Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bredbandare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bredbandare

    Jag håller på med en datorhögtalare som ska stå bakom laptopen i en hörna. Just nu kör jag med ett par fostex FE204. Ca 15L till varje, basreflex stämd till 40hz nu, men avstämning osv kommer ändras så det funkar i hörnan. Basen är inte problemet, den löser jag.
    Problemet är snarare den totala avsaknaden av diskant. Elementen är nog 20 år gamla och inte direkt fräscha. De sitter vinklade ca 15 grader (oval låda). Min första tanke var att jag måste komplementera med diskanter, men det finns ju nya bredbandare. Frågan är ifall de har tillräcklig spridning i diskanten för att funka till detta. Är det kanske kört att sitta 15 grader off axis?
    Någon som har erfarenhet av bra bredbandare?
    Jämfört med tvåvägare?

  • #2
    Re: Bredbandare

    En bredbandare är ju alltid en kompromiss. Men det är ju ett delningsfilter med...

    Det kan ju vara värt att ta en titt på Mark Audio.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Bredbandare

      Tittar man på specarna på Mark audio tex så ser det ganska bra ut 0-30 grader off axis för de mindre modellerna. Ingen off axis-mätning på 8" dock, argh.

      Jag får nog ta och mäta frekvengången off axis. Mätte bara 0 grader on axis av någon anledning jag inte kan komma på såhär i efterhand. Ifall mina element avviker mycket från spec i diskanten så kan jag ju dra slutsatsen att diskantåtergivningen inte är så bra längre. Eller att de specade lite kreativt en gång i tiden. Men då har jag något att jämföra med iaf.

      Comment

      Working...
      X