skillnad så är det värt att prova !
          Har polyester och allt annat som behövs för nya diskanthållare så det är bara tiden som säger stopp

          Hör av mig efter att jag provat de här sakerna !
          //Jonas

          Comment

          Working...
          X