Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högre med öppen dörr, avstämning för hög/låg?arna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högre med öppen dörr, avstämning för hög/låg?arna?

    Tjenare, vart ute och labbat lite ikväll med speldosan i BMWn.

    Ja har en SPLmeter dBm2 som funkar fint till detta, för att se om ja sänker eller höjer mig.

    I bilen har jag en portad låda med två Zachry BX-P12. Sitter två 17cm långa 4" portar i nu om ja minns rätt, den är på 94 liter. Den ska vara avstämd 45hz Ja spelar frammåt genom skidluckan.

    Saken är den att ja höjer mig ca 1-2 dB när ja öppnar förardörren. Mätaren låg på instrumentbrädan på passagerarsidan.

    Hur funkar det med detta, spelar man högre med öppen dörr är avstämningen för hög / låg?

    Varierar det beroende på vilka låtar man kör, olika frekvenser? Om ja spelar högre med öppen dörr vid 60hz gör jag det även vid exempelvis 50hz då? Har inte provat med ton än men det går ju att lösa.

    Bör ja stämma av min låda lägre/högre?
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

  • #2
    Re: Högre med öppen dörr, avstämning för hög/låg?arna?

    94 liter till dom basarna är för stooor låda 37l st plus port o bas så ca 40l /bas ska de vara
    Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
    sigpic
    Tack till Ljudia AB

    Comment


    • #3
      Re: Högre med öppen dörr, avstämning för hög/låg?arna?

      då har ja 14 liter för stor låda, hm men det måste ju att lösa detta tillsvidare genom att justera portlängden?

      Vad rekomenderar du för låda annars Rickard, 80 liter men med vilken längd på portarna? Vill avstämma 40-45hz.
      BMW E38 740
      BMW M5 -01
      bilradiohuset.se
      SM-guld 2012

      Comment


      • #4
        Re: Högre med öppen dörr, avstämning för hög/låg?arna?

        Du kan ju fylla upp med 14l i klossar eller liknande.....
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: Högre med öppen dörr, avstämning för hög/låg?arna?

          Tänk på vad som händer med trycket i bilen när du öppnar dörren. Mottrycket minskar så kraften i basarna orkar producera högre ljudtryck. Ljudtrycket produceras av luften som trycks och sugs genom portarna och blir motstånde för högt för steg och basar att öka flödet så tar det stopp.

          Så diagnos är ganska tydlig, för liten portarea...

          Så igen skulle jag säga, anpassa portarean till lådvolymen så du kan ha 35-45 cm långa portar då minskar mottrtycket i porten och för eller senarare får du rätt förhållande för den lådvolym du har, som för mg känns rimligt lagom för 2 st 12 basar Men jag har säkert fel

          Tanka ner winisd och räkna ut lagom portarea men inte kortare portlängt än 35 cm.
          Last edited by Naughty Tee; March 27, 2010, 12:44.

          Comment


          • #6
            Re: Högre med öppen dörr, avstämning för hög/låg?arna?

            Originally posted by Naughty Tee View Post
            Tänk på vad som händer med trycket i bilen när du öppnar dörren. Mottrycket minskar så kraften i basarna orkar producera högre ljudtryck. Ljudtrycket produceras av luften som trycks och sugs genom portarna och blir motstånde för högt för steg och basar att öka flödet så tar det stopp.

            Så diagnos är ganska tydlig, för liten portarea...

            Så igen skulle jag säga, anpassa portarean till lådvolymen så du kan ha 35-45 cm långa portar då minskar mottrtycket i porten och för eller senarare får du rätt förhållande för den lådvolym du har, som för mg känns rimligt lagom för 2 st 12 basar Men jag har säkert fel

            Tanka ner winisd och räkna ut lagom portarea men inte kortare portlängt än 35 cm.
            Intressant, de ja behöver göra är helt enkelt att minska lådvolymen och sätta i längre rör.
            För det är väl när man minskar lådan som man ska kompensera med längre rör för att hamna på liknande avstämning? Givetvis måste man ju räkna om portlängden. Har dubbla 4" aeroportar idag som ja inte kan förlänga mera bakåt pga att min låda inte är speciellt djup, och ja kan inte köra med portarna utanför lådan heller för att ja har sågat ut för det yttersta på aeroporten De får nog bli en ny frontbaffel till lådan sedan och nån ny portkonstruktion på det.

            Om man ska leka med med portarean får jag skrota rören och bygga en slotport eller en rektangulär port istället kanske.

            Ja kanske kan få ett par förslag kring detta på Elmia från nån SPLguru
            BMW E38 740
            BMW M5 -01
            bilradiohuset.se
            SM-guld 2012

            Comment


            • #7
              Re: Högre med öppen dörr, avstämning för hög/låg?arna?

              Originally posted by Kulan View Post

              Ja kanske kan få ett par förslag kring detta på Elmia från nån SPLguru
              Hmm SPL vad är det

              Comment


              • #8
                Re: Högre med öppen dörr, avstämning för hög/låg?arna?

                ja är ej så jätte bra på detta med portlängeder men både ja morre o nicklas har labbat rätt mycket med dessa basar ,o som sagt har vi alla tre kommit fram till att 37 liter plus bas port alltså ca 40 liter st som funkat bäst när ja hade dom i min v40 så körde ja nog 15 cm rör plus trattarna o de funka bra för mig då. o port har alltid funkat bäst med 4tum
                Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
                sigpic
                Tack till Ljudia AB

                Comment


                • #9
                  Re: Högre med öppen dörr, avstämning för hög/låg?arna?

                  Originally posted by klåp View Post
                  ja är ej så jätte bra på detta med portlängeder men både ja morre o nicklas har labbat rätt mycket med dessa basar ,o som sagt har vi alla tre kommit fram till att 37 liter plus bas port alltså ca 40 liter st som funkat bäst när ja hade dom i min v40 så körde ja nog 15 cm rör plus trattarna o de funka bra för mig då. o port har alltid funkat bäst med 4tum
                  Okej enligt winisd blir det en avstämning på ca 52hz när man kör med två basar, 80 liter och 15cm långa rör antar att det var för att få ut max SPL då och ingen musiklåda?

                  Tack för svaren
                  BMW E38 740
                  BMW M5 -01
                  bilradiohuset.se
                  SM-guld 2012

                  Comment


                  • #10
                    Re: Högre med öppen dörr, avstämning för hög/låg?arna?

                    Originally posted by Kulan View Post
                    Okej enligt winisd blir det en avstämning på ca 52hz när man kör med två basar, 80 liter och 15cm långa rör antar att det var för att få ut max SPL då och ingen musiklåda?

                    Tack för svaren
                    Jag får det till 45,68hz (jävligt noga :-) )

                    låda 74L 2st 4" portar total längd med tratt 23cm (15cm rör +2 trattar a´4cm)
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                    www.garaget.org/Frippe_L

                    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                    Comment


                    • #11
                      Re: Högre med öppen dörr, avstämning för hög/låg?arna?

                      Originally posted by Frippe_L View Post
                      Jag får det till 45,68hz (jävligt noga :-) )

                      låda 74L 2st 4" portar total längd med tratt 23cm (15cm rör +2 trattar a´4cm)
                      Ja missade att klåp hade skrivit längden utan trattar
                      BMW E38 740
                      BMW M5 -01
                      bilradiohuset.se
                      SM-guld 2012

                      Comment

                      Working...
                      X