Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

    Har precis dämpat högtalarna, blev bättre tryck men originalhögtalarna 6.5" låter inget vidare på högre bastoner ock hög volym.

    De andra högtalarna låter bra. har bytt 3.5" högtalarna i panelen till kicker KS35

    Har sett på modellanpassade högtalare att Pioneer har b la TS-E1703 för saab 9-3

    Låter dessa bra?

    http://www.bilstereoshopen.se/pioneer-t … kit/2130-0

    http://www.bilstereoshopen.se/pioneer-t … kit/2131-0

    Vilken av dessa?

    Skall köra med original slutsteget som lämnar 40w per högtalare på dörrhögtalarna. Har prestige 300

    tacksam för svar!

  • #2
    Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

    Ingen som vet?

    Comment


    • #3
      Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

      Den erfarenhet jag har är att det inte brukar vara nåt fel på originalmiddarna i 9-3SS/SC, om dom inte är sönderspelade vill säga. Felet är snarare den usla originalförstärkaren som lämnar alldeles för lite effelt om man vill kunna poppa på, sen verkar det rent allmänt lite småsvårt att få till midbas med ös i 9-3SS/SC.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

        modellanpassade högtalare är oftast dyrare och inte bättre än andra högtalare som du kan köpa som inte är modellanpassade..
        Varför inte slå en kik på dessa,http://www.supersonic.se/product.htm...category_id=18 ska vara väldigt prisvärda.
        BilstereoPiraten
        CDT Fantast

        Comment


        • #5
          Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

          Original förstärkaren lämnar ynka 40w per högtalare.
          Så pioneer högtalarna känns mest av intresse om jag skall byta.

          http://www.pioneer.eu/se/products/ca.../speakers.html

          Comment


          • #6
            Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

            40W max ja, den nominella effekten är betydligt lägre än så, runt 15-20Wrms i bästa fall. Så det är som en halvtaskig vanlig eftermarknadsenhet typ. I minsta laget för att driva ett par midbasar och få nån skjuts på dom. Har byggt en antal 9-3SS med originalmiddarna men med riktigt steg påkopplat och dämpmatta i dörrarna, blir rejäl skillnad!
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #7
              Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

              Vet du skillnaden på bose systemet ock mitt?

              Tydligen 6.5"högtalare på bose med, så frågan är om bose systemet har bättre 6.5" högtalare i dörrarna än mitt icke bose system?

              Högtalarna har ju som bekant 2 ohms också original.

              Om ja köper ngn av pioneer högtalarna som är i 4 ohm o driver det med original steget kommer det bli bättre ljud eller tvärtom?

              Comment


              • #8
                Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                Ingen aning faktist men jag skulle nog tro att Bose systemet har egna element, läste lite om dom förut och förstod det då som att dom är annorlunda iaf.

                Beroende på känsligheten på dom nya elementen så kommer det att låta lite bättre men kanske lägre än idag, du kommer ju få ut lite mindre effekt.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                  Är bose högtalarna bättre?

                  Har kikat på dessa annars:

                  http://www.pioneer.eu/se/products/25...0Ci/specs.html

                  http://www.pioneer.eu/se/products/25...703/specs.html

                  Vilken av dessa passar bäst?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                    Som sagt, vet inte om dom verkligen skiljer. Sen är problemet fortfarande inte högtalarna utan effekten till dom så lägg pengarna på ett litet steg istället. Vist det blir lite mer jobb men ett bättre resultat, om nu inte dina högtalare är trasiga.
                    Last edited by ChriZtoffer; June 23, 2013, 21:41.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                      Originally posted by henkz View Post
                      modellanpassade högtalare är oftast dyrare och inte bättre än andra högtalare som du kan köpa som inte är modellanpassade..
                      Varför inte slå en kik på dessa,http://www.supersonic.se/product.htm...category_id=18 ska vara väldigt prisvärda.
                      Hur tänkte du när rekommendationen föll på ett 6,5" mellanregister med högre FS än de 3,5" han har på brädan?

                      Detta element skulle med största sannolikhet totalt sabba allt vad ljudbild heter och avsaknaden av allt ljud under 200hz skulle inte vara direkt behagligt?

                      Henke93:
                      Att kompletera dina 3,5" med En 6,5" med europakorg skulle nog vara bästa valet om du inte vill byta steg i bilen, men räkna inte med underverk då OEM stegen i Saab nog är bland det svagaste jag kopplat in något på i modern tid :-)
                      (vi satte tillbaka OEM elementen i min arbetskamrats 9-3 då vi inte märkte någon uppenbar skillnad efter byte till betydligt bättre element)

                      Men det kan samtidigt vara ett bra första uppdatering för att senare plocka in ett steg i systemet.
                      Roger Edvinsson
                      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                      helst på saker av kolfiber :-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                        Till pioneer högtalarna ingår det ngn form av högtalar korgar. Hur bra dessa är vet jag dock inte

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                          Har nu slut isolerat dörrarna ock det blev mkt mkt bättre.

                          Vill behålla original förstärkaren som ligger på 40w per högtalare.

                          Rekommenderar ni att behålla original högtalarna eller skall man satsa på tex pioneers 6,5"?

                          Original högtalarna är 2 ohms

                          Pioneer högtalarna är 4 ohms

                          Tacksam för svar

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                            Dessa 6,5" högtalare finna att köpa lösa som jag sagt tidigare, 2Ohm och hyffsad känslighet!

                            http://gladen-audio.se/GladenCompoCo...ionsSQX165.pdf
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                              Vad kostar dessa lösa högtalare?

                              Comment

                              Working...
                              X