Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Allmän diskussion och frågor

Allmän diskussion och frågor Här diskuteras allt inom bilstereo som ej passar i annan kategori.

Reply

Thread Tools
Old March 27th, 2018, 19:10   #2191
tvett
Senior Member

tvett's Avatar

Rep Power: 64 tvett will become famous soon enoughtvett will become famous soon enough
Default Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Doitzzz, jag vänder på frågan, varför?

edit:

Det är väl inte så konstigt att man vill ha svar på varför du absolut ska ha just den lösningen innan man lägger tid på att försöka förklara varför det inte är lämpligt och sen kanske hur du skulle kunna få det så lite dåligt som möjligt.
Hur kan du förvänta dig att folk här bara ska springa benen av sig med att lösa dina problem om du inte kan bjuda till lite själv först?

Ni kan ju avgöra om ni vill hjälpa denna tjommen få bilgrejor fungera halvtaskigt i pojkrummet efter detta PM:

Quote:
Originally Posted by Doitzz
Hej!
Hej ditt fittnylle!

Varför är du så jävla inkompetent och kommenterar onödiga grejer?

Är här för att söka hjälp bara.

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

Last edited by tvett; March 27th, 2018 at 19:39.
tvett is offline   Reply With Quote
Old March 27th, 2018, 20:09   #2192
Doitzzz
Junior Member

Förklarade ju vad jag behövde ha hjälp med men du svarade ju ''mitt bästa råd är att låta bli'' & då frågade jag varför? Men de kunde du ju inte svara på.

Är inte här för att bjuda på mig själv är här för att få hjälp som det står i rubriken.

& Vadå springa benen av sig -.-
Doitzzz is offline   Reply With Quote
Old March 27th, 2018, 20:16   #2193
Wennbom
Junior Member

Wennbom is offline   Reply With Quote
Old March 27th, 2018, 20:26   #2194
nonplus
Senior Member

nonplus's Avatar

Rep Power: 116 nonplus will become famous soon enoughnonplus will become famous soon enough

Quote:
Originally Posted by Doitzzz View Post
Alright, använder mig av ett elagg som ska driva slutsteget, det ligger ju på 12v så varför en förstärkare? De är väl som att koppla det i bilen fast utanför? x)
Om vi nu lugnar ner oss en smula så får vi en trevligare ton här )
Javisst kan du använda ett elagg på 12 volt,bara det ger ut bra med Ampere,(dvs inte ett nätagg från en dator,dom pallar nog inte med att driva ett slutsteg)
Om man kollar vilken säkring det är på det steget du länkade till,så var den på 7.5A (visste inte ens att den storleken fanns på säkringar) så om man räknar ut vad det steget kan ge ut i effekt,7.5a gånger 12 volt ger 90watt max,vilket blir ca 22wrms per kanal & kanske 50wrms till basen som du hade tänkt.
Finns som sagt billigare begagnade hemmabiosub förstärkare att köpa än det steget,som ger mer effekt & blir bättre lämpade för uppgiften.
Om man sökte lite på nätet om den basen till hemmabas,så var det nån som sa 70 liter med 4" port,26cm långt.med en avstämning på 30hz.
http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
http://mr-nonplus.blogspot.se/
nonplus is offline   Reply With Quote
Old March 28th, 2018, 16:57   #2195
Doitzzz
Junior Member

Quote:
Originally Posted by nonplus View Post
Om vi nu lugnar ner oss en smula så får vi en trevligare ton här )
Javisst kan du använda ett elagg på 12 volt,bara det ger ut bra med Ampere,(dvs inte ett nätagg från en dator,dom pallar nog inte med att driva ett slutsteg)
Om man kollar vilken säkring det är på det steget du länkade till,så var den på 7.5A (visste inte ens att den storleken fanns på säkringar) så om man räknar ut vad det steget kan ge ut i effekt,7.5a gånger 12 volt ger 90watt max,vilket blir ca 22wrms per kanal & kanske 50wrms till basen som du hade tänkt.
Finns som sagt billigare begagnade hemmabiosub förstärkare att köpa än det steget,som ger mer effekt & blir bättre lämpade för uppgiften.
Om man sökte lite på nätet om den basen till hemmabas,så var det nån som sa 70 liter med 4" port,26cm långt.med en avstämning på 30hz.
Ja okej, dåså ljuger dom på hemsidan för de står ju 200wrms..
Då ska jag ut och söka på förstärkare!
Jag hittade också det sen, fast 60L och 4'',30cm långt rör, hur stor skillnad gör det tror du?
Undrar också om förstärkaren skickar ut mer än vad det står på basen/högtalarna, gör det någon skada då?
Tack för svarert!
Doitzzz is offline   Reply With Quote
Old March 28th, 2018, 17:38   #2196
nonplus
Senior Member

nonplus's Avatar

Rep Power: 116 nonplus will become famous soon enoughnonplus will become famous soon enough

Ja,dom ljuger,var därför vi sa att det steget inte var nått att ha,finns ingen tillverkare som kan leverera 200wrms för dom småpengarna,då får man gå upp i 1000-2000kr klassen )
Dom nämnde även en låda på 100 liter till den basen,tror att juh större låda desto bättre lågbas (till film & så) blir det.
Jag själv har en gammal kista på 120 liter ombyggt för att passa in en rockford fosgate 18" bas )
http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
http://mr-nonplus.blogspot.se/
nonplus is offline   Reply With Quote
Old May 17th, 2018, 15:11   #2197
Realtid
Junior Member

Hejsan.

Nu kommer en riktigt skön nybörjarfråga.
Jag håller på att koppla in ett bassteg DLS cad11, och har tänkt mig två olika sätt att driva basar med det. Basarna är 2st JL audio 6w3v3. 6,5" basar på 4ohm. Singelcoil om jag fattat rätt.
Scenario 1:
Bygga en gemensam låda för bägge basarna som då kopplas parallellt och drivs i 2ohm. Steget ger då 750w i 2ohm.
Scenario 2:
Bygga separata lådor och driva basarna i 4ohm. Men det är här jag blir fundersam på hur jag ska koppla grejerna.

På steget finns 2st högalarutgångar. Kan jag koppla enligt Scenario 1 på endast ena utgången på steget? Känner steget av själv att det är 2ohm som gäller?

Om jag kopplar basarna var för sig, ska jag koppla dom på varsin kanal och att steget även då känner av ohm själv?

Och slutligen, vad är lämpligast för slutresultatet?
Anledningen till basarna är att jag har väldigt dåligt med plats i bilen, och att jag gillar dom basarna enormt mycket. Jag kan bygga en låda där båda basarna får plats och spela genom skidluckan, eller bygga två separata lådor som får plats på var sin sida i bagaget.

Hoppas någon förstår allt svammel jag skriver och hjälpa mig lite på traven.
Tack!
Realtid is offline   Reply With Quote
Old May 17th, 2018, 23:38   #2198
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 606 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Quote:
Originally Posted by Realtid View Post
Hejsan.

Nu kommer en riktigt skön nybörjarfråga.
Jag håller på att koppla in ett bassteg DLS cad11, och har tänkt mig två olika sätt att driva basar med det. Basarna är 2st JL audio 6w3v3. 6,5" basar på 4ohm. Singelcoil om jag fattat rätt.
Scenario 1:
Bygga en gemensam låda för bägge basarna som då kopplas parallellt och drivs i 2ohm. Steget ger då 750w i 2ohm.
Scenario 2:
Bygga separata lådor och driva basarna i 4ohm. Men det är här jag blir fundersam på hur jag ska koppla grejerna.

På steget finns 2st högalarutgångar. Kan jag koppla enligt Scenario 1 på endast ena utgången på steget? Känner steget av själv att det är 2ohm som gäller?

Om jag kopplar basarna var för sig, ska jag koppla dom på varsin kanal och att steget även då känner av ohm själv?

Och slutligen, vad är lämpligast för slutresultatet?
Anledningen till basarna är att jag har väldigt dåligt med plats i bilen, och att jag gillar dom basarna enormt mycket. Jag kan bygga en låda där båda basarna får plats och spela genom skidluckan, eller bygga två separata lådor som får plats på var sin sida i bagaget.

Hoppas någon förstår allt svammel jag skriver och hjälpa mig lite på traven.
Tack!
DLS Cad 11 är ett monoblock vilket betyder 1 kanal så att koppla på vars en kanal blir svårt utan att köpa ett steg till.

Att du har 4a anslutningar ... 2+ och 2- betyder inte att du har 2 kanaler.
Denna lösning har man bara för att det ska vara enklare att koppla om lådorna sitter på vars en sida i bilen.
Anslutningarna är en och samma inuti steget.

#I know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Svensk distributör av Mosconi, Gladen och RS Audio, gilla oss på Facebook för att ta del av nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge
Nonne is offline   Reply With Quote
Old May 18th, 2018, 08:06   #2199
Realtid
Junior Member

Quote:
Originally Posted by Nonne View Post
DLS Cad 11 är ett monoblock vilket betyder 1 kanal så att koppla på vars en kanal blir svårt utan att köpa ett steg till.

Att du har 4a anslutningar ... 2+ och 2- betyder inte att du har 2 kanaler.
Denna lösning har man bara för att det ska vara enklare att koppla om lådorna sitter på vars en sida i bilen.
Anslutningarna är en och samma inuti steget.
Toppen, nu blir jag lite smartare:-)
Som jag tolkar det så kan jag bygga en låda för 2st basar och koppla dom i 2ohm och driva dom på 1 av "kanalerna" på steget?
Alternativt bygga två separata lådor med 1 bas i varje, koppla dom var för sig på utgångarna på steget, och då drivs dom på 4ohm.
Eller som tredje, bygga separata lådor, koppla dom parallellt på terminalerna, in i en av utgångarna på steget, och då driva dom i 2ohm?
Jäkligt rörigt, men jag kanske kan rita upp lite hur jag tror det funkar, och bifoga en bild senare.
Realtid is offline   Reply With Quote
Old May 18th, 2018, 16:24   #2200
FutureWorld
Member

Quote:
Originally Posted by Realtid View Post
Toppen, nu blir jag lite smartare:-)
Som jag tolkar det så kan jag bygga en låda för 2st basar och koppla dom i 2ohm och driva dom på 1 av "kanalerna" på steget?
Alternativt bygga två separata lådor med 1 bas i varje, koppla dom var för sig på utgångarna på steget, och då drivs dom på 4ohm.
Eller som tredje, bygga separata lådor, koppla dom parallellt på terminalerna, in i en av utgångarna på steget, och då driva dom i 2ohm?
Jäkligt rörigt, men jag kanske kan rita upp lite hur jag tror det funkar, och bifoga en bild senare.
Slutsteget har endast 1 kanal. Att du har dubbla plus och minus är för att det ska vara enklare att koppla in fler än 1 bas. Så kopplar du in 2st 4ohms basar till steget, och kopplar in pluskablarna och minuskablarna från de 2 basarna så blir det parallellt inkopplat och impedansen blir då 2ohm. Med 2 basar som är på 4ohm så kan man koppla parallellt och få 2ohm i impedans eller koppla i serie och få 8ohms impedans.
FutureWorld is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules