Announcement

Collapse
No announcement yet.

2 ohm vs 4 ohm??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2 ohm vs 4 ohm??

    Ok, detta har säkert frågats tidigare men jag ställer den ändå.

    Jag väljer just nu mellan två olika 12" basar:

    1. https://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-s3-1224-12-tum.html

    2. https://www.brl.se/sv/artiklar/pione...m-spl-bas.html

    Jag har ett klass D monosteg (Hertz HCP 1D) som levererar 300 resp 700 w, vid 4 ohm eller 2 ohms belastning. som ska driva basen.

    Hur mycket kvalité i ljudet förlorar jag om jag kör med 2 ohms (alltså pioneer basen) belastning jmf med 4 ohm (Jbl-basen)?

    Kommer Pinoeer-basen att enbart spela högt och ge bra punch/tryck och inte höras alls när man kör lite softare på volymen (gissar att Jbl-basen är lite bättre här?)

    Just nu har jag en 10" MDS Fanatic Xmax som ska bytas ut mot någon av ovanstående.

    Problemet med MDS-basen är att jag får skruva känsligheten på steget till max och även skruva upp bass boost ganska mycket för att få balans i ljudet mot mitt sidosystem, där det steget måste skruvas helt ner på minimum.

    Sidosystemet har en känslighet på 96 db.

    Några tankar runt detta från er som kan?

    /Urban.

  • #2
    Re: 2 ohm vs 4 ohm??

    Originally posted by Rockdude
    Ok, detta har säkert frågats tidigare men jag ställer den ändå.

    Jag väljer just nu mellan två olika 12" basar:

    1. https://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-s3-1224-12-tum.html

    2. https://www.brl.se/sv/artiklar/pione...m-spl-bas.html

    Jag har ett klass D monosteg (Hertz HCP 1D) som levererar 300 resp 700 w, vid 4 ohm eller 2 ohms belastning. som ska driva basen.

    Hur mycket kvalité i ljudet förlorar jag om jag kör med 2 ohms (alltså pioneer basen) belastning jmf med 4 ohm (Jbl-basen)?

    Kommer Pinoeer-basen att enbart spela högt och ge bra punch/tryck och inte höras alls när man kör lite softare på volymen (gissar att Jbl-basen är lite bättre här?)

    Just nu har jag en 10" MDS Fanatic Xmax som ska bytas ut mot någon av ovanstående.

    Problemet med MDS-basen är att jag får skruva känsligheten på steget till max och även skruva upp bass boost ganska mycket för att få balans i ljudet mot mitt sidosystem, där det steget måste skruvas helt ner på minimum.

    Sidosystemet har en känslighet på 96 db.

    Några tankar runt detta från er som kan?

    /Urban.
    Som du själv märkt är det lite andra faktorer som påverkar ljudet än bara effekten.

    En trögdriven bas måste laddas med mer effekt för att skapa samma ljudtryck, om den låter bra eller dåligt påverkas inte fullt ut av detta.
    Mycket effekt från en lite dyrare förstärkare tar tag i membranet med järnhand, alltså kontroll.

    Vi kan jämföra med en effektstark bil, en säker omkörning får man med lite extra pulver under motorn.
    Om bilen är "skön" att köra beror på mer än bara motorn.

    Normalt sett är de flesta digitala monoblock optimerade för att gå i 2 ohm, alltså ljudmässigt bra.
    Lasta ner steg i 1ohm för att lyssna på musik går bort i min värld.

    Ett bryggat klass AB steg låter i regel bättre än ett digitalt monoblock, undantag finns givetvis.

    Så vilken basa som låter bäst av de du väljer på är helt omöjligt för oss att svara på.
    Marknadens bästa bas i fel låda med ett mindre bra steg, hur tror du den låter?
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: 2 ohm vs 4 ohm??

      Hej

      Tack för info. Då behöver jag alltså inte va rädd för 2 Ohm från steget iaf. Bra.

      Vad gäller lådan så är det en stadig sluten låda på ca 27-29 liter. Enligt rek från tillverkarna så bör Jbl-basen ha ca 20 liter. Pioneer basen bör ha 25-45 liter beroende på om den ska spela "tight" eller "djupt", typ.

      Jbl-basen har en spec känslighet på 92 db.
      Pioneer-basen har en spec känslighet på 96 db.

      Jag lutar mot JBL-basen då jag vill ha bra ljudkvalité men är lite orolig över att känsligheten ändå är för låg jmf med mitt sidosystem och att jag då fortfarande får skruva upp ingångsnivå på monoblocket, och då förlora i ljudkvalité.

      Samtidigt är ju lådan i minsta laget för Pioneer-basen, som ju passar bättre känslighetsmässigt, suck. Kanske gör lådans volym att denna basen verkligen behöver uppskruvad volym för att ge nått öht.

      Lådan kommer inte att byggas om.

      Sidosystemet drivs av detta steget, bryggat:
      http://www.ground-zero-audio.com/en/...-4125x-ii.html

      /Urban.
      Last edited by Rockdude; February 20, 2018, 20:09.

      Comment


      • #4
        Re: 2 ohm vs 4 ohm??

        Nu framgår det inte om känsligheten är redovisad med samma metod, för antingen är det med 1w på en meter eller 2,83v vilket innebär att sistnämnda har 3db högre värde.
        Alltså kan Pioneerbasen ha en känslighet på 93db med 1w
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: 2 ohm vs 4 ohm??

          Aaaa.... se där. Lärde jag mig nått ytterligare, tack Noone .

          Jag hitta detta (se bifogad fil) i manualen för Pioneer.

          Verkar ju som det är med 1w-metoden de mätt ändå

          Nåja, jag har nästan bestämt mig för JBL-basen ändå. Om det inte finns några andra alternativa basar som kan va av intresse. Tips mottages med andra ord

          /Urban.

          Ps. skickar med en bild på "Punisher", dvs festival-boomern som ska upgraderas Ds.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Re: 2 ohm vs 4 ohm??

            Originally posted by Nonne View Post
            Nu framgår det inte om känsligheten är redovisad med samma metod, för antingen är det med 1w på en meter eller 2,83v vilket innebär att sistnämnda har 3db högre värde.
            Alltså kan Pioneerbasen ha en känslighet på 93db med 1w
            Shit också.... Jag kollade på det där med känsligheten och det visar sig ju att Jbl-basen (angiven till 92 db känslighet) ju är uppmätt med 2,83v. Så den har ju då egentligen 89 db (minskar med 3 db, jmf med 1w på 1 m). om jag följer din logik Nonne, korrigera mig om jag har fel!

            Då ramlar jag tillbaka till Pioneer-basen som favoritalternativ. Eller varför inte denna?

            https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-es-300-d5-.html

            /Urban.

            Comment


            • #7
              Re: 2 ohm vs 4 ohm??

              Originally posted by Rockdude View Post
              Shit också.... Jag kollade på det där med känsligheten och det visar sig ju att Jbl-basen (angiven till 92 db känslighet) ju är uppmätt med 2,83v. Så den har ju då egentligen 89 db (minskar med 3 db, jmf med 1w på 1 m). om jag följer din logik Nonne, korrigera mig om jag har fel!

              Då ramlar jag tillbaka till Pioneer-basen som favoritalternativ. Eller varför inte denna?

              https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-es-300-d5-.html

              /Urban.
              Helt rätt.

              Berätta varför du snöat in så på känsligheten?

              Känner du att ditt steg är orkeslöst?
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: 2 ohm vs 4 ohm??

                Nja, alltså eftersom sidosystemet har så hög känslighet (jmf med nuvarande MDS-basen) så har jag tvingats skruva sidosystemets steg helt ner på minimum i ingångskänslighet. Och basens steg (hertz monblocket) är skruvat på maximum och ändå är volymen ftån sidosystemt för högt. Det är inte balans. Jag har även fått skruva upp bas boost rätt mycket för att öht komma i närheten av balans i volymen. Min tanke är helt enkelt att högre känslighet på basen gör att jag inte nehöver skruva kändligheten på steget till max.

                Det är iaf min teori.

                /Urban.

                Comment


                • #9
                  Re: 2 ohm vs 4 ohm??

                  Det hela är en kombination då du laddar på med mycket effekt på framsystemet, kör aktivt på framsystemet i stället så får du mer kontroll.

                  Hade du haft ett steg som drev basen med herrejösses mycket effekt, optimal låda så hade du nog haft mer balanserat ljud.
                  Av egen erfarenhet så är det stor skillnad på steg och steg, gamla Hertz var magiskt bra.
                  Det är inte bara effektsiffror som avgör hur saker och ting lirar.
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: 2 ohm vs 4 ohm??

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Det hela är en kombination då du laddar på med mycket effekt på framsystemet, kör aktivt på framsystemet i stället så får du mer kontroll.

                    Hade du haft ett steg som drev basen med herrejösses mycket effekt, optimal låda så hade du nog haft mer balanserat ljud.
                    Av egen erfarenhet så är det stor skillnad på steg och steg, gamla Hertz var magiskt bra.
                    Det är inte bara effektsiffror som avgör hur saker och ting lirar.
                    Ehhhh??? Förstår inte vad du menar med "aktivt på framsystemet"? Jag har ju mitt Groundzero 4-kanal (BRYGGAD till två kanaler) som självt driver framsystemet/sidosystemet. Basen drivs av Hertz monoblocket.

                    När jag spelar musik så har det ingen betydelse vid vilken volym jag spelar så låter sidosystemet för mycket. Så antingen måste jag strypa sidosystemet mer, eller höja basen. Men det går ju inte då ingångsnivån på stegen redan är i sina ändlägen (min. på sidosystemet och max. på basen).

                    En annan sak som förklarar varför jag vill ha hög känslighet (annars hade jag istället kunnat byta ut sidosystemet mot nått mer tungdrivet) är att boomboxen ju drivs enbart med batteri och då finns det ju begränsat med Ah. Efter 4 dagar på Sweden Rock måste den fortfarande lira. Hög känslighet (och valet av ett monoblock, i klass D) medför väsentligt lägre strömförbrukning.

                    Innan jag köpte monoblocket så fick 4-kanalaren driv alltihop (kopplad som 3-kanaler) och då var det inte några problem med balansen i ljudet. När man skruvade upp volymen så blev det så att basen "stannade av" när effekten inte räckte till och sidosystemet fortsatte uppåt. Så fick ja tag i Hertz monoblocket, för en riktigt bra peng, så jag slog till.

                    Om ett inköp av den Pioneerbasen inte kommer förändra situationen, alltså om problemet ligger någon annanstans, så är det inge ide att köpa den

                    Ett alternativ är kanske att koppla in en sån lågnivåjusterare som sitter direkt på RCA-kabeln, in i sidosystemets slutsteg. Då kan jag ju dämpa insignalen till sidosystemet redan innan den kommer till slutsteget. Fast RCA-grejen (kommer inte ihåg vad den heter) har kanske samma signalintervall (typ 0,5-9v) som gainkontrollen, och då blir det ju ingen skillnad.

                    /Urban.
                    Last edited by Rockdude; February 23, 2018, 13:31.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 2 ohm vs 4 ohm??

                      Originally posted by Rockdude View Post
                      Ehhhh??? Förstår inte vad du menar med "aktivt på framsystemet"? Jag har ju mitt Groundzero 4-kanal (BRYGGAD till två kanaler) som självt driver framsystemet/sidosystemet. Basen drivs av Hertz monoblocket.

                      När jag spelar musik så har det ingen betydelse vid vilken volym jag spelar så låter sidosystemet för mycket. Så antingen måste jag strypa sidosystemet mer, eller höja basen. Men det går ju inte då ingångsnivån på stegen redan är i sina ändlägen (min. på sidosystemet och max. på basen).

                      En annan sak som förklarar varför jag vill ha hög känslighet (annars hade jag istället kunnat byta ut sidosystemet mot nått mer tungdrivet) är att boomboxen ju drivs enbart med batteri och då finns det ju begränsat med Ah. Efter 4 dagar på Sweden Rock måste den fortfarande lira. Hög känslighet (och valet av ett monoblock, i klass D) medför väsentligt lägre strömförbrukning.

                      Innan jag köpte monoblocket så fick 4-kanalaren driv alltihop (kopplad som 3-kanaler) och då var det inte några problem med balansen i ljudet. När man skruvade upp volymen så blev det så att basen "stannade av" när effekten inte räckte till och sidosystemet fortsatte uppåt. Så fick ja tag i Hertz monoblocket, för en riktigt bra peng, så jag slog till.

                      Om ett inköp av den Pioneerbasen inte kommer förändra situationen, alltså om problemet ligger någon annanstans, så är det inge ide att köpa den

                      Ett alternativ är kanske att koppla in en sån lågnivåjusterare som sitter direkt på RCA-kabeln, in i sidosystemets slutsteg. Då kan jag ju dämpa insignalen till sidosystemet redan innan den kommer till slutsteget. Fast RCA-grejen (kommer inte ihåg vad den heter) har kanske samma signalintervall (typ 0,5-9v) som gainkontrollen, och då blir det ju ingen skillnad.

                      /Urban.
                      Nu är jag inte med, hade du med din Porsche in på Sweden Rock som ”bergsprängare” ?

                      Med aktivt delat system menas, diskanterna drivs av kanal 1-2 och mellanregiterna drivs av kanal 3-4 utan medföljande passiva delningsfilter.
                      Dina midbasar drivs av 2-kanalssteget helst med bandpassfilter.
                      Givetvis måste de inbyggda filterna erbjuda den här lösningen vilket är kompromisslöst för optimalt ljud.
                      Du får lite mindre effekt per kanal i stället för bryggat steg med bättre kontroll, teoretiskt lite lägre volym och bättre ljud.
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: 2 ohm vs 4 ohm??

                        Aha, det är så du menar med aktivt system. Det var ju en ide att testa, om nu de inbyggda filtren i steget kan klara det.

                        Nån Porsche har jag dock inte sett på min uppfart men ”Punisher” står stadigt under partytältet på Sweden Rock ��.

                        /Urban.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 2 ohm vs 4 ohm??

                          Kollade på det där med aktivt sidosystem men filtren i slutsteget kan inte fixa det. Hp-filtret går bara upp till 500 hz. Hade ju behövt gå upp till 3000 hz, typ.

                          /Urban.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 2 ohm vs 4 ohm??

                            Originally posted by Rockdude View Post
                            Nån Porsche har jag dock inte sett på min uppfart men ”Punisher” står stadigt under partytältet på Sweden Rock ��.

                            /Urban.
                            E ju jag som är ute och cyklar, var så inne i en annan tråd jag svarade på ... sorry
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: 2 ohm vs 4 ohm??

                              Originally posted by Rockdude View Post
                              Kollade på det där med aktivt sidosystem men filtren i slutsteget kan inte fixa det. Hp-filtret går bara upp till 500 hz. Hade ju behövt gå upp till 3000 hz, typ.

                              /Urban.
                              Det var synd, har du testat att köra utan att brygga 4-kanalaren?

                              Känns som om nått är fel, så orkeslösa har inte jag uppfattat Hertz steget.
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X