Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nya XC90 Kan behaga värsta HIFI nörden.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nya XC90 Kan behaga värsta HIFI nörden.

    Vill bara säja har du möjlighet lyssna på ljudet i nya XC90

    Lånade hem nya XC90 under helgen.
    Lyssnade i timmar på den nya ljudanläggningen!
    Jag har aldrig hört så välspelande organläggning faktiskt så ska det ett mkt till för en proffs byggd anläggning att spela så snyggt.
    Bowers & Wilkins gör bra diskanter till sina HIFI högtalare de sitter nu i XC90
    Å reagerade på hur djupt Subwoofern spelade,det hör man aldrig från ett org,ljud anledningen brukara vara att de har inte utrymme för nog stor låda.
    Men Volvo har nu löst det problemet å låter Subben ha hela karossen som låda.
    Så skriver pressreleasen
    Ventilerad subwoofer

    XC90 har fått en av bilindustrins första inbyggda ventilerade subwooferenheter. I stället för att montera den fristående i kupén har man valt att bygga in den i karossen.

    Subwoofern är integrerad i den nya skalbara produktarkitekturen och är troligen världsunik inom bilindustrin. Det ökar subwooferns kapacitet att bearbeta luft, vilket gör att den klarar extremt låga bastoner, ända ned till 20 Hz. I princip förvandlar den hela kupén i bilen till en jättestor subwoofer, säger Michael Adenauer.

    Gitarrist HIFI nörd

  • #2
    Re: Nya XC90 Kan behaga värsta HIFI nörden.

    volvo brukar ha trevligt ljud rent allmänt så inte förvånad direkt =)

    Comment


    • #3
      Re: Nya XC90 Kan behaga värsta HIFI nörden.

      Jag ska lyssna vid tillfälle .

      Comment


      • #4
        Re: Nya XC90 Kan behaga värsta HIFI nörden.

        borde ju bli bättre om man dämpar runt om och sen ev koppla eftermarknads slutsteg? :P

        Comment


        • #5
          Re: Nya XC90 Kan behaga värsta HIFI nörden.

          Med första inbyggda ventilerade subwoofer, menar man att den spelar infinite baffle utan låda?
          BMW har ju redan sina basar integrerade i sparklådorna annars.
          Jonas, Umeå

          Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

          Comment


          • #6
            Re: Nya XC90 Kan behaga värsta HIFI nörden.

            Nu har jag äntligen lyssnat i en Volvo xc90 T6.

            Välbalanserat,bra rumsinfo,klart rent ljud.Möjligen lite "för" öppet (kyrka).Saknas lite värme/kött.

            Tyvärr fick jag inte med mig någon EMMA skiva.Men jag lyssnade på flera bra låtar på P2 (som är den enda kanal med ok sändningsbredd).

            Denna bil spelar både framför lyssnaren samt långt ut åt sidorna också,vilket gör upplevelsen ännu mer behaglig.

            Ska man vara petig,så ligger ljudbilden lite för lågt Framför allt i dom lägre registren.Samt att ljudet har inte den där allra sista renheten i ljudet.Vilket jag tror hänger på slutsteget som är i klass D.

            Fördelen med nya XC90 ljudanläggning,är att det låter även bra i baksätet (för dom som åker bak alltså).Vilket man nästan aldrig själv gör.
            Last edited by Välljudsfantast; April 3, 2016, 09:39.

            Comment


            • #7
              Re: Nya XC90 Kan behaga värsta HIFI nörden.

              Vart kan man tänkas få provlyssna på en sådan här skönhet? Jag har ingen Volvohandlare i trakten. Eller måste man ta sig till mässor eller liknande för att få sig en provsmak?
              Music is everybody's possession. It's only publishers who think that people own it // John Lennon

              Comment


              • #8
                Re: Nya XC90 Kan behaga värsta HIFI nörden.

                Originally posted by Korven View Post
                Vart kan man tänkas få provlyssna på en sådan här skönhet? Jag har ingen Volvohandlare i trakten. Eller måste man ta sig till mässor eller liknande för att få sig en provsmak?
                Du får nog lov att ta dig till en volvo handlare.Jag tror alla handlare har någon modell som går att prova.

                Comment


                • #9
                  Re: Nya XC90 Kan behaga värsta HIFI nörden.

                  På låg och medelhög volym när bilen står stilla låter det helt ok faktiskt men så fort man krämar på blir det väldigt ansträngt och diffust. Ljudbilden är från början lagt på ett sätt så den passar alla i kupén, dvs ingen direkt fokus men trevligt och lättlyssnat. Lite som BOSE där allt finns lite i överflöd för att dölja brister i ljudet Men det krävs ju också en budget på tre kvarts miljon för bilen Då tror jag helt säkert att en betydligt billigare bil med ett riktigt bra eftermarknadsljud gör jobbet mycket bättre.
                  Jag ÄR Gandalf!!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nya XC90 Kan behaga värsta HIFI nörden.

                    Har den nya V90 samma ljudsystem? Är ruggigt sugen på den.
                    Music is everybody's possession. It's only publishers who think that people own it // John Lennon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nya XC90 Kan behaga värsta HIFI nörden.

                      Originally posted by Korven View Post
                      Har den nya V90 samma ljudsystem? Är ruggigt sugen på den.
                      På dom bilder jag sett,ser det ut som samma fronsystem i alla fall.

                      Comment

                      Working...
                      X