Announcement

Collapse
No announcement yet.

En fråga om högtalare och slutsteg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En fråga om högtalare och slutsteg

    Hej.
    Är ny på det här med bilstereo. Har köpt ett 2-vägs kitsystem som jag kör passiv delning. Tycker inte att man får det här klara ljudet från mellanregister och uppåt. Då är min tanke att man kanske kunde köra 6,5" aktivt från steget på lpf och sätta 3,5-4" koax i a-stolparna och köra dom på hpf från steget. Skulle det få mer klarhet i ljudet på det sättet? Tacksam för hjälp och råd.
    Mvh Varg

  • #2
    Re: En fråga om högtalare och slutsteg

    Originally posted by Vargå
    Hej.
    Är ny på det här med bilstereo. Har köpt ett 2-vägs kitsystem som jag kör passiv delning. Tycker inte att man får det här klara ljudet från mellanregister och uppåt. Då är min tanke att man kanske kunde köra 6,5" aktivt från steget på lpf och sätta 3,5-4" koax i a-stolparna och köra dom på hpf från steget. Skulle det få mer klarhet i ljudet på det sättet? Tacksam för hjälp och råd.
    Mvh Varg
    Precis så kan det bli bra bara du har ok ljudande kit och ett ok ljudande slutsteg.

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: En fråga om högtalare och slutsteg

      Ok. Så då var det rätt som jag tänkte. Jag har cerwin Vega V465c som kit och tänkte i så fall ha deras 4" koax i a stolpen. Har iofs bara ett billigare 4 kanals steg från Power aocustic. Det heter bamf 2600 d. Kanske bättre att köpa ett nytt steg också? Kan det vara så att slutsteget inte klarar av att driva det kitet ordentligt och därmed förlora bredden i ljudet?

      Comment


      • #4
        Re: En fråga om högtalare och slutsteg

        Jaha då har jag handlat 4" koax. Det blev hifonics zsi42. Så då blir det en liten följdfråga på det. Hur riktar jag dom så att det låter bäst? Båda mot mig(föraren) eller mot mitten av sätena? Ska ha dom i a-stolparna så jag kan rikta dom så bra som möjligt. Lyssnar på all möjlig musik.
        Mvh Varg

        Comment


        • #5
          Re: En fråga om högtalare och slutsteg

          Nu har jag monterat koaxarna i a-stolparna. Riktade dom mot förarsätet och i huvudhöjd. Kan säga att det spelar brallorna av mig nu. Hela scenen är framför mig nu. Kan inte vara mer nöjd än jag är nu. Så nu ska jag spackla,slipa och klä in mina a-stolpar.

          Comment

          Working...
          X