Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

    Fick igår hem "nya" bilen, en xc90 från 2007 och som vanligt så börjar man genast fundera på vad man ska bygga för något kul i den.

    Är det någon som sett någon XC90 i någon projekttråd eller några sjysta bilder på snygga installationer så får ni gärna dela med er av dom.

    Tanken är att det ska vara rätt cleant men utan avkall på ljudet (välljud).
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

  • #2
    Re: Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

    leta efter en rysk XC90 från EM runt 2010, den vann sin klass. Hade ODR högtalare, kanske t o m kompletta systemet..
    Lyssnade i den o den lät helt ok. Såg helt ok ut också om minnet inte sviker mig..

    Med vänlig hälsning,
    Rutger
    Du lär så länge du lever, heter det.
    Jag tror att motsatsen är lika sann.
    Bengt Feldreich
    _______________________________________
    _______________________________________

    Comment


    • #3
      Re: Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

      Originally posted by rutger j View Post
      leta efter en rysk XC90 från EM runt 2010, den vann sin klass. Hade ODR högtalare, kanske t o m kompletta systemet..
      Lyssnade i den o den lät helt ok. Såg helt ok ut också om minnet inte sviker mig..

      Med vänlig hälsning,
      Rutger
      Lyssnade i den jag med, men har inte lyckats hitta den på nätet...kanske beror det på mina bristande ryskakunskaper

      Får väl helt enkelt göra som vanligt och låta idéerna växa fram under loppets gång. Dock får det vänta tills nissan är EM klar, så det finns lite tid att fundera på produktval och installation.
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

      Comment


      • #4
        Re: Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

        Var det inte den som hade typ -20db på midbasarna jämfört med resten av systemet.....?
        Har för mig att det enda som var riktigt bra var mellanregistret i den.
        Var nog en Team Pioneer Russia bil.
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

          Originally posted by Hewi View Post
          Var det inte den som hade typ -20db på midbasarna jämfört med resten av systemet.....?
          Har för mig att det enda som var riktigt bra var mellanregistret i den.
          Var nog en Team Pioneer Russia bil.
          Precis den var det.
          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

          Comment


          • #6
            Re: Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

            Någonslags referens på hur det ser ut i a-stolpar med lite element i är Amega Mickes. Den har du säkert sätt & hört, men värt att plocka upp i minnet och kanske kunna bedöma hur bra stolparna är på att 'svälja' diverse grejjor.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

              Originally posted by zrken View Post
              Någonslags referens på hur det ser ut i a-stolpar med lite element i är Amega Mickes. Den har du säkert sätt & hört, men värt att plocka upp i minnet och kanske kunna bedöma hur bra stolparna är på att 'svälja' diverse grejjor.
              Har faktiskt varken sett eller hört den :-(
              Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

              Comment


              • #8
                Re: Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

                Okay!
                Omgången jag hörde var 3.5" coax i stolpar helt dolda spelandes rakt emot varandra.
                6.5" basrör som mötte upp.
                I egenskap av djupbasnarkoman var väl föga imponerad av basresurserna, däremot vart jag imponerad av hur nice a-stolparna svalde elementen helt, och försvann bakom matchande högtalartyg.
                Den aspekten av anläggningen är vad jag tog med mig iaf.. kanske vara ngt att kika på

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

                  Den ryska bilen vann faktiskt EM tre år i rad i tre olika klasser, så att så illa var den nog inte...

                  Den körde sista året iallafall med odr-trevägs plus sub fram och två odr-steg till det.
                  Finns reportage på en rysk sida, återkommer med länk.
                  BMW M7 ODR Edition
                  VW Golf 2 GTI Bamse Edition
                  AUDI SQ4 OEM Edition


                  Svensk mästare Master 7 2011
                  Vinnare av Best of Sound 2011
                  Svensk mästare Master 40 2012
                  Trea i Best of Sound 2012
                  Tvåa i Expert 7 2013
                  Svensk mästare Expert Limited 2014
                  Vinnare av Best of Sound 2014
                  Svensk mästare Expert Limited 2015
                  Trea i Best of Sound 2015
                  Tvåa i Master OEM 2016
                  Trea i Best of Sound 2016
                  Svensk mästare Master OEM 2017
                  Fyra i Best of Sound 2017
                  European vice champion Master OEM 2017

                  Comment


                  • #10
                    Re: Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

                    http://avtozvuk.com/az/2009/05/012.htm

                    Hoppas den funkar.
                    Det e på den första uppsättning av saker när han vann experience unlimited. Men högtalarna är detsamma.
                    BMW M7 ODR Edition
                    VW Golf 2 GTI Bamse Edition
                    AUDI SQ4 OEM Edition


                    Svensk mästare Master 7 2011
                    Vinnare av Best of Sound 2011
                    Svensk mästare Master 40 2012
                    Trea i Best of Sound 2012
                    Tvåa i Expert 7 2013
                    Svensk mästare Expert Limited 2014
                    Vinnare av Best of Sound 2014
                    Svensk mästare Expert Limited 2015
                    Trea i Best of Sound 2015
                    Tvåa i Master OEM 2016
                    Trea i Best of Sound 2016
                    Svensk mästare Master OEM 2017
                    Fyra i Best of Sound 2017
                    European vice champion Master OEM 2017

                    Comment


                    • #11
                      Re: Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

                      Inspirerande segelpanelsmontage av mellanregistren. Känns som om de får löjligt liten volym. Tydligen fungerar ändå. mpf.

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #12
                        Re: Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

                        Synd att det är så svårt att få tag i byggbilder på speciellt Volvo bilar.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

                          Originally posted by Henke View Post
                          Den ryska bilen vann faktiskt EM tre år i rad i tre olika klasser, så att så illa var den nog inte...
                          .
                          Det var ju pga damen i baksätet......

                          Den funkade uppenbarligen bra på Emma skivan men var inte rolig till "vanlig" musik, inte tweakad som vi svenskar vill ha iallefall
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

                            Originally posted by Hewi View Post

                            Den funkade uppenbarligen bra på Emma skivan men var inte rolig till "vanlig" musik, inte tweakad som vi svenskar vill ha iallefall
                            Denna uppfattning fick jag från ett antal bilar på årets tävlingsbana oxå.
                            De som kom högt på tävlingarna, var extremt sällan särskilt roliga att lyssna på.
                            Minns särskilt ett par demo's där känslan var 'detta var det tråkigaste jag hört' :/
                            Alterantivt, den fantastiska känslan i att föredra hur ens egen bil låter före någon annans (även utan att dra på basresurserna!).
                            En tråkig pik in i tävlingsintresset. Att antingen lära sig tycka om det som ger bra poäng, eller fortleva schizofrenin.
                            Eller sätta sig på bassrace bänken.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Köpt ny bil, söker inspiration/bilder på installationer i Volvo XC90

                              Originally posted by zrken View Post
                              Denna uppfattning fick jag från ett antal bilar på årets tävlingsbana oxå.
                              De som kom högt på tävlingarna, var extremt sällan särskilt roliga att lyssna på.
                              Minns särskilt ett par demo's där känslan var 'detta var det tråkigaste jag hört' :/
                              Alterantivt, den fantastiska känslan i att föredra hur ens egen bil låter före någon annans (även utan att dra på basresurserna!).
                              En tråkig pik in i tävlingsintresset. Att antingen lära sig tycka om det som ger bra poäng, eller fortleva schizofrenin.
                              Eller sätta sig på bassrace bänken.
                              Eller bara leta upp de riktigt bra tävlingsbilarna...
                              Roger Edvinsson
                              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                              helst på saker av kolfiber :-)

                              Comment

                              Working...
                              X