Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dämpning av låga frekvenser (20-200Hz)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dämpning av låga frekvenser (20-200Hz)

    Tycker jag fått vår bil riktigt tyst, det är inga problem att föra ett normalt samtal med folk på alla platser i bilen i 150km/h och man behöver inte vrida upp stereon för att höra musik i hög kvalitet. Däremot störs jag av det lågfrekventa ljudet i området mellan 20 och 200Hz, det förstör bas/midbas helt i högre fart genom att göra den "bumlig" och oprecis. Man måste vrida på så pass att det inte går att prata med varandra längre för att överrösta vägbullret.
    Jag lyckas inte dämpa bort oljudet med de material som finns att tillgå relativt enkelt här i Sverige. Nu stretar jag med att hitta lösningar på att få bort en del av det. Är relativt säker på att det i princip bara är luftburet vägljud.

    Vibrationsdämpande mattor och smetar av olika slag gör underverk med att ta bort oönskade vibrationer och skallrande plåt/plast. De styrvar upp klena konstruktioner och gör så att våra högtalare får bättre förutsättningar att leverera skönt ljud. De vanliga dämpmattorna är dock värdelösa på att blockera och absorbera ljud. De relativt vanliga skum- och tygmattorna absorberar visst ljud men de har väldigt lite att sätta emot de lägre frekvenserna som kommer från väg, avgas och motor.

    Utvecklingen inom ljuddämpning i bil i resten av världen går mot minskad användning av vibrationsdämpare och mot mer användande av MLV (Mass Loaded Vinyl) tillsammans med ett separerande lager i form av CCF (Closed Cell Foam, typ liggunderlag). Bäst sammanställt, förklarat och underbyggt tycker jag det är på den här siten:
    http://www.sounddeadenershowdown.com/

    Allt pekar på att bästa lösningen är att täcka in relevanta delar med en CCF och MLV combo. I Sverige verkar det dock stört omöjligt att få tag på MLV lämplig för ändamålet (dvs luktfri och med en densitet på ca 5kg/m2).

    Finns det någon som har förslag på var man kan hitta MLV i Sverige eller närheten? Vikten leder ofta till tråkiga fraktkostnader. Är det någon som till och med använt MLV och kan berätta om hur och effekterna?

  • #2
    Re: Dämpning av låga frekvenser (20-200Hz)

    Ptja, du vet ju vad jag vet, så ska bli spännande att se om vad fler kan råka ha på gång.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Dämpning av låga frekvenser (20-200Hz)

      Har med hjälp av Duom hittat en MLV-liknande matta till hyffsade pengar. Ska beställas och utvärderas!

      http://www.emusic.se/product/18898/Auralex-Sheetblock

      Comment


      • #4
        Re: Dämpning av låga frekvenser (20-200Hz)

        Originally posted by Bitzer View Post
        Har med hjälp av Duom hittat en MLV-liknande matta till hyffsade pengar. Ska beställas och utvärderas!

        http://www.emusic.se/product/18898/Auralex-Sheetblock
        Återkom gärna om detta!

        Läser lite om MLV. Verkar viktigt att man inte ska limmar detta direkt mot plåten utan det ska vara något mellan plåten och MLV. Kan man använda Silent Coat? kan ju bli lite för tjockt om man skulle ha ytterligare ett material.

        Läser även att materialet kan lukta och eftersom det består av återvunnet material kanske man inte kan garantera att det alltid består av samma material.

        Ska bli intressant om du kommer med en utvärdering av detta.
        Last edited by Eazy; October 25, 2014, 14:06.

        Comment


        • #5
          Re: Dämpning av låga frekvenser (20-200Hz)

          Poängen med mellanliggande material är att de inte skall suga upp vibrationer, och kunna fortplanta sig i MLV't.
          Därför, oftast billigt skum.
          Sådan tunn 'golvläggar skum' eller vadtusan d är, som finns på byggmax för inga pengar lär fungera perfekt i något lager eller 2.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Dämpning av låga frekvenser (20-200Hz)

            Nu har jag hunnit stoppa in sheetblok på golvet under stolarna och i baksätet. Drog upp det så långt möjligt mot torpeden utan att riva något av instrumentbrädan. Monterade inte ut hela mittkonsolen heller utan gick så långt under man kom utan att göra det.
            Mot plåten sitter först STP Black Gold, ovanpå den ligger 3 mm EPS cellplast och på den gummimattan. Original golvmatta har ett skumlager på undersidan så det behövdes inget ovanpå gummit. Bitvis la jag gummimattan över elkablar och ventilationskanaler (skulle inte gå att få under utan kraftiga ombyggnationer).

            Trots att den är ganska tunn är den riktigt tung och svår att lägga snyggt. Den är styv och det gäller att skära till den bra för annars reser/väckar den sig snabbt. Tog ganska mycket tid att pula ner den.

            Hur blev det då? Jo nog funkar den allt. Det blev påtagligt tystare från golv och torped. Oljudsbilden har flyttat till bakre delen av bilen som är saknar gummimatta och även dörrarna som tidigare upplevdes tysta märker man att de släpper in ljud. Bytet till dubbdäck gjorde ingen större skillnad, låter ungefär lika som sommardäcken.
            Upplever ingen påträngade doft.

            Det är också helt uppenbart att man närmat sig gränsen av vad som är möjligt att dämpa bort. Oljud kommer in genom fönster och andra ställen som är orealistiska att åtgärda. Ska det bli påtagligt bättre måste man förmodligen ge sig på bussningar och hjulupphängning.

            Ska göra ett försök med bagaget och framdörrarna, måste bara hitta ett sätt att få ca 5kg matta hänga kvar i dörren och ändå ha möjlighet att enkelt ta bort den. Lutar mot kardborre i någon form.

            Comment


            • #7
              Re: Dämpning av låga frekvenser (20-200Hz)

              Cool!

              Riktigt trevlig återkoppling.
              Intresset ökar!

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment

              Working...
              X